Everspace 2 Článek Everspace 2 - dojmy z předběžného přístupu

Everspace 2 - dojmy z předběžného přístupu

David Plecháček

David Plecháček

17. 3. 2021 18:45

Everspace bylo příjemným rogue-lite překvapením, druhý díl se ale snaží působit dospělejším dojmem. Jak vypadá v předběžném přístupu?

Reklama

Mám rád překvapení. Každý má rád (příjemné) překvapení. Přitom ve hrách jde o relativně vzácnou komoditu. Žijeme naneštěstí v době, kdy víme o všem prakticky okamžitě. Každá informace se nám předkládá jako na stříbrném podnose doslova pod nos, ať už prostřednictvím našeho oblíbeného webu, nebo třeba skrze sociální sítě. Čím více způsobů, tím snazší je dostat informaci mezi velké procento lidí. Překvapit pak někoho je poněkud problematické. Trávíte-li ve světě her všechen svůj čas, příliš mnoho momentů překvapení nezažijete. Zcela narovinu řeknu, že za posledních pět let jsem něco takového pocítil asi jenom jednou. Everspace byla hra, kterou jsem nějakou záhadou neviděl, dokud mi nepřistála na stole. O to víc si ale toto překvapení pamatuju i po několika letech.

DOBA E3 A PROBDĚLÝCH NOCÍ

Jelikož jsem o Everspace tehdy ani nevěděl, nechtěl jsem takovou hru ani recenzovat. Jenže… nikdo nechtěl, a tak jsem si říkal, že při dlouhých nocích v době slavné losangeleské E3 prostě a jednoduše hru odehraju a recenzi napíšu. Tenhle jednoduchý plán měl několik trhlin, tou největší byl fakt, že Everspace bylo po čertech těžkou hrou. Svým způsobem se jednalo o vesmírný rogue-lite titul, který vás po každé smrti vrátil na samotný začátek a dovolil vás za ukořistěné věci upgradovat loď, což je samo o sobě premisa, která počítá s tím, že budete umírat. Poměrně dlouhou dobu jsem se snažil o to poctivě projít od začátku do konce, ale jelikož noci kolem E3 byly všelijaké, jen ne klidné, uchýlil jsem se k pomoci cheatů, díky kterým jsem nakonec do samotného konce s vypětím všech sil (ehm) dokráčel.

Premisa prvního dílu byla jasná, letět vstříc nebezpečí a vracet se tak dlouho s novými surovinami, až si díky upgradům a lepším lodím troufnete i do posledního sektoru. Zatímco náplň hry – létaní a střílení – se samozřejmě nemění, struktura je v Everspace 2 diametrálně odlišná. 

Pokud jste nás sledovali už tehdy, možná si tuhle historku pamatujete, ale podstatné není to, že jsem se stal slavným cheaterem, ale to, že mě hra bavila. Překvapila mě prakticky ve všech ohledech, od vizuální stránky, která byla v mých očích dechberoucí, až po naprosto intuitivní hratelnost, bez níž by to nešlo. Z nezávislé hry, o které jsem jakživ neslyšel, se najednou stala hra, o níž jsem přemýšlel bez legrace jako o nejlepší hře daného roku.

Everspace 2 tak zákonitě už takové překvapení být nemůže. Vím, čeho jsou autoři z Rockfish Games schopní a neočekávám od nich nic menšího než stejně kvalitní hru jako před lety. Asi bych v nějakých předsezónních predikcích nešel tak daleko, abych hru označil a za nejočekávanější hru letošního jara, ale kdybych mluvil o hře, která může přijít bez větších fanfár a způsobit rozruch, Everspace 2 by bylo kandidátem jako hrom. Nevýhodou je, že jde o titul v předběžném přístupu, takže se budeme bavit nejen o tom, co je teď, ale také o tom, co bude, čímž se nadšení může trochu naředit. Už teď si ho ale můžete dopřát měrou vrchovatou.

JEDNOSMĚRKA

Premisa prvního dílu byla jasná, letět vstříc nebezpečí a vracet se tak dlouho s novými surovinami, až si díky upgradům a lepším lodím troufnete i do posledního sektoru. Zatímco náplň hry – létaní a střílení – se samozřejmě nemění, struktura je v Everspace 2 diametrálně odlišná. Hra už vás nevede level po levelu až do konce, ale představuje koherentní mapu, kterou procestujete křížem krážem a budete plnit questy, za které získáte princeznu a půl království k tomu. Nebo aspoň lepší zbraně a štíty.

Co nevyřeší dvojice energetické zbraně sající štíty a gatlingu trhající železné pláty, to vyřeší strategický ústup do bezpečné vzdálenosti. Je to daň za to, že tentokrát tak často umírat nebudete, i když byste možná chtěli.

Kdybych měl nově Everspace k něčemu přirovnat, mluvil bych asi o takové lite verzi Elite: Dangerous. Vesmír Everspace je mnohem barevnější a svým způsobem přepálenější, nesnaží se hrát na simulaci tak jako Elite, ale to okolo je jinak dost podobné. Nastavíte si cíl vaší destinace, zapnete hyperpohon, a pak už jen čekáte, kde vás to vyplivne. Vyplivne vás to buď někde uprostřed vesmíru, nebo na orbitě planety, což výrazně ovlivňuje podobu „mapy“, do níž jste přicestovali. Budete se opět kochat skoro až kýčovitými scenériemi, jež ale dávají hře jedinečný nádech a punc jedinečnosti a rozpoznatelnosti. Everspace je své a to je platné i v tomto pokračování.

Jakmile vás to někde vykopne, začnete podsvětelnou rychlostí prozkoumávat každičký kout pro trochu lootu, za který můžete na základně utržit nějaké kredity. Jádrem misí je často otřepané najdi-přines nebo oprav, ale když jste dostatečně zvídaví, můžete se cestou ztratit někde u sousedních asteroidů a prohledat tamní vrak vesmírné stanice. Ať se rozhodnete tak či onak, ať bude vaší směrovkou váš vlastní chtíč nebo prostý waypoint na obrazovce, vždycky u toho budou i vaši nepřátelé. Standardně se jedná o jakési odpadlíky nebo bezpečnostní systémy, výjimečně ale narazíte i na přesilu, která vám dá zabrat. A právě tady se ve výsledku novinka liší asi nejvíc.

TROUFNEŠ SI?

Everspace najednou není těžkou hrou. Nikdy při průletu mapami dostupných v předběžném přístupu nenarazíte na goliáše, který by vám dal za vyučenou a alespoň by vás klepl přes prsty. Co nevyřeší dvojice energetické zbraně sající štíty a gatlingu trhající železné pláty, to vyřeší strategický ústup do bezpečné vzdálenosti. Je to daň za to, že tentokrát tak často umírat nebudete, i když byste možná chtěli. Svým způsobem to hře ubírá určité kouzlo a pocit, že je vesmír nebezpečné místo, ale zase to dává asi smysl s ohledem na to, že se prakticky bavíme o vesmírné příběhové Odyssee.

Kromě obchodu a správě inventáře se totiž bude vylepšovat i vy, kromě lepších lodí a dílčího vybavení se bavíme i o percích a dalších kravinkách. Není jich moc, je jich tak akorát na to, aby vás celý systém nezahltil, ale zároveň abyste vždy měli kam investovat svoje peníze nebo zkušenostní body. Původně jsem chtěl celý tento koncept označit za RPG, ale to by evokovalo něco mnohem složitějšího, než to, čím Everspace 2 ve skutečnosti je.

Složitější je po všech stránkách i Elite, které nabízí celý vesmír zatímco Everspace jen pár jeho segmentů, ale pokud jste fanoušky vesmírné hry od Frontieru, při hraní E2 si na něj určitě vzpomenete. Jsou to kusé narážky, které tak nějak evokují podobný feeling, od architektury vesmírných objektů až po plošiny, na nichž můžete přistát a obchodovat. Nechci říkat, že obě hry míří na stejné publikum, ostatně Elite je MMO, zatímco v Everspace si létáte sami, ale pokud jste se vždycky báli toho, že vás Elite zavalí obsahem, Everspace nabízí určitou přímočařejší alternativu.

DLOUHÁ ROVINKA

Vlastně příliš nepochybuju o tom, že druhý díl uspěje, přestože toho obsahu nabízí možná až příliš málo. Ale to už je tak trochu úděl early accessu, podpoříte vývoj, který není u konce, a i díky vašemu feedbacku může být hra ve výsledku lepší a bohatší. Jsem hodně zvědavý na příběh, v rámci těch několika hodin se seznámíte s postavami, které vás provázejí na mise, a byla by škoda, kdyby se jednalo jen o pouhé křoví. Náznak něčeho epického mi ale prozatím chybí, jakkoliv si možná své trumfy vývojáři nechávají na pozdější updaty nebo plnou verzi.

Pokud jste se vždycky báli toho, že vás Elite zavalí obsahem, Everspace nabízí určitou přímočařejší alternativu.

Základ, totiž létání, souboje a explorace zdejšího světa, ale nemá chybu a v žádném aspektu se nezmění, možná tak s novými loděmi, zbraněmi a zákoutími nekonečného vesmíru. Půjde ale spíš o kosmetické úpravy, jejichž dopad na hratelnost bude spočívat spíše ve větší variabilitě než v tom, že by toho hra představila výrazně víc. Důležité ale je, že kostra stojí, má pár svalů a může se na ní nabalovat prakticky cokoliv, co si vývojáři umanou. Museli by být jó nešikovní, aby se pod svou vlastní hmotou zhroutila jako nějaká neutronová hvězda. Všichni ale víme, že by vznikla černá díra, a mezi vesmírnými simulátory v předběžném přístupu je tady na ni mnohem lepší (a dražší!) kandidát.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama