F1 2021 Recenze Recenze F1 2021, skvělé formulové hry, ve které to můžete vrátit Hamiltonovi

Recenze F1 2021, skvělé formulové hry, ve které to můžete vrátit Hamiltonovi

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

20. 7. 2021 13:05 2

1. Môj príbeh nekončí, já ďalej hrám a padám viac než stávám 2. Běžný (nad)standard... 3. "Technicky vzato žádný pokrok neexistujeeeee"

Jeden pandemií poznamenaný rok se s druhým pandemií poznamenaným rokem sešel a situace v herním průmyslu je opět kritická. Na herních akcích se místo oznamování vydání dočkáváme spíše oznamování odkladů a prapor interaktivní zábavy momentálně drží nad vodou převážně každoroční sportovní a závodní tituly. Kontroverzní hry s rokem ve jméně nás často unavují a není se ostatně čemu divit – ze staré hry samozřejmě nevznikne nová pouhou obměnou soupisek a úpravou uživatelského rozhraní.

Na jistou stagnaci si poslední léta mohou stěžovat i fanoušci formulových simulátorů od Codemasters. Na rozdíl od nejmenovaných sportovních sérií sice vždy spoléhají minimálně na kvalitní „jádro“, ovšem doby, kdy obnovená závodní série F1 patřila technicky mezi špičku, jsou také dávno pryč. A ruku na srdce – když na vás po zapnutí hry nově vykoukne mezi hráči nepříliš populární slogan „EA Sports – It’s in the game“, jsou na místě jisté obavy. Je F1 2021 jen dalším titulem, který nechává zlá korporace Electronic Arts pomalu vyhnít, nebo můžete i tento rok s klidem v duši investovat peníze a čas do nejlepší formulové hry současnosti? Inu, to a mnohem více se dočtete na následujících řádcích.

• Doporučená cena: 1499 Kč (PC), 1799 Kč (konzole)
  • Lokalizace: Angličtina
  • Znovuhratelnost: Zaručena!
  • Bude vás bavit, pokud vás baví: F1, co je to za otázky?
  • Má cenu si kupovat hru jen kvůli příběhovému módu? Ano, protože kariérní režim si vás po dohrání příběhu stejně zaháčkuje
  • Potřebuju k hraní volant a pedály? Nikoliv, gamepad také poslouží dobře, ale použití klávesnice je samozřejmě ultimátní hereze
  • Proč nosí Will Buxton tolik náramků? Nevím, ale pokusím se zjistit a odpovědět v recenzi dalšího ročníku
  • Mohu ve hře spatřit svítící pleš Franze Tosta? Ano

Hned úvodem je nutno poznamenat, že i tentokrát dělá velkou část zážitku skvěle využitá oficiální licence F1. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme udělat – Liberty Media holt po dekádách pod nadvládou legendárního Bernieho Ecclestona vrací motorsport mezi lidi. I díky uvolněnějším licencím vás tak ihned po zapnutí uvítá oficiální F1 znělka s epickou skladbou od Briana Tylera a každý fanoušek F1 rychle pozná, že se ve hře může cítit jako doma.

I přesto jsem z letošního ročníku nabyl spíše pocit, že tentokrát se hlavně cílí na fanoušky nové, formulovým šílenstvím doposud nepoznamenané. Koho jiného by ostatně měl nalákat zbrusu nový příběhový režim? Ano, slyšíte správně – i formule dostaly příběh, ne zcela nepodobný například módu Cesta ze série FIFA. A příběh, to je samozřejmě něco, co máme v závodních hrách opravdu rádi již od dob Need For Speed: The Run.

Přirovnáním k jedné z nejzvláštnějších závodních her historie bych však režimu Braking Point (a ne, nejde jen o nový název týmu Lawrence Strolla) křivdil, protože překvapivě není vůbec špatný. Vžijete se v něm do role dvojníka George Russela mladičkého Aidena Jacksona, kterého po úspěšné sezóně v F2 čeká nová výzva v jedné z pěti stájí F1. Volantu jeho monopostu se chytnete ve finálním závodě F2 (dokonce ještě v sezóně 2019, okolo vás se tedy mihne mj. i Nicholas Latifi) a v F1 nakonec strávíte dvě celé sezóny.

Nechci házet vinu na ostatní, ale myslím, že to byl Marcus Ericsson...

Podobně jako ve fotbalovém Journey ovšem nepočítejte s tím, že by vás Codemasters nechali odjezdit předsezónní testy, tréninky, a dokonce ani kvalifikace. Na ploše přibližně sedmi hodin se jen závodí, tedy mimo občasné – a opravdu krásně zpracované – renderované filmečky. Jak asi tušíte, místo zákulisních bojů či techniky se řeší hlavně vztahy, jmenovitě s vaším zkušeným týmovým kolegou Kimim Räikkönenem Casperem Akkermanem a úhlavním nepřítelem Lancem Strollem Devonem Butlerem, kterého si možná pamatujete z ročníku F1 2019.

Jako Arthur Leclerc na Red Bull Ringu?

Příběhový režim Braking Point je v kontextu hry neobvyklý mj. i separátně nastavenou obtížností. Zatímco ve všech ostatních herních režimech si obtížnost soupeřů měníte na škále 0-100, příběh nepochopitelně přichází jen s nastaveními Normal, Challenging a Hard. Můj řidičský „um“ byl ovšem někde mezi dvěma vyššími stupni – na prostřední jsem se svým věrným Alpha Tauri dával nabušeným Mercedesům vteřinu až dvě na kolo, na tu nejvyšší jsem zase musel sekvence opakovat. Změnit obtížnost navíc můžete nepochopitelně jen během závodu – v menu tato možnost není dostupná. Aneb uživatelská přívětivost na úrovni Hamiltonova magického tlačítka.

Některé situace v příběhovém režimu pak mají blíže ke sci-fi než k realitě – na prostoru pár kol po vás hra občas požaduje stáhnutí obrovského časového manka či předjetí pěti až deseti soupeřů, což sice vypadá akčně pro neznalé sportu, fanoušci F1 znalí si ovšem budou klepat na čelo. Zvláštně nastavená obtížnost a herní pravidla pak způsobí, že se v některých příběhových závodech budete cítit jako Arthur Leclerc na Red Bull Ringu nebo Max Verstappen v motokárách

V závodních hrách si obvykle musím dávat pozor jen na spoilery karbonové, tentokrát se ale pokusím tancovat okolo těch příběhových. Jeho protagonisté nepůsobí na první pohled zrovna sympaticky – Aiden je typický hodný kluk, Casperovi je všechno jedno a Butler vypadá i zní jako typický šablonovitý fracek, kterému byste nejraději přejeli nohu při pit stopu. Navzdory stereotypům se ovšem daří příběh držet pohromadě a člověkem ve formulové hře zase jednou cloumají i jiné emoce než obligátní „ku*va, to jsem to zase pos*al, do haj*lu“ při monackém polibku se zdí. Trochu mě ale mrzí, že příběh jen klouže po povrchu tohoto krásného a komplikovaného sportu a místo reálných problémů vám často předkládá nezáživné hovory s otravnou máti a kolegy. To jste si to nemohli vyříkat v garáži?

"Valtteri, it's James..."
"Valtteri, it's James..."

Z myšlenky příběhu ve formulové hře tedy šlo vytěžit trochu více, na druhou stranu musím ocenit zajímavé vykreslení pomíjivého světa sociálních sítí i netradiční příběhový twist v polovině zhruba sedm hodin dlouhé herní doby. Na konci vás sice nečeká žádný zásadní cliffhanger, jsem si ovšem skoro jistý, že se v dalším ročníku dočkáme pokračování.
Pokud vás pak mód Braking Point zaujal, nebojte se směle vkročit do naší galerie, ve které najdete hromadu screenshotů – samozřejmě bez příběhových spoilerů.