Ratchet & Clank: Rift Apart Recenze Recenze Ratchet & Clank: Rift Apart, nejhravější exkluzivity pro PlayStation 5

Recenze Ratchet & Clank: Rift Apart, nejhravější exkluzivity pro PlayStation 5

8. 6. 2021 16:00 13

1. TRHÁME 2. VE VÍRU BOJE 3. HEBKÝ NA DOTEK

Že jsou rodinné hry na konzolích potřeba, to je obecně známý fakt. Sony tentokrát neplní díru na trhu s Knackem, ale vytahuje mnohem těžší kalibr. Hru, která byla dlouhé roky u ledu a v roce 2016 ji z něj vytáhlo studio Insomniac. Tehdy všem vytřelo zrak. Překoná sebe samo?

Máme plus minus půl roku od vydání nové generace konzolí, a stále mám pocit, jako bychom stáli na startovní čáře. Někdo namítne, že první půlrok byl slabý, a nebudu se s ním nijak přít, ale zároveň soudím, že to mohl každý tak trochu čekat. Začátky jsou vždycky vlažné. Jenže první roky jsou také naprosto stěžejní pro to, aby konzole uspěla. Čím jiným hráče společnosti zaujmou, když ne hrami? Zatímco na první pořádnou, a především povedenou hru na Xboxu stále čekáme, PlayStation vítá už čtvrtý titul, který by měl využívat všech dostupných možností PlayStation 5 a jeho ovladače DualSense. A jakkoliv chovám k Demon’s Souls, Spider-Manovi a Returnal úctu, ta čtvrtá hra v pořadí je z nich suverénně nejhravější. S trochou nadsázky lze říct, že nový Ratchet & Clank dodělává v plném rozsahu to, co začal skvělý předinstalovaný Astro.

HLAVNÍ HVĚZDA VEČERA

O Ratchetovi bylo, možná překvapivě, slyšet ze všech dosavadních her asi nejvíce. Jsem sice možná z oboru, ale ani já bych nedokázal určit, kterou hru by se vyplatilo marketovat nejvíce, a když, tak proč právě Ratcheta & Clanka. Na druhou stranu tomuto rozhodnutí pomohlo i to, co je hlavní devízou nové hry.

Rift Apart.

Můžeme rozebírat, jak hezky česky přeložit podtitul nejnovější hry (Časoprostor na hadry?), ale mnohem důležitější je to, co tento terminus technicus znamená přímo pro hru jako takovou a proč se na Ratcheta upíraly zraky ještě dlouho před tím, než hra zamířila na pulty obchodů. Clank Ratchetovi připravil dárek, úžasný Dimenzinátor, jenže se dostal do nesprávných rukou zlotřilého Doktora Zlotřilce, který z naší dimenze udělal hotovou fašírku a vytvořil v ní trhliny, kterými se dá, za určitých okolností, cestovat. Právě tento aspekt je totiž bodem, na kterém se dají krásně demonstrovat síly nového PlayStationu. Všichni víme, že s přibývajícími lety je čím dál těžší prezentovat grafiku (jakkoliv vypadá novinka skvěle), ale hybatelem kampaně PlayStationu 5 byl nový NVMe SSD disk, díky němuž mělo prakticky odpadnout načítání a vývojáři měli dostat do rukou možnosti, o kterých se jim nikdy nesnilo.

Zrzavý Lombax s malým robůtkem na zádech je ideální testovací dvojicí, jelikož díky rozpadajícím se dimenzím mohou cestovat tam a zpět rychleji, než mrknete okem. Na čem jiném ukazovat, že jste během vteřiny schopní načíst zcela nový svět než na hře, kde se tohle zcela reálně děje? Navíc nejde jen o ukázku technologií. Rozvracený časoprostor samozřejmě představuje i ideální podhoubí k snaze vystavět kolem tohoto základu zajímavé hratelnostní prvky, které oživí jinak poměrně jednoduchý základ.

TAM A ZASE ZPÁTKY, JEN, KDE MY CHCEME

Rovnou přiznám, že s dimenzemi to nakonec tak žhavé není. Zapomeňte na to, že byste si svévolně mohli skákat sem a tam, jak se vám zlíbí, hra vás vede celou dobu za ručičku a jen na předem připravených místech se můžete podívat jinam, na alternativní variantu identického místa, kde se právě nacházíte. Měl jsem vizi toho, jak se – nějak – motáte napříč dimenzemi prostě podle toho, co se vám bude hodit víc, ale v tomto smyslu představuje hra zklamání. Průrvy skrze časoprostor lze nejčastěji využívat jako jistou formu dashe, možná jako hák, kterým se chytnete a přitáhnete na místo, kde trhlina o pár dál metrů ústí, ale jinak skáčete do jiných světů jen v neakčních momentech, které svou strukturou spíše připomínají velice triviální rébusy. Představte si, že dojdete na místo, kde zkrátka už nemáte kudy dál, a jediným řešením je uhodit do kamene, který vás instantně přenese na totéž místo jen v jiné dimenzi, kde vám v cestě už nic stát nebude.

Studio Insomniac Games neuhýbá snad ani o píď tomu, co nabídlo už před lety. Základní kostra hry zůstává stejná, jen se liší to, z jakých důvodů Ratchet létá z planetky na planetku bojuje na nich proti hordám nepřátel.

Když říkám instantně, myslím opravdu okamžitě. Jestliže se mluvilo o nulových načítacích časech, NVMe disk dělá přesně to, co dělat má. Je to sice hezká věc, fakt je ale ten, že vás mnohem více potěší „kam“ se dostanete, jak daný svět vypadá, nebo co je v něm jinak, což jde na vrub scénáristům a nikoliv technologii. Absence loadingů je totiž skvělá věc na první pohled, zpětně ji určitě doceníte, ale velice, velice rychle se z ní stane standard a v průběhu hry na tento aspekt takřka zapomenete. Nebudu vám lhát, relativně nedávno jsem dohrával reboot série na PlayStationu 4, a jednak tehdejší Ratchet vypadal už tehdy k světu (i přes to, že se bavíme o titulu z roku 2016), ale ani tehdy jsem neměl pocit, že bych u načítacích obrazovek trávil horentní množství času. Zážitky mám z obou her více méně rovnocenné, a jen proto, že si skutečně nevybavím ani jedno místo, kde by se hra načítala, se z ní rovnou nestává lepší hra.

Ve výsledku jde o to, jak se novinka hraje, a v tomto směru studio Insomniac Games neuhýbá snad ani o píď tomu, co nabídlo už před lety. Základní kostra hry zůstává stejná, jen se liší to, z jakých důvodů Ratchet létá z planetky na planetku bojuje na nich proti hordám nepřátel. Jak už zaznělo, hlavním viníkem patálií je dobrosrdečný Clank, který dimenzinátor sestavil, aby mohl Ratchet pátrat po dalších Lombaxech, kteří jaksi v naší dimenzi neexistují. A zaznělo i to, že si Ratchet nové hračky příliš neužije, protože mu ji vezme jeho nemesis Nefarious a pošle Ratcheta… jinam.