Forza Horizon 4 Článek Preview: Forza Horizon 4

Preview: Forza Horizon 4

David Plecháček

David Plecháček

21. 6. 2018 13:00 7
Reklama

Hovořit v roce 2018 o tom, že nejsilnější značkou Microsoftu se stala Forza, je předpokládám zbytečné. Není to něco zase tak neobvyklého, vždyť u konkurence je Gran Turismo také poznávacím znamením konzole PlayStation, ale vždycky existovaly jiné hry a série, kvůli kterým se investovalo spíš. Gran Turismo bylo jen něco navíc. Forza je ale titul, kvůli kterému si lidé Xbox kupují. Pomineme-li skvěle zvládnuté služby, Forza je tím největším tahákem. Tato role ji ale předurčuje roli každoročně vydávané série, která se musí neustále posouvat kupředu a za každou cenu nesmí začít stagnovat. Jenže poslední díly ten progres zdaleka nemají tak výrazný jako v minulosti. Co lepšího předvést za rok ve Forze 8, více tratí a zase o něco málo lepší grafiku? A co teprve musí předvést letošní Forza Horizon 4 po geniálním druhém a třetím díle? Je vůbec prostor na novinky?

PROSTOR JE

Jednoduchá odpověď v podnadpisu jasně říká, že je stále kam se posouvat. Největší nevýhodou Playground Games je fakt, že už zkrátka nestačí „větší a hezčí“, protože už předchozí hry nabízely prvotřídní grafické zpracování a desítky hodin zábavy. Kdykoliv, když se na E3 ozve „větší“ ve smyslu rozlehlejší, nikdo už neskáče nadšením dva metry do vzduchu, často spíše naopak. Většina vývojářů se totiž soustředí na rozlohu, ale už neřeší, jak ji zaplnit. Jestli nás paměť nešálí, o rozloze Británie ve Forze Horizon 4 nepadla byť ani jediná zmínka. Autoři z městečka Leamington Spa naopak narazili na kupu věcí, které spadají nad rámec obecných věcí, které bychom tak nějak od pokračování čekali.

Ačkoliv se může zdát, že vizuální stránka hraje v tomto ohledu prim, samozřejmě tomu tak není. Mnohem důležitější je jízdní model. Ten by měl být dle dostupných informací opět stejně arkádový, tak, jako v předešlých dílech, ale výrazně se pod něj podepíše i roční doba.

Ta největší změna spočívá v ročních obdobích. Vážně, ačkoliv se v minulosti hovořilo o zasazení do Francie či do Austrálie, Británie, ačkoliv se zase o takové překvapení nejedná, nechala všechny přítomné naprosto chladná. Nikdo, ale vůbec nikdo neřeší, kde se Forza Horizon odehrává, naopak všichni řeší, že se její podoba může proměnit do čtyř podob na základě ročního období. Jaro, léto, podzim a zima jsou alfou a omegou vnímání nového závodního titulu. Jak málo stačí, že? Pravdou je, že v tu chvíli máte vlastně jednu mapu čtyřikrát, dá-li se to tak říct (upřímně asi nedá, ale co na tom). Roční období budou mít zásadní vliv na to, jak rychle vás anglický venkov omrzí. Budete mít dost prosluněných dní nebo typických ostrovních dešťů? Nová doba vás vytrhne z letargie a nabídne zase něco jiného.

Ačkoliv se může zdát, že vizuální stránka hraje v tomto ohledu prim, samozřejmě tomu tak není. Mnohem důležitější je jízdní model. Ten by měl být dle dostupných informací opět stejně arkádový, tak, jako v předešlých dílech, ale výrazně se pod něj podepíše i roční doba. Na listí a v zimě to více klouže, voda dává přilnavosti také nové parametry a jinak – agresivněji – se jezdí za sucha. I když se Forza Horizon nemůže rovnat simulováním podmínek jako bratříček Motorsport, všechny tyto parametry budou hrát roli. Pokud máte více v oblibě klouzání se po zmrzlých cestičkách, díky zimě už nebudete muset spoléhat na malou oblast jako v DLC Blizzard Mountains pro Horizon 3, ale budete mít příležitost kdekoliv po celé mapě.

ALE TO, TO NENÍ MŮJ MILÝ HORSTE VŠE

Změna ročního období bude mít na svět fatálnější následky, než by se mohlo na první pohled zdát. Zima přírodu přetváří i v tom, kudy půjde jezdit a kde všude se bude závodit. Mráz totiž vytvoří ledovou krustu na vodních plochách, přes které půjde následně přejíždět. Otázkou samozřejmě zůstává, kolik jich bude. Británie není zrovna zemí tisíců jezer a rybníků, členitost krajiny ale k několika málo vodním plochám přímo vybízí. Navíc předpokládáme, že kromě klasický větších vodních ploch půjde i o koryta řek a vlastně jakoukoliv vodu, která se ve hře nachází, i kdyby v podobě obyčejných kaluží.

Změna ročního období bude mít na svět fatálnější následky, než by se mohlo na první pohled zdát.

Herní ukázka, která byla na E3 dostupná, si ale hrála podle vlastních pravidel. Jednotlivé přechody na sebe navazovaly v rychlém sledu, po dojetí závodu se okamžitě nastavila jiná roční doba. V praxi ale tento systém bude fungovat jinak. Respektive na samotném začátku se taktéž všechna vystřídají, aby s nimi hráči přišli do styku, ale po příjezdu na festival se cyklus změní. Každé období bude trvat přibližně hodinu. Po prvním herním roce se ale stav finálně změní a všem hráčů se synchronizuje jednotný stav světa, který se bude cyklicky měnit po týdnu. S tím souvisí i další novinka, eventy vázané na jednotlivá období. Už chápete, proč jsou roční období tou největší změnou?

VE STÍNU TOHO OSTATNÍHO

Já vám nějak nevím, mám takový pocit, že oznámení dvoustopých vozidel by docela stačilo, abychom si řekli, že bude nová Forza jiná. Jenže to nějak zapadlo. Pravdou je, že si za řídítka bohužel nesedneme. Vývojáři totiž s odstupem jasně potvrdili, že sice budou součástí hry, ale nebudeme je moci řídit. Škoda. Ve skutečnosti se jedná o závod, tak jako jsme v minulosti závodili proti lodím, letadlům nebo vlakům. Motocykly ale jsou i tak určitým zpestřením, a kdo ví, třeba se jich dočkáme v nějakém bláznivém rozšíření. Nakonec sice nejsou tak revoluční změnou, ale vedle ročních období jsou samozřejmě i jiné novinky, o kterých musí být řeč.

To, že si cestu zkrátíte takhle efektně a efektivně skrz plot není jen hezké na oko, byť přiznáváme, že je, ale je to také funkční a živelné.

Možná jste taktéž zaregistrovali, jak jako nůž máslem projíždějí vozidla lehčími překážkami, například plotem a podobně. Forza posouvá dál i samotnou fyziku, které je ve hře dostupná a do jisté míry vlastně přidává i destrukční model – jen se neničí vozidlo, ale některé prvky okolí. Zdá se, že jsme dospěli do fáze, kdy grafickou stránku příliš posunout nelze, a tak se autoři soustředí i na podobné, častokrát opomíjené detaily. Heslem letošní E3 je živost a uvěřitelnost nových prezentovaných her, a výše napsané tento fakt opět dokládá. To, že si cestu zkrátíte takhle efektně a efektivně skrz plot není jen hezké na oko, byť přiznáváme, že je, ale je to také funkční a živelné. Herní svět se díky tomu opět posouvá blíže skutečnosti, i když k ní má pochopitelně stále daleko a Horizon zůstává arkádou v pravém slova smyslu.

Poprvé po dlouhé době se navíc zdá, že Horizon neměla na výstavě působit jako ta největší atrakce, ale jako zdatný sekundant. Microsoft totiž sázel jednu novinku za druhou a Forza neměla tak královský prostor, jako jindy. Vzpomeňte na pompézní představení se speciální verzí modelu značky Porsche 911 loňského roku. Tento prostor je neporovnatelný. Ale je to dobře. Exkluzivní hry na Xboxu nemohou stát a padat jenom na jedné, byť rozvětvené značce. To ale neznamená, že by novinka neměla být precizní. Preciznost, kterou vývojáři prezentovali, ale spolu s prostorem vedle dalších velkých her jedné z největších firem na světě sluší. Tak doufejme, že nás Forza ani letos, ani příští roky nezklame.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama