World Racing 2 Článek Neúspěšné hry, které musíte zkusit

Neúspěšné hry, které musíte zkusit

Ondřej Švára

Ondřej Švára

20. 7. 2012 22:40 16
Reklama

Není bohužel sporu o tom, že úspěch moderních videoher je přímo úměrný velikosti reklamní kampaně jim věnované a o kvalitě a hratelnosti se publikum nechává snadněji přesvědčit od pracovníků z marketingových oddělení než od samotných tvůrců. Proto když obchodní masáž, po anglicku zvaná hype, z různých důvodů selže anebo ji nikdo nenastartuje, může se stát, že hráči minou veskrze zajímavé herní tituly. Buď si v recenzích vysloužily kritiku zbytečně ovlivněné despektem, anebo k nim i přes pochvalná hodnocení nenašli zákazníci důvěru a vybrali si další pokračování renomované série. O hrách, které utrpěly syndromem veřejného nezájmu, je dnešní retro. Na komerčním fiasku následné šestice her se podepsal právě zanedbaný marketing. Většinou proto, že šlo automaticky o nízkorozpočtové zboží, anebo jim zákazníci neporozuměli.

World Racing 2

Rok: 2005

Metascore: 68

Do starých dobrých časů poctivé závodní arkády se můžete dostat s World Racingem 2. Stačí za sebou zavřít dveře Octavie, Golfu, nebo dalších licenčních vozů v této hře a spolykat tisíce kilometrů v nekonečné přírodní krajině s pohlednými horizonty a záludnými serpentinami v šesti tématických oblastech.

Dnes již sedm let staré World Racing 2 se do podvědomí hráčů dostalo bohužel spíš kvůli použití kontroverzní ochrany Starforce, než svými objektivními kvalitami. Respektive se několik let plnila diskusní fóra o tom, jak Starforce obelstít, což prodeje hry zrovna nepodpořilo.

Přitom World Racing přináší snad krom pohledu z kokpitu vše, po čem touží každý milovník závodních arkád znuděný kroužením po závodních okruzích nebo smyšlených městech. World Racing je v tom nejlepším slova smyslu odkazem na staré díly Need for Speed. Pokud jste měli rádi je, bude se vám líbit i toto závodění. Jediné, čím World Racing může vskutku odradit, je nepříjemně stoupající obtížnost. Přiznám se, že jsem kvůli jednomu téměř nehratelnému závodu ve třech čtvrtinách vzdal celý singleplayer.

Jak hodnotili ostatní?

Level 7/10

Score: 80 %

Doupě 7.9/10

Games.cz 77 %

Bonusweb: 80 %


Darkest of Days

Rok: 2009

Metascore: 51

Prodeje: 70 tisíc kusů (Xbox verze)

Nejpozoruhodnější akční hrou roku 2009 pro mě nebylo Modern Warfare 2 ale historický mišmaš Darkest of Days. Nejpozoruhodnější byl v dobrém i zlém slova smyslu a abyste měli jednodušší rozhodování, k jakému názoru se přiklonit, nezbývá než si tenhle zapomenutý budget od 8Monkey studia sehnat.

Darkest of Days jsem recenzi vyprovodil šestkou, ale zároveň jsem dal dostatečně najevo, čím mě tato hra fascinovala. Neexistuje totiž mnoho akčních her, které by si troufly zpracovat historická období, jež jsou pro akční hry naprosto nevhodná. Prosadit střílečku z dějiště americké občanské války chtělo hodně panáků na posilněnou a to že 8Monkey dotáhli svůj záměr do hratelného konce, mi imponuje.

Zaujmout hráče zbraněmi, které se nabíjí déle než bys uvařil vojenskou šlichtu, a které v reálu střílely jen po usilovném přemlouvání a stejně mimo, odsoudilo hru neprávem do mediální ignorace. Autoři se přitom s těžkým tématem vypořádali dobře. Provedli pár hratelnostních kompromisů a hlavně v Darkest of Days zobrazili válku naprosto nevídaných rozměrů. Běžet se stovkami dalších postav na podobně početného nepřítele není v 3D akcích rozhodně obvyklé a spojíte-li si masovost také s určitou romantikou starých uniforem a zlátnoucího pošlapaného obilí, chcete vykřiknout "S čerty nejsou žerty!" Jen tu šavli si tady nezlomíte.

Problematiku respawnu tisíců nových vojáků 8Monkey vyřešili naprogramování mnohem citlivějšího sytému checkpointů,, než ke kterému se za roky svého vydávání dobrala například série Call of Duty. Vlastně jenom chaos ve scénáři, bugy a mizerná umělá inteligence zpracování způsobily, že Darkest of Days bylo automaticky odsouzeno k neúspěchu. Škoda. Víte například, že v německé verzi hraje z repráků i Radeckého marš?

Jak hodnotili ostatní?

IGN: 3.6 z 10

GameSpot: 4.5 z 10

GameZone: 5.4 z 10

PC Gamer: 80 ze 100

Venetica

Rok: 2009

Metascore: 61

Prodeje: 140 tisíc napříč platformami

Poetické RPG? Óda na romantiku? Právě taková přízviska sluší dobrodružné Venetice, odehrávající se ve pohádkových Benátkách šestnáctého století a se sympatickou hlavní hrdinkou Scarlett, dcerou Smrťáka.

Venetica byla podobně jako Divinity: Ego Draconis RPGčkem druhého sledu a to zcela nezaslouženě. Postrádala sice rozlehlost Dragon Age a scénáristickou zdatnost Risenu, nicméně jí nechyběla perfektní atmosféra, styl, pohledné grafické zpracování, milý příběh ani zábavné a relativně duchaplné questy.

Jediné, co Venetice doopravdy scházelo, byl hype, se kterým by svoje pozitivna vykřičela do světa. Protože přiznejme si to, drobnými chybami jako byl skromný bojový arzenál, grafické bugy či chatrnější inteligence NPCček  se neodlišovala od běžného průměru RPG. Vlastně ani od žánrových špiček.

I když Venetica není vůbec krátká, dohrajete ji jedním dechem za dvacet hodin. Nabídli jsme vám ji v Levelu 205.

Jak hodnotili ostatní?

Eurogamer.cz : 70%

Doupě 50%

Bonusweb 80%

Gamepark: 80%


Death to Spies: Moment of Truth

Rok: 2009

Metascore: 73

Akční stealth série Death to Spies bude potřebovat ještě několik dílů, aby hráče přesvědčila o svých kvalitách. Ruská studia totiž narozdíl od těch ukrajinských nemají ve světě dobrou pověst a Haggard Games musí proti předsudkům bojovat pouze nepolevujícím pipláním své práce.

Death to Spies je přitom unikátní hrou. Unikátní v tom, že je sice extrémně obtížnou, ale i úplný začátečník ve stealth žánru si ji může poměrně rychle osvojit a porozumět jí, neboť pravidla Death to Spies jsou prosta jakýchkoliv nesmyslů a zákeřností. Jsou „pintlich“. Stačí na ně přistoupit a dodržovat je, jinak řečeno splnit mise v důstojnickém klubu půjde splnit opravdu snadněji, pokud na záchodě vyměníte údržbářský mundůr za parádní uniformu.

Pro člověka, který paušálně nevěří v kvalitu a spolehlivost ruských her musí být v šoku – Death to Spies snad krom chybějící příběhové linky, která by n+jak rozumně pospojovala všechny mise, nemá žádnou další slabinu a v rámci žánru se může směle zadívat do očí Thiefovi či Hitmanovi. Jen to renomé ruskému špionovi zatím chybí.

Jak hodnotili ostatní?

GameSpot       7.0

GameZone       7.5

IGN     8.0


Metro 2033

Rok: 2010

Metascore: 81

Prodeje: 600 tisíc Xbox, PC

Metro 2033 je z mého osobního pohledu devítkovou hrou bez ohledu na to, že tuto známku dostávalo jen výjimečně. Jistě, stealth mise v něm byly nedomyšlené, grafika náročná a nedostatek střeliva hodně diskutabilní. Jenže Metru nechyběla špičková atmosféra. Knižní předloha byla jistotou, kterou stačilo jen mírně rozvést a to se studiu 4A Games povedlo maximálně.

Vždyť mise v knihovně, kde se tamním „chlupatým pochůzkářům“ musíte dívat přímo do očí, aby vám nerozsápali hrudník, je jedním z nejsilnějších momentů herního hororu a neméně silných je v Metru celá spousta.. Styl, s jakým 4A Games vymodelovali pochmurnou Moskvu a život pod ní, mohou překonat snad jen oni sami. V Last Light, které snad už bude nejen kvalitní střílečkou, ale také náležitě doceněnou.

Jak hodnotili ostatní?

Game Informer 9/10

GamePro         3.5/5

GameSpot       8.0/10

IGN     6.9/10


Split Second

Rok: 2010

Metascroe: 79

Prodeje: 1,2 milionu napříč platformami

Těžko říct v čem tkví tragedie Split Secondu, když se ho podle serveru VGChartz nakonec prodal solidní milion kusů. Při pohledu na to, jak dnes jeho nápad s výbušným a detonačním závoděním kopírují úplně všichni a to i renomovaní vydavatelé (naposledy třeba Namco s Ridge Racerem:Unbounded), skoro byste Split Second pasovali na bestseller srovnatelný s Gran Turismem.

Ale je to přesně naopak. Split Second pouze potvrdilo smutný zákon herního mainstreamu, že zariskovat a nerecyklovat staré nápady se nevyplácí. Že vydělávat na nich mohou opět jenom ti další. Ti,  kteří nové nápady okopírují a udělají z nich recyklovatelný standard. Split Second bylo s bouráním a okamžité změně jízdní dráhy natolik první a originální, že podle tohoto zákona komerčně prostě muselo propadnout. Navíc autorští Black Rock už ani neexistují a šance na druhý díl je mizivá. Tím spíš, že výbušnou arkádu dnes vyrábí každý. Nechtělo by se někdo zase obětovat pro něco nového?

Jak hodnotili ostatní?

Score: 84 %

Level 8/10

Doupě: 9/10

Bonusweb: 81 %

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama