Returnal Recenze Recenze Returnal, nejadrenalinovějšího zážitku letošní jarní sezóny

Recenze Returnal, nejadrenalinovějšího zážitku letošní jarní sezóny

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

29. 4. 2021 14:00 7

1. AKCE AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ 2. RISK MŮŽE BÝT ZISK

Nedostatek exkluzivních titulů pro současné konzole a nekonečný přísun odkladů letošních velkých her nechaly na jaře velký prostor pro zviditelnění některých méně nápadných kousků. Zatímco na podzim by se mohla novinka Returnal od vývojářů z Housemarque snadno ztratit, v současném herním suchu dostává příležitost, jakou by jí mohl leckterý konkurent závidět. Využije ji?

Co mají společného hry jako The Binding of Isaac, Dead Cells nebo třeba Crypt of the NecroDancer? Správně. Spadají do žánru, který do větší či menší míry spoléhá na automaticky generovaný obsah, vysokou obtížnost a nekompromisní start od úplného začátku v případě smrti hlavní postavy. Takzvané roguelike hry zaznamenaly v posledních letech obrovský nárůst popularity a zmíněné tituly dovedly tento žánr v podstatě k dokonalosti.

Při rozšiřování trojice her z předchozího odstavce o další podobné klenoty ale začne brzy bít do očí ještě další společná vlastnost. Jde o skutečnost, že za naprostou většinou zástupců stojí menší vývojářské týmy. Jako by slovíčko roguelike bylo neodmyslitelně spjato pouze s nezávislou herní scénou. Jak by to asi vypadalo, kdyby byl koncept roguelike hry zafinancován velkým vydavatelem a zpracován v AAA kvalitě dnešních herních blockbusterů? Právě na to přináší odpověď Returnal.

NEPLÁNOVANÉ PŘISTÁNÍ

Pokud jste s tvorbou finského studia Housemarque dosud neměli tu čest, vězte, že se jedná o specialisty v oboru adrenalinových akcí, kde se prolétající střely na jedné herní obrazovce často počítají na stovky a chvilková nepozornost znamená restart úrovně. Vývojáři nasbírali napříč svou tvorbou bohaté zkušenosti s akcí ve dvojrozměrném prostoru a s Returnal udělali odvážný krok přesunu do plně 3D.

Selene se pokaždé znovu probere u neopravitelného vraku a celé její putování začne nanovo

Ve hře budete ovládat Selene, astronautku, která se svou vesmírnou lodí ztroskotá na nehostinné planetě Atropos. Cíl její mise se z identifikace neznámého signálu velice rychle změní na boj o přežití, i když samotná smrt pro hlavní hrdinku ve skutečnosti mnoho neznamená. Selene se pokaždé znovu probere u neopravitelného vraku a celé její putování začne nanovo. Vlastně ne tak úplně. Odvážná astronautka totiž zaznamenává své poznatky z předchozích životů do zvukových nahrávek, jejichž postupné objevování v herním světě se ukáže být jedním z hlavním vodítek, jak z nekonečné smyčky vyskočit ven.

PRŮZKUM BOJEM

Jak už bylo naznačeno, hlavní náplní hry je akce. Hodně rychlá a nemilosrdná akce. Returnal sice začíná pozvolna a v prvních místnostech nechává hráči prostor na rozehřátí, velmi brzy však přitvrdí a nepoleví až do samotného konce. Nepřátel jsou desítky druhů a liší se tak,  jak byste asi čekali. Někteří útočí zblízka, jiní z dálky, někteří se pohybují ve vzduchu, další po zemi. Ve hře jsou monstra, která snesou opravdu hodně zásahů, mají komplexní systém útoků a jejich likvidace bude vyžadovat trochu učení, ale i hejna menších a dotěrných potvor, které při dostatečně přesné mušce rozprášíte několika ranami.

Aby toho nebezpečí nebylo málo, obsahují některé arény dodatečné hrozby v podobě automaticky zaměřujících věží, laserů, lávy a v neposlední řadě také propastí, takže je potřeba pečlivě kontrolovat půdu pod nohama. Když si k tomu připočtete nutnost hbitého úniku před dotěrnými střelami nepřátel, máte zaděláno na infarkt. Podobně jako ve hrách typu Doom je klíčem k úspěchu nenechat se zahnat do kouta, rychle se rozhodovat, šikovně se skrývat a hlavně – přesně mířit. Pohybové schopnosti hlavní hrdinky se v průběhu hry sice rozšiřují, ale jestli si myslíte, že vám hru výrazně ulehčí, jste na omylu. Returnal po dosažení klíčových bodů v příběhu adekvátně navyšuje obtížnost, takže vaše první kroky na začátku hry a ve třicátém cyklu se budou počtem vygenerovaných nepřátel na mapě výrazně lišit.

Je pochopitelné, že proti takové armádě nelze napochodovat jen tak s holýma rukama, takže Selene narazí během své cesty na spousty zbraní. V tomto směru byli autoři opravdu kreativní, takže zde kromě očekávaných kousků typu brokovnice nebo raketometu najdete třeba zbraň chrlící kaluže jedu. Tím to ale teprve začíná, protože každá zbraň má i náhodně přidělený silnější sekundární mód střelby, který je po použití potřeba nabít, ale také několik dalších vlastností. Ty se postupně odemykají s tím, jak zbraně aktivně používáte, žádné dvě zbraně stejného typu proto nejsou identické. Zatímco jedna pistole může jako bonus způsobovat dodatečné zranění ještě několik vteřin po zásahu a mít zvýšenou šanci na kritické poškození, druhá může střílet v dávkách a při přesné střelbě doplňovat zdraví.