Banishers: Ghosts of New Eden Recenze Recenze Banishers: Ghosts of New Eden, silného příběhu o lásce a smrti, který vás chytí za srdce

Recenze Banishers: Ghosts of New Eden, silného příběhu o lásce a smrti, který vás chytí za srdce

Dominik Tománek

Dominik Tománek

12. 2. 2024 18:00 1

Valentýn už klepe na dveře. Kromě zamilovaných páru se ale dočkají svého dárku i hráči. Akční RPG Banishers: Ghosts of New Eden sice zpracovává téma lásky, ale určitě nečekejte žádnou romantickou slaďárnu. Do cesty totiž přijde smrt a kromě bolesti čekají hrdiny těžká rozhodnutí. Pomůžete jim na cestě za štastným koncem, nebo spíš do hrobu?

Hra Banishers: Ghosts of New Eden se už od svého představení v rámci The Game Awards 2022 stala jednou z nejočekávanějších her (tehdy) nastávajícího roku. Akční RPG od francouzského studia Don´t Nod, které je známé především sérií Life is Strange, mělo dorazit již minulý rok v listopadu. Jistě si všichni pamatujeme toto šílené období, kdy prakticky každý týden vycházela nějaká velká hra, občas dokonce i několik najednou. Tvůrci se tedy nakonec rozhodli dát přednost rozumu a hru kvůli přílišné konkurenci přesunuli až na začátek letošního roku. Určitě nešlo o lehkou volbu, ale alespoň si autoři mohli vyzkoušet, jaké to bude, až se do světa Banishers: Ghosts of New Eden ponoříte vy. Čekají vás totiž podobně těžká rozhodování a bilancování nad vašimi volbami.

i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz

Jak daleko zajdete, abyste zachránili svou životní lásku?

Může láska překonat smrt? Téma, které kreativní ředitel Philippe Moreau představil v jednom z rozhovorů o Banishers: Ghosts Of New Eden, se táhne napříč celou hrou. A odpověď na tuto otázku nebude vůbec jednoduchá. Není žádným tajemstvím, že studio Don’t Nod má, pokud jde o příběhové zážitky, velmi dobrou pověst. Hned od prvních minut je znát, že v žilách Banishers: Ghosts of New Eden koluje odhodlání studia vyprávět velké příběhy. Hra se odehrává na na přelomu 16. a 17. století ve fiktivním městě New Eden (a jeho okolí) v americkém státě Massachusetts. Místní kolonii začaly sužovat děsivé noční můry a nevysvětlitelné paranormální jevy. Právě v tu chvíli přicházíte na řadu vy a dvojice hlavních hrdinů Red mac Raith a Antea Duarte, kteří jsou milenci a hlavně lovci duchů, jejichž úkolem je chránit živé před duchy. Jejich řemeslu se říká banishers (krkolomný překlad by mohl být něco jako vyháněči) a do New Eden přišli najít zdroj zla, který terorizuje zdejší obyvatele. Během jejich mise však dojde k tragédii a Antea je smrtelně zraněna. Stane se však duchem a zároveň s tím něčím, proti čemu do teď bojovala. Reda (a hlavně vás) tudíž čeká nelehké rozhodnutí: buď se společně pokusíte vrátit Anteu mezi živé (to ale bude stát život mnoho nevinných lidí), nebo ji nakonec vlastní rukou vyprovodíte na věčný klid. Na každém rozhodnutí opravdu záleží a na konci vaší cesty se vám a vaší milované polovičce mohou minulá rozhodnutí vrátit. Jak daleko zajdete, abyste zachránili svou životní lásku?

Mohlo by vás zajímat

• Doporučená cena: 1 243 Kč
  • Česká lokalizace: není
  • Herní doba: 20 až 30 hodin, ale možnost znovuhratelnosti je zde velká
  • Obtížnost: Na výběr je 5 obtížností
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi silné příběhy, akční RPG a možnost volby
  • Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi dlouhé dialogy a bojíte se duchů

Z předchozího odstavce se vám možná může zdát, že jsem prozradil velkou část herní zápletky. Opak je ale pravdou, a vše zmíněné se stane během prvních pár hodin hry. Don´t Nod se rozhodli jít proti proudu a jedno z nejtěžších rozhodnutí, týkající se osudu Antey, vás nechá udělat hned na začátku. V jedné z dialogových sekvencí totiž budete muset slíbit, že Anteu buď zachráníte, nebo vyprovodíte. Hra vám dá důrazně najevo, že se sice můžete od slibu odchýlit, ale také pak můžete očekávat důsledky. Jestli špatné nebo dobré, to už je na vás. Od začátku vás tak kromě samotné záhady zajímá i dopad vašich voleb.

Hlavní dvojice je mimořádně sympatická. Jejich chemie tvoří velmi uvěřitelné postavy, na kterých vám záleží. Nejde tak o pouhé panáky a vaše loutky, ale charaktery, jež se vám dostanou pod kůži. Pomáhají tomu i výborné herecké výkony Reda (hlas Russe Baina), jehož skotský přízvuk a sarkastické vtipy dokáží být velmi podmanivé. Jinak tomu není ani u chladné Antey (hlas herečky Amaky Okafor, kterou můžete znát z Netflix seriálu Bodies). V téhle hře nic není černobílé, takže neočekávejte ani prázdné postavy. Lovecký pár sice může na první pohled působit stereotypně, ale záhy zjistíte, že oba jsou něčím mnohem zajímavějším, než by se zprvu mohlo zdát. Během jedné z konverzací navíc dojde na zmínku o jednom české hradu, čeští hráči si k nim tedy mohou přidat +1 k sympatičnosti.

i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz

Kromě dialogových sekvencí, kterých je ve hře opravdu hodně, vás čeká i ta akční část. Soubojový systém je velmi podobný tomu z rebootu série God of War. Banishers: Ghosts of New Eden však přidává zajímavý twist, kdy můžete během boje používat jak Reda, tak Anteu. Vždy ovládáte pouze jednoho z nich, ale stiskem tlačítka se okamžitě přepnete do role to druhého. Každý z nich má speciální útoky a hodí se na něco jiného. Antea používá pěsti, ale zase umí zasáhnout několik nepřátel najednou. Red se pak spoléhá na svoji čepel a mušketu. Zásadní je také jejich synergie. Přepínáním ve správně chvíli totiž můžete útoky řetězit v jakási komba, když se vám pak například podaří odrazit nepřítelův útok, můžete vzápětí přepnout na Anteu a ta mu uštědří stylového háka na bradu. Souboje sice nepřináší nic extra nového, ale jejich průběh je natolik zábavný a svižný, že vás pravděpodobně nestihne nudit. Samotné přepínání mezi postavami působí velmi přirozeně. Se souboji ale také souvisí rozmanitost nepřátel, která v Banishers: Ghosts of New Eden není bohužel příliš široká. Většinu času budete křížit svůj meč/pěsti s přízraky a vlky. V pozdějších fázích hry se sice objeví pár nových druhů, ale i tak se v rámci tohoto žánru jedná o chudšího člena. Za mě osobně by se na akčních pasážích mohlo trochu ubrat, zejména v pozdější části hry, kdy sbíráte a plníte vedlejší úkoly. To je nicméně můj osobní pocit a je dost pravděpodobné, že ostatním hráčům bude četnost vyhovovat. Ani RPG není u žánru hry náhodou, jde ale o klasické rozdělování bodů do schopností, které ovlivňují zejména váš boj. Nejde o nic objevného a pokud jste hráli jakékoliv akční RPG, tak vás nic nepřekvapí. Na druhou stranu i sem tvůrci přidali potřebu volby, nemůžete tedy bezhlavě nakoupit všechny schopnosti. Každá abilita má jakési podskupiny, kde můžete mít aktivní pouze jednu. Mimo boj si ale můžete aktivaci libovolně přehazovat.

Většina úkolů přináší zajímavý postranní příběh, který vás bude bavit řešit. A na konci každého z nich vás bude čekat těžké rozhodnutí…

Banishers: Ghosts of New Eden má podle tvůrců až pět konců. K jakému konci se dostanete pak ovlivňuje několik faktorů. Kromě samotných menší i větších rozhodnutí totiž záleží na tam, kolik času jste strávili s vedlejšími úkoly. V nich pomáháte obyvatelům ve čtyřech poměrně rozsáhlých lokacích s jejich paranormálními problémy. Jednou budete zjišťovat, proč se místní kovář zničehonic zhoršil a začal tvořit nekvalitní výrobky, podruhé se budete snažit zbavit ducha nemocniční sestry, která pečuje o smrtelníka i po její smrti. Většina úkolů přináší zajímavý postranní příběh, který vás bude bavit řešit. A na konci každého z nich vás bude čekat těžké rozhodnutí, které může ovlivnit celou vaši cestu. Vedlejšího obsahu se ve hře nachází opravdu hodně, kromě úkolů tu totiž jsou i klasické aktivity. Můžete sbírat spisy vašeho padlého mistra, čistit hnízda plná nepřátel nebo bojovat s minibossem. Každá z těchto aktivit vám pak přidává atributy, které zlepšují vaše statistiky. Průměrná doba hraní se tedy může vyšplhat na několik desítek hodin. Mně při dělání většiny side questů zabral hlavní příběh na normální obtížnost něco málo přes 25 hodin. Několik konců a spousta vedlejšího obsahu ale přidává možnost znovuhratelnosti. Samotná mapa je totiž poměrně rozsáhlá, i když se jedná o polootevřený svět. Hra je totiž ze své podstavy dosti lineární, ale i tak je New Eden rozsáhlé místo, kde je snadné zabloudit. Čeká vás mnoho odboček, různé cesty a hádanky, které je třeba projít, což dodává hře pocit otevřeného světa. Je však znát, že Don´t Nod nejsou ve světě open world her ještě tolik kování a já se tudíž poměrně často ztrácel a nevěděl, kam dál.

i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz

Umím si představit, že pro mnoho hráčů je zásadní i otázka hororovosti Banishers: Ghosts of New Eden. Hra sice zpracovává strašidelné téma a svět je plný duchů a přízraků, ale troufám si tvrdit, že se nejedná o vyložený horor. Jde spíš o jakési téma a pozadí, určitě nečekejte laciné lekačky. Atmosféra dokáže nicméně být pořádně tísnivá a hra na vás dokáže působit děsivým dojmem i tak. Osobně bych to nejblíže přirovnal k žánru folk hororů.

Banishers: Ghosts of New Eden

Banishers: Ghosts of New Eden je zajímavým akčním RPG, ve kterém se hráč musí vyrovnávat s dopady vlastních rozhodnutí. Mimořádně sympatická a skvěle zahraná ústřední dvojice vás donutí nad jejich osudem přemýšlet a z postav se tak stávají velmi uvěřitelné charaktery. Hru sice tíží několik menší drobností, ale jinak opět jde o skvělý začátek letošního herního roku. A určitě byste u něj neměli chybět.

Silný příběh
Sympatická hlavní dvojice
Možnost volby, která má dopad