FIFA 11 Článek FIFA 11 - první dojmy

FIFA 11 - první dojmy

Ulrik_

Ulrik_

24. 7. 2010 22:00 26
Reklama

Mistrovství světa nám skončilo, Španělé se ne nezaslouženě proťukali k titulu a my, postižení fanoušci teď budeme naživo tak trochu trpět u Gambrinus ligy a sem tam si ji zpestříme přenosem nějaké zahraniční soutěže v televizi. Plus si někteří zapnou FIFA 11 a budou zkoušet uspět na zeleném trávníku sami. V případě profesionálních fotbalistů jde občas o oblíbenou samohanu, kdy si hrají sami se sebou. Proti gustu žádný dišputát, každému dle jeho chutí. Což platí i pro potenciální flamery, kteří se hned vrhnou na klíčovou otázku lidské existence, tedy zda je lepší PES či FIFA.

Osmnáctý ročník! FIFA je konečně plnoletá. Tedy bude až nový díl s číslovkou (v tomto případě matoucí) 11 vyjde. Co se týče posledního ročníku, někteří byli nadšeni, někteří ne a EA Canada se rozhodla ty druhé eliminovat tím, že jim bude více naslouchat. První výsledky tohoto naslouchání jsme měli možnost zkusit v exhibičním módu, který sice neodkrývá všemožní editační skopičinky, ale zato se zaměřuje na něco o hodně důležitějšího (tedy alespoň dle mne), samotný průběh zápasů. Na rovinu se přiznám, že občas mívám s herním fotbalem problém, protože má daleko k tomu reálnému. Prostě je zřetelné, že tohle jsou jedničkonuloví paňácové a na fotbal si jen hrají. Tedy ne, že by se to rok od roku nezlepšovalo. Zlepšuje a je to příjemné, ale stejně nakonec nějaký ten paňáca udělá něco, co člověka vyhodí z atmosféry... to si pak radši zapnu FM10 a sleduji kopající kolečka. Nicméně s FIFA 11 jsem zažil příjemné osvěžení, které pramení z nového konceptu, který pánové z EA Canada marketingově nazvali Personality+. Ve všech denících a vývojářských videích se skoro o ničem jiném nemluvilo a bylo jasné, že „plusko“ bude klíčovou součástí hry.

Ecce, homo personalis!

Nu a ono docela je. Základní myšlenka byla přenést na umělé fotbalisty co nejvíce z těch živých. Abyste měli pocit, že Drogba je fakt Drogba a ne shluk čísel, který je nasoukán do podoby daného fotbalisty, ale chová se jako všichni ostatní. Papír s nápisem Personality+ mluví jasně. Každý hráč by měl mít 36 atributů a 57 sekundárních vlastností, které komplexně definují jeho chování na hřišti. Zní to hezky, o tom žádná, ale výsledek? Překvapivě dobrý. Všichni se chovají podle určitých pravidel, která nejsou viditelná, ale dobře charakterizují hráče na hřišti. Samozřejmě čím je hráč neznámější, tím méně věrná je jeho herní kopie. U hráčů FK Příbram (o těch bude hodně řeč, protože dobře slouží jako test hloubky změn a autor je dobře zná z reálného fotbalu) jde Personality+ jen do rámcového naplnění reality. Asi málo skautů. Ale nedá se říci, že by zde byly nějaké lapsy. Co ale většinu asi zajímá je efekt Personality+ u skutečně velkých hráčů. A hle! Funguje to! Nejpatrnější nebo nejvíce zřetelné je to u útočníků. Už nestojí jako unifikovaní forwardi, skutečně se snaží naplňovat odkaz svých předobrazů. Berbatov se motá na hrotu a do obrany se nijak nehrne, Tevez kmitá nahoru dolů, stahuje se do zálohy (ale neporušuje rozestavení, pouze se nabízí), Ronaldo kmitá koloběžky u lajny. Terry vypadá jako lehké sousto, ale umí včas vystoupit a zahanbit i Stonewall Jacksona. Což neznamená, že se hra hraje sama. Pouze jsou reakce hráčů mimo míč reálnější a odpovídající. Efekt pro oko a pocit je skvělý. Konečně se všichni nehýbou podle předdefinovaných vzorců, ale vytváří na hřišti onen neorganizovaný řád (kamarád organizovaného chaosu), který na hřišti skutečně probíhá.

A nedotažené přihrávky se zmocnil...

Navíc ty top hvězdy mají pohyby okopírované od reálných hráčů. O Ronaldovi byla řeč, signifikantní je i Messi, Rooney či Lampard. Naplňují tedy jak vizuální, tak i vnitřní formu skutečných fotbalistů. Je hezké sledovat AI, jak se řítí na vaši branku, obraz odpovídá poměrně solidně skutečnému fotbalu, klidně hodí pár speciálních pohybů (kterými třeba v minulém ročníku dost šetřila) a vy máte pocit, že vám skutečně dal gól Ronaldo. Tak šup, ať mu ta nožka křupne. Dalším prvkem, který hodně napomohl reálnému pocitu ze hry, je změněný systém přihrávek s dementním přízviskem Pro Passing. Pro efekt na hru ale název promineme. Ten tam je ťukes z desítky, který působil občas vskutku ohavně. Přihrávky jde nyní přepálit, nedopálit... prostě je musíte správně přihrát. Tedy míč musíte přihrát. Efekt? Spousta ztrát míče, reálnější pocit. Žádné nelidské stoje, které si dají sérii sedmi přihrávek z první a kvalitativně podobný soupeř jen kouká. Navíc se zlepšil tlak na míč, takže je obtížnější v klidu rozehrávat. Leckdy stačí intuitivní vystoupení hráče proti přihrávce a zachytíte ji. Ti lepší k tomu sami vybízejí svým pohybem. Naopak u těch horších není problém aby občas míč špatně zpracovali, někdy si na něj šlápli, zpracování jim trvalo déle apod. Je prostě rozdíl mezi lehkonohým hračičkou a silovým defenzivním štítem. Pocitu z hraní to hodně pomáhá a pomáhá to i komplexnějším bránícím taktikám. Proti průměrné AI možná až moc. S Příbramí se mi presinkem ve dvou řadách podařilo eliminovat Manchester, přičemž jsem si efektně a efektivně vstřelil vlastňák z naprosto nevinného centru. Míč prostě více pobíhá a hra se výrazněji podrobuje fyzikálním zákonům.

Přestupy, přestupy, kdopak vás dotáhne?

Když jsme u střílení gólů, brankáři. Ti by měli mít vylepšený systém zákroků, nicméně u nich se asi nejvíc ukazuje rozdíl v kvalitě hráčů. Průměrný brankář zatím dostával podobné góly jako v předchozím ročníku, extratřídy občas předvedli efektivní kouzla na brankové čáře. Nicméně nemohu říct, že by mne přesvědčili o nějaké velké změně. Když se při střele zhroutí jako pytel, prostě byste mu nakopali. Na ten vingl mohl dosáhnout a hlavně mohl vyběhnout... Animace hráčů prošla faceliftingem, vše nahrává do karet větší realističnosti, kupříkladu hlavičkové souboje vypadají skvěle. Animace při opakovačkách zase vypadají stejně jako před rokem, ale není jisté, zda je ještě nečeká operace. Soupisky jsou updatovány tak napůl. Šamach už v Arsenalu je, ale soupisky GL odpovídají zimě 2009/10. Nicméně i hráči malých klubů jsou vizuálně zpracováni věrně, včetně zahřívačů laviček, a to se rozhodně počítá. Navíc ona skladba soupisek asi bude završena updatem ze startu nového ročníku lig. Z dalších vychytávek šla v exhibici vyzkoušet interaktivita oslav gólů, což nepůsobí špatně, ale zřejmě hodně rychle přestane bavit. Hráči mají unikátní styly oslav, opět často fixované k dané hvězdě, ale to dle mne nejsou prvky určující dojem z celého mače.

Tím je větší posun ke skutečnému obrazu hry, či jak je nová featura výstižně nazvána, personalizaci. Fotbal vypadá jako osobitější než dosud. Osobně jsem z něj měl lepší pocit, působil živěji, méně uměle. Nicméně nová FIFA slibuje vylepšení mnoho a bylo by tedy hodně předčasné dělat jakékoliv závěry týkající se kvality celé hry. Každopádně tohle nakročení je výrazné a hlavně sympatické.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama