Wii Fit prý u spousty hráčů způsobil psychické problémy nebo poruchy příjmu potravy
i Zdroj: Hrej.cz
Wii Fit Novinka Wii Fit prý u spousty hráčů způsobil psychické problémy nebo poruchy příjmu potravy

Wii Fit prý u spousty hráčů způsobil psychické problémy nebo poruchy příjmu potravy

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

26. 4. 2021 12:16 1

Cvičební titul Wii Fit z roku 2007 patří k nejikoničtějším hrám přelomové konzole Nintendo Wii. V kombinaci s podložkou Balance Board nabízel poměrně zajímavé možnosti tréninku před televizí, především instruoval k pohybu založenému na těžišti těla. Rozsáhlý článek webu Polygon ale napovídá, že na něj spousta hráčů nemá dobré vzpomínky.

Reklama

  • Spousta hráčů prý kvůli necitlivému přístupu Wii Fit měla psychické problémy
  • Zmiňují body shaming, poruchy příjmu potravy i obecně smutek
  • S rozsáhlým reportem přišel Polygon

Dokonce prý hraní Wii Fit mohlo vést k pocitům méněcennosti, poruchám příjmu potravy a někteří hráči jej označují za body shamingový produkt. Problémem není to, že by Wii Fit motivoval hráče k pohybu, ale nutil je k indexování informací o vlastním těle. Hráčům tak vypočítal jejich body mass index (BMI) a v kombinaci se základním testem vyvážení těla pak přiřadil Wii Fit Age, souhrnné číslo, které mělo vyjadřovat jejich kondici.

Právě v tom spočívá úskalí titulu. Jednak bývá statistika BMI považována za značně nepřesnou a její vysoká hodnota nemusí automaticky znamenat, že je člověk obézní (nelze ji totiž aplikovat na děti a nebere v potaz možný vyšší podíl svalové hmoty). Jedna z oslovených hráček, studentka Tinisha Osu, navíc Polygonu potvrdila, že hra nebyla v posuzování výsledků příliš konzistentní. Tinishu, kterou klasické tabulky s 22,9 BMI řadily mezi zdravé hráče, Wii Fit nazvalo obézní.

To potvrdila i řada dalších hráčů na sociálních sítích. Prostřednictvím klipů z TikToku například parodují, jak je Wii Fit v mladším věku ovlivnil. Také upozorňují na další související problémy - hra uživatelům automaticky přisuzovala odpovídající tvar figurky Mii (Tinisha tedy automaticky dostala obézního avatara) a informace o těle hráče pak mohla zobrazovat dalším uživatelům konzole. Uživatelka TikToku s přezdívkou scarlettjean prý svůj účet raději zabezpečila heslem, aby její rodiče nemohli zjistit, že “má nadváhu”.

Další respondent tématu, Christopher Sharratt, upozornil i na opačný extrém - jemu Wii Fit přiřkl postavu s podváhou, která se tváří nešťastně. Sharratt na Instagramu tvrdí, že se kvůli tomu cítil nepříjemně a vyloučeně. Oslovení psychologové se shodují na tom, že u dětí a dospívajících (většina zmíněných osob hrála Wii Fit v relativně nízkém věku) je citlivá volba slov označujících jejich tělesný stav velmi důležitá a nevhodné škatulkování může vést k dalším psychickým problémům.

Polygon připomíná, že současné fitness hry Nintenda přistupují k celé problematice úplně jinak. Například Ring Fit Adventure po hráčích explicitně nevyžaduje uvádění hmotnosti (i když je k tomu vyzývá). Pak navíc s tímto údajem nijak nekalkuluje a vůbec nezmiňuje hubnutí. Naopak jen propaguje zábavný aktivní životní styl.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama