Hrej.cz It Takes Two Recenze

It Takes Two - Tadeášův pohled

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

29. 3. 2021 13:55

Josef Fares a jeho studio Hazelight přicházejí s dalším titulem určeným výhradně pro dva hráče. Povedlo se jim dojít zase o krok dál?

Reklama
Reklama

Rok 2021 je zatím pro nás hráče naprosto extrémně chudý. Jindy jsme si užívali prvních nadílek z jarní sezóny, můžeme vzpomenout třeba na nevkusně nabitý únor a březen z roku 2019. Letos jsme se od začátku roku dočkali jen jednoho významnějšího meziplatformního releasu, kterým byl v lednu třetí Hitman. Ano, vedle něj přisvištěla řada zajímavých titulů - Mario Bowser’s Fury, Little Nightmares 2 nebo Monster Hunter Rise, nic z toho ale není vyloženě bombou, o které by se psalo všude.

Shodou náhod se tak nejočekávanější hrou prvních tří měsíců roku stalo It Takes Two. V zásadě menší titul mimořádně talentované party Hazelight vedené ještě talentovanějším designérem Josefem Faresem. Přesně před třemi lety jsme nadšeně hltali obrovské překvapení v podobě A Way Out, kooperativní akce, která ukázala, že vlastně kooperativní hry zatím nikdo pořádně neumí. Až Fares dokázal, že čtyřem rukám, čtyřem očím a dvěma mozkům je třeba hru přizpůsobit kompletně, od základů. Teď máme před sebou další, výrazně ambicióznější projekt, který v této myšlence pokračuje.

Rovnou můžu naznačit, že naprosto fantastickým způsobem.

ZÁBAVA PRO PÁRY

Her pro dva a více hráčů není zrovna málo, naopak bych se nebál říct, že se studia stále snaží nějakou formu kooperace dotlačit snad do každé hry, kde to dává alespoň trochu smysl. Často ale silně pokulhává provedení a prakticky vždy platí, že zážitek vylepšuje ten prostý fakt, že ho s někým sdílíte. Jinak ve hře děláte úplně to samé, obvykle střílíte nekonečné zástupy nepřátel, jen čas od času s kamarádem po boku tlačíte něco těžkého, vykopáváte dveře nebo čekáte, až se kolegové nakvartýrují do výtahu.

Také to znamená, že hru stačí koupit jednou, druhý hráč se připojí klidně z jiné konzole a bez poplatku.

Josef Fares tenhle “koncept” hází za hlavu. Stejně jako A Way Out je It Takes Two na kooperaci postaveno a podřizuje jí úplně všechno. Jednak to znamená, že si sami nezahrajete, opět parťáka prostě potřebujete. Také to znamená, že hru stačí koupit jednou, druhý hráč se připojí klidně z jiné konzole a bez poplatku, případně samozřejmě nechybí možnost gaučové kooperace (funguje i mezigenerační hraní, nikoliv však meziplatformní). No a nakonec to znamená, že je samotné hraní neuvěřitelně osvěžující zábava, která jakýkoliv jiný pseudo coop strká naprosto s přehledem do kapsy. Ale popořadě.

It Takes Two - Tadeášův pohled

It Takes Two vypráví příběh manželského páru Codyho a May, jimž už svíčka lásky dočista vyhasla. May tráví celé dny v práci, Cody zase funguje jako muž v domácnosti, který se cítí šťastně jen mezi rostlinkami na zahradě, i když už ani na ty nemá čas. Jakž takž je spojuje jediné, dcera Rose. A částečně i snaha manželství definitivně ukončit rozvodem. To ale Rose pochopitelně nese těžce. Z dostupných materiálů vytvoří figurky protagonistů, sežene knížku s radami pro obnovení manželské lásky, uroní pár slz a… začnou se dít věci.

MUY LOCO

Z příběhu záměrně nic dalšího vyzrazovat nebudu. Jen připomenu, že při putování za návratem do svých skutečných těl budou Cody a May muset najít především cestu k sobě navzájem. Dopomáhá jim k tomu asi nejšílenější postava hry, kniha lásky Dr. Hakima. Ta haleká s naprosto nesnesitelným přízvukem, čas od času pomůže, podpoří, většinu času ale páru hází klacky pod nohy a snaží se ho motivovat k co nejlepším kooperativním výkonům.

 

 

No a nyní začíná poměrně vyčerpávající výčet superlativ, které můžu hře na její konto přičíst. V souvislosti s knihou rovnou musím vyzdvihnout, jak umně It Takes Two kombinuje velmi protikladné prvky vyprávění. Na jedné straně tu máme nesmírně vážné a depresivní téma rozvodů, vyhaslých lásek a dětí, které se dostávají pod křížovou palbu rozvádějících se rodičů. Tato témata ale hra rozebírá s všudypřítomným humorem, který je dost ostrý, vedle sarkastických průpovídek obou hrdinů se opírá především o absurdno. Absurdní je ve světě It Takes Two téměř vše, v prvé řadě ale toto absurdno reflektuje iracionální chování ústředního páru.

Nechci příliš zabíhat do detailů. Cody s May se ale v úvodních fázích hry snaží dostat zpět do těl z masa a kostí, jakkoliv je to jen možné, a to především proto, aby se mohli konečně rozvést. A jsou ochotni dělat i velmi… nepěkné věci.

POJĎ NA MĚ

Zbytek už musíte objevit sami, příběh je totiž veskrze povedený a jeho vyprávění naprosto skvělé. To zajišťuje především neskonalé množství skvělých nápadů, skrze které se konečně dostáváme k tomu nejlepšímu - hratelnosti.

Během docela hutných deseti až třinácti hodin hraní na vás doslova sypou jeden fenomenální nápad za druhým.

Fares se studiem Hazelight totiž ukazují, že jejich fantazie a schopnost promítat nápady do hry hraničí s naprostou designovou genialitou. Během docela hutných deseti až třinácti hodin hraní na vás doslova sypou jeden fenomenální nápad za druhým. Hra od začátku nabírá až vražedné tempo, prakticky nikdy se ale nestíhá zacyklit, nebo z nějaké zábavné činnosti udělat stereotyp. 

Ano, je nutné uznat, že i It Takes Two má pár “slabších” míst. Ostatně udržet tak silné tempo tak dlouho je téměř nemožné. Jmenovitě zmíním třeba kapitolu ve skleníku. V souvislosti s ní se mi dere na jazyk, že je tak trochu méně nápaditá, to je ale nutné chápat pouze v kontextu ostatních částí hry. Ve srovnání s jinými kooperativními tituly je totiž pořád velmi silně nadprůměrná.

It Takes Two - Tadeášův pohled

V ostatních případech přináší It Takes Two naprosto pamětihodnou zábavu. S parťákem po boku procházíte skvěle vymyšlenými lokacemi, létáte na rogalu, kormidlujete loď, řešíte optické klamy, závodíte v bruslařském korytu nebo válčíte s agresivními vosami. Hratelnostní rozmach hry lze jen těžko shrnout, natožpak nějak smysluplně popsat. V každém případě navíc platí, že si oba hráči musí pomáhat, vždy mají k dispozici jiné schopnosti, které musí společnými silami využívat, aby se posouvali dál. Začíná to kombinací hřebíků a kladiva, uvidíte ale i opačné póly magnetu nebo principy zpěvu a hudebních nástrojů. Zĺatým hřebem je ten fakt, že hra dokonce chytře střídá žánry!

TOHLE MUSÍTE ZAŽÍT

Záměrně jsem byl v odstavcích výše dost nekonkrétní. Kouzlo It Takes Two totiž spočívá v objevování a překvapení. Po většinu hraní s kamarádem jen žasnete nad tím, jak byl Fares schopen ohýbat a inovovat poměrně zaběhlé principy hratelnosti logických her a plošinovek. Jak vás dokáže s každou novou obrazovkou hra překvapit, donutit přemýšlet a spolupracovat. V tomhle případě není kooperace jen příjemným bonusem, tady na ní prostě stojí celé jádro titulu a je to naprosto neuvěřitelná, neuvěřitelná, NEUVĚŘITELNÁ zábava.

It Takes Two - Tadeášův pohled

Zmiňoval jsem slabší pasáže, musím zmínit i tu řadu silných. Ať už jde o naprosto bizarní scény, které pobaví dějem (ta s plyšovým slonem) nebo o ty dechberoucí, které vás odzbrojí i z hlediska hratelnosti (ta s hodinami). Speciální zmínku pak zaslouží závěrečná kapitola, kterou označuji za jeden z nejlepších a nejgeniálnějších herních zážitků všech dob. S Davidem jsme při hraní doslova oněměli a minimálně já jsem po dlouhé době měl skutečně husí kůži.

SPOLEČNÝMI SILAMI

Tentokrát je totiž tak trochu škoda tahat postupně jednotlivé prvky hry. Se zmíněnou pasáží úzce souvisí i naprosto špičkový (troufám si říct bezkonkurenční, Hellblade přeci jen funguje trochu jinak a kladl si jiný cíl) sound design a stejně povedený soundtrack. Ostatně stejně jako musí společně fungovat pár hrdinů a pár hráčů, funguje v úplné jednotě i hra jako taková. Její stylizace, roztomilá grafika, perfektní, emotivní level design, dokonale přirozený dabing, humor a záplava skvělých nápadů. A to jsem ještě nezmínil vtipné minihry, které postupem času objevujete a můžete v nich vždy v páru změřit síly. Nebo určité části lokací, které nemají žádný hratelnostní ani příběhový význam, jen budují imerzi světa a muselo do nich natéct spousta úsilí autorů, kteří pilovali každý detail.

 It Takes Two netrpí na žádné bugy, designové nedostatky nebo nudné pasáže.

Má vlastně It Takes Two nějaká negativa? Částečně ano. Z technického hlediska není grafika na PlayStationu 4 úplně na špici, některé scény závislé na ostrých texturách vypadají trochu hůře než by musely. Obtížnost také není kdovíjak vysoká, respektive vám hra vždy dovolí neomezený respawn, pokud nezemřou oba hráči najednou. To je ale jasná úlitba nehráčům, pro které je It Takes Two jednoznačně určeno. Ostatně kdo z vás plánuje příběh vyzkoušet se svou partnerkou nebo partnerem, kteří s hrami nemají moc zkušeností? Pro našince také může být mínusem to, že hra nenabízí českou lokalizaci. Příběh a dialogy postav jsou přeci jen příliš důležité a vtipné na to, aby si hráč hru plnohodnotně užil bez pochopení textů.

Ve všech případech ale jde o hnidopišské hledání chybek na naprosto fantastickém díle. It Takes Two netrpí na žádné bugy, designové nedostatky nebo nudné pasáže. Jde o po všech stránkách dotaženou a dokonalou zábavu. O to více, že stojí jen zhruba tisíc korun a ke své kopii můžete pozvat druhého hráče, který nezaplatí ani cent. Takovou nabídku vám jen tak nikdo nedá, nabízených dvanáct hodin prvotřídní zábavy stojí za každý jeden halíř a já osobně bych klidně za hru utratil dvojnásobek. Nebo i víc! Pokud tento text čtete na novém webu Hrej, vězte, že je ta desítka, která svítí dole, skutečně adekvátním a odpovídajícím hodnocením.

Je jen škoda, že mi teď každá jiná kooperativní hra bude připadat nudná, blbá, nedomyšlená a nezajímavá. Ale tak už to bohužel s úžasnými tituly chodí.

It Takes Two
PlayStation icon PlayStation 5
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
Xbox icon Xbox Series X | S
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Geniální. Rok 2021 je najednou o úroveň lepší. It Takes Two si musíte alespoň vyzkoušet, lepší kooperativní zážitek neexistuje a Josef Fares si připisuje další herní milník.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz