Halo: Reach Článek Halo: Reach

Halo: Reach

Ulrik_

Ulrik_

29. 7. 2010 22:00 6
Reklama

Na preview akci v Mnichově jsme měli možnost osahat si chystané velké finále Halo ságy od Bungie a to víc, než jen při betě multiplayeru. Tedy velké finále... je třeba zdůraznit, že toto je poslední hra ze světa Halo od Bungie, ale další budou pravděpodobně následovat, jen u nich nebudou tito duchovní otcové. A finále... ono to finále je totiž prequelem, který sahá dál než první krůčky Master Chiefa proti Covenantu. Hra je momentálně ve fázi odlaďování bugů a tak jsme ze samotné kampaně viděli jen fragment, ale pro změnu jsme mohli běsnit v multiplayeru, ať už šlo o vzájemné novinářské zabíjení a nebo chaotickou spolupráci ve Firefightu, který Halo: Reach zdědilo po spin-offovém bratříčkovi ODST.

Děj, děj, děj. Drtivá většina z vás ví, že Master Chief nehlásí svůj návrat, ale tak ještě pro ty pomalejší. Pomalejší ve vyhledávání informací, ne intelektuálně. Hlavním hrdinou bude nový SPARTAN III (to je taková levnější a postradatelnější verze SPARTANů II) s volacím znakem Noble 6, tedy šestý a nový člen Noble Teamu, skupinky SPARTANů, která působí na vojenském středobodu lidského vesmíru, Reachi (pokud jste četli česky přeložené knihy o Halo, vězte, že Reach rovná se Cíl, ale už jen kvůli tomu, že gruntům se zde říká chrochti odmítám překladové výrazy používat). Noble Team přišel o jednoho z členů a nováček se musí hodně rychle začlenit do kolektivu, který se na nováčky nedívá zrovna nadšeně. Příběh Halo: Reach se odehrává prakticky ve chvíli, kdy první Covenant vstoupí na povrch planety. Právě v první misi zjistíte, že za zmizelými vojáky nejsou rebelové, ale banda nábožensky založených mimozemšťanů. Ve vyprávění příběhu chce Bungie sázet mnohem více na principy jaké známe z klasických military sci-fi. SPARTANé budou mít osobnost a historii každého z nich budeme postupně ve hře odhalovat, částečně pomocí flashbacků, částečně dialogů. Pokud nejste plně seznámeni s dějinami Halo, tak zbytek tohoto odstavce přeskočte, aby nedošlo k vyzrazení jedné důležité události – o níž ale ví asi každý, kdo kdy o Halo slyšel. Tak vy ostatní – hop k dalšímu odstavci. Jak všichni víme, Reach je na konci bitvy z drtivé většiny „zasklen“ a na jeho povrchu najde svou smrt drtivá většina lidských vojáků a SPARTANů. Z rozhovoru během preview jsme vyrozuměli, že nás žádný happy end neodpovídající kánonu Halo nečeká. Celý Noble Team pravděpodobně padne a příběh by měl být temnější a temnější a SPARTANé budou umírat a umírat. Na to jde říct jen – těšíme se!

Větší, volnější, vozítkovější

Celý svět Halo (nebo Reache?) prošel pořádným faceliftingem. Zbraně a samotné zbroje SPARTANů působí realističtěji, méně comicsově a stejně tak protivníci. I ti grunti vypadají nebezpečnějši a to i bez toho abyste hráli speciální mód Gruntpocalypse. Atmosféře to rozhodně prospívá. Podobně i samotný svět Reach, pobíhá tu zvířena a vypadá jako skutečně osídlená planeta s vlastním ekosystémem. Když dojde k boji na futuristické farmě, povalují se kolem balíky mimozemské slámy, ve stodole jsou vidle a když je někde pojízdné vozidlo, klidně do něj skočte, nemusíte se pořád vozit jen ve Warthogu. Jen bych rád podotkl, že kupříkladu boj v nakládacím letištním vozíku proti Hunterům je sice hodně humorná situace, ale kromě toho, že vetřelci přejedete nohu vás nečeká nic víc než plasma do hlavy. Nicméně kampaňové mise mají být rozsáhlé a sahat částečně k hranicím sandboxu, takže občas budete rádi za jakékoliv vozítko. V hratelné ukázce Noble Team provede asi první koordinovaný boj s Covenantem a během něj přijde na řadu omlácený pick-up s namontovaným kanónem, který využívali místní rebelové. A když je třeba, dá se ujet i v prostém autě. Mise jsou pojaté týmově, i když se asi objeví nějaké, které vás rozdělí. Noble Team se maximálně rozdělí na dvě trojice, nicméně hlavní bude udržet pohromadě alespoň čtyři členy jednotky, protože bude opět k dispozici coop pro čtyři hráče. Každý z nich si bude moci měnit zboj podle svého gusta, dávat si jakékoliv emblémy a barvy, měnit části zbroje a jediným omezením bude hodnost a body získané v průběhu hraní kampaně i multiplayeru. Tato vylepšení samozřejmě nebudou mít vliv na schopnosti a výkon, jde o změny čistě estetické.

Bušit pěstí do země se vyplatí

Když jsme u zbrojí, ty nyní budou mít speciální schopnosti. Některé jsme mohli vyzkoušet už v betě, některé ne. Noble 6 začne s prostým sprintem, nicméně postupem času se mu odemknou všechny možnosti, jen nám nebylo specifikováno zda dočasně, pro potřeby mise a nebo si vše budete přehazovat jak chcete. Nicméně právě v kampani se ukázalo, že některé schopnosti zbrojí známé z multiplayeru zde najdou větší využití. Většina členů Noble Teamu bude disponovat Armor Lockem, tedy schopností, kdy SPARTAN práskne rukou do země a obklopí jej neproniknutelný štít. V multiplayeru to byla schopnost spíše rozpačitá, většinou si protivník počkal a dostřelil vás. Ale tady, zvláště AI, ukazuje jak silná je to schopnost. Má parťák málo životů? Zalockuje se a nechá to na ostatních členech týmu. Řítí se na něj hejno raket či plasmy? AI reaguje okamžitě. Najednou je Armor Lock zatraceně užitečná věc. Funguje díky týmovému postupu, kdy prostě část stáhne sílu nepřítele a zbytek zatím může protivníka sundat. Navíc občas vypadá bitevní vřava nebezpečně sexy. V jednu chvíli odpálíte nepřátelské vozidlo, jeho trosky jsou mrštěny na parťáky a oni synchronizovaně nahodí Armor Lock a nic se jim nestane, vozidlo neškodně odskočí od štítu a jede se dál. Každý z členů týmu by měl mít kromě osobnosti a vlastního příběhu i charakteristickou zbraň, zatím jsme stihli postřehnout těžký kulomet jednoho a sniperku druhého. Mimochodem vypadá to, že si i zalétáme ve vesmíru při obraně orbitálních děl MAC, ale žádné podrobnosti jsme z hlavního designéra nevypáčili ani nabroušeným stativem.

Kolektivní masakr

Nejvíce jsme ale prověřili Firefight. Tento mód se objevil v Halo: ODST a slavil velký úspěch. Hra na vás posílá stále silnější vlny nepřátel a vy ve čtyřech přežíváte jak to jen jde. Velmi návykové a později velmi náročné na taktiku. Firefight ovšem prošel velkými úpravami. Hlavně. Bude. Fungovat. Matchmaking. Už žádná nutnost mít spoustu neznámých přátel abyste si zahráli. Prostě klasický matchmaking, chvilku čekáte a hop do hry. Systém navíc nabízí obrovské množství možností jak hru modifikovat. Volíte sílu a typ nepřátel, typ a počet zbraní, cokoliv vás napadne. Jsou zde i bonusové módy jako výše zmíněná Gruntpocalypsa. V ní se na vás vrhají jen a jen grunti. Pokud myslíte, že jsou tyhle malé potvory pouhým kanonfutrem, tohle vás vyvede z omylu. Vrhají se s nadšeným bojovým pokřikem a disponují zbraněmi svých silnějších kolegů. Brzy zjistíte, že sice umírají lehko, ale mnoho psů SPARTANova smrt. Samozřejmě je to zábava, zabíjet ve velkém. Speciální verzí je pak Firefight mód Versus, kde se dva až tři hráči stanou Elity a jeden až dva SPARTANy. Těm prvním pomáhá halda gruntů a jackallů ovládaných AI, ti druzí se snaží přežít a pozabíjet co nejvíc Covenantu. Jako Elite poznáte jak nepříjemný protivník SPARTAN je. Vydrží velké množství zranění, čelní útok prostě nefunguje a je třeba trochu taktizovat. Víc než trochu.

Létej, bublej, schovej se

Zbroje. S jetpackem, Armor Lockem, částečnou neviditelností a sprintem jsme se už setkali. Nyní jsme si osahali Hologram a Sanitáře (velmi rychle vžité zkomolené označení německého názvu zbroje – byli jsme v Mnichově, nezapomeňte). Hologram vyšle vaši přesnou kopii přímo vpřed a větší využití bude mít spíše v kampani, protože v multiplayeru nehraje tak strategickou roli. Sanitář ale umí vytvořit bublinu do níž se vejdou i čtyři SPARTANé (a klidně i Covenanti, kteří bublinou projdou) a která je neprustřelná. Umožňuje skvěle taktizovat. Stahuje na sebe palbu jednotek, vám dá čas se doléčit. Vydrží i palbu lodních zbraní a tak dá čas kolegům se přesunout, zatímco Covenant sprchuje vaši malou soukromou bublinku. Ze zbraní jsme si všimli hlavně pozměněného designu a lehce upravené přesnosti. Z nových hraček určitě vede věcička přezdívaná Air Strike, jíž jsme si v betě určitě nevšimli. Vypadá jako čtečka kódu ze supermarketu a je jen na dvě rány. Když jí ale pár vteřin zacílíte na jedno místo, oblast cca dvacet metrů kolem bude za chvíli přeleštěna futuristickým napalmem.

A já ti ukovám krásnů úrovničku...

Forge World je nové rozhraní, které umožní hráčům vytvářet vlastní úrovně. To už tu částečně bylo, ale tentokrát si Bungie dalo záležet a máme zde vše potřebné. Bloky, které jde i prolínat, stanovovat respawny, rozložení zbraní, vozidel... Vše působí velmi intuitivně a zdá se, že s koncem svého působení v Halo dalo Bungie do rukou hráčům velký nástroj. Navíc bylo slibováno, že úspěšné nahrané mapy budou přidávány do matchmakingu, takže se může stát, že právě vaše mapa se stane hitem. Co by se také mělo stát hitem je ale soundtrack Martina O´Donnella. Ten na sebe upozornil hlavně příjemným podkresem Halo: ODST, ale k Reachi z toho, co jsme slyšeli poskládal zcela jinou kompozici. Více hrdinsky dunící, více tragicky lkající, více adrenalinově akční. Rozhodně se na soundtrack a celkévý feeling Halo: Reach těšíme. Slibuje mnohé, osobně se fixuji hlavně na příběhy jednotlivých členů týmu a temnou atmosféru. A na multiplayer, který vypadá více přístupný pro méně psychopatické hráče, kteří netráví u Halo šest hodin denně a pak jen sledují jak dostávají headshoty při konstantním skákání. Různé zbroje a módy slibují, že pro každého se něco najde. Z Halo: Reach je tak potenciálně další monument v kolosu jménem Halo s potenciálem příběhově strčit do kapsy i málomluvného asociála Master Chiefa.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama