Recenze Deathloop, smyčky, kterou musíte rozbít, ale pro samou zábavu to nebudete chtít udělat
Vývojáři ze studia Arkane jsou obecně považováni za černého koně herního průmyslu. Jejich Dishonored je legenda a například rebootované Prey, ačkoliv se líbilo, už absolutním hitem nebylo. Deathloop tak mohl především překvapit, ale že bychom se už v září bavili o hře roku?!
Jestli vám můžu poradit, jděte do Deathloopu nepřipravení a bez jakýchkoliv dalších informací. Kromě toho, že váš zážitek bude o to lepší, tak ona neinformovanost bude pro samotnou imerzi poměrně tematická. Stejně jako vy, tak minimálně první hodinu bude úplně stejně mimo i hlavní hrdina hry. Colt Vahn se probouzí na pláži a absolutně netuší, která bije. Ze začátku to celé vypadá jako relativně nevinná, zato zatraceně bujará párty, po které jen zapomněl, kde se vzal, kde se právě teď nachází, a co má vlastně dělat. Záhy nicméně zjistí, že se bude muset vypořádat s mnohem větším problémem a tohle ožralé ráno na pláži zažije ještě tak stokrát…
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Doporučená cena: 1799 korun (konzole), 1499 korun (PC)
- Faktor znovuhratelnosti: Nízký
- Česká lokalizace: Ne
- Základní herní doba: 14 hodin
- Nejlepší hra s časovou smyčkou na trhu? Určitě!
- Je Colt nápaditý při pojmenovávání své zbraně? ANO! Mr. Gun, Gun-ter Gun-islav, The Machine, Fluffy, Fluffball, The Fluffstroyer, Blast-Master, Mini-Colt, Colt Jr., Colt the 2nd, Colt Two, Colt Squared…
- Colt nebo Julianna? Na tuto záludnou otázku odmítám odpovědět!
Že se neslavilo v nejbližším lokálu bude jasné už v momentě, kdy si Colt vezme do rukou malý příruční samopal a hackovací zařízení. Nejsou to sice ty nejčastější pomocníci z kocoviny, v Deathloopu budou ale nesmírně užiteční, stejně tak jako mačeta, na kterou narazíte vzápětí. Kromě toho, že absolutně nemáte ponětí, kde jste a co se vlastně děje, se totiž prakticky hned ukáže, že jste na ostrově Blackreef nepřítelem číslo jedna. A tak se budete konstantně bránit před nepřáteli, k čemuž se výše zmíněné nástroje náramně hodí. Protože ale víte, jakou recenzi čtete, víte, že to celé má ještě závažnější twist – oni vás dostanou. A ne jednou. A když vás dostanou, začínáte znovu. Bez samopalu, hackovacího zařízení, bez mačety. Na ostrově, s ukrutnou bolestí hlavy a prázdnou flaškou alkoholu pohozenou vedle vás.
NA HROMNICE O DEN VÍCE
Deathloop je více než čím jiným o umírání. Umírat budou ti kolem vás, umírat budete i vy. Vývojáři z Arkane vytvořili hru, kde je zdraví vachrlatá věc, která vám nikdy nevydrží moc dlouho. Pár ran znamená automaticky smrt, to samé nicméně platí i o nepřátelích. Jedna dobře mířená rána vyřeší všechny vaše starosti, nebo vám naopak přidá pár vrásek na čelo. Jestliže Deathloop z původních řádků vypadá jako klasická střílečka, v níž děláte tak nějak všechno pořád dokola jako v klasických rogue-like hrách, není to tak úplně pravda. Několik vcelku jednoduchých pravidel ze hry dělají mnohem víc a dávají jí až nečekanou hloubku. Vracet se vás bude nepochybně bavit, a i kdyby to nebylo díky samotné akci, bylo by to díky příběhu.
Jejich dialogy mají šťávu a říz a podtrhují hravost celé hry i její nezaměnitelný humor
Fakt je ten, že se s každou smrtí Colt dozvídá víc a víc. Ví jedno – onen loop musí zničit. Jen neví jak. V cestě mu ale každopádně stojí celý Blackreef, stejně tak jako všudypřítomná Julianna. Ta se mu poprvé ozve hned na začátku hry skrze vysílačku, a taky způsobí hned první restart. Přestože půjde o úhlavního nepřítele, do debat se s Coltem bude pouštět až překvapivě často a společně vytváří další skvěle „sehranou“ dvojku letošního roku. Jejich dialogy mají šťávu a říz a podtrhují hravost celé hry i její nezaměnitelný humor. Je jedno, jestli si zrovna vyhrožují smrtí, nebo žertují o aktuálních plánech, o uštěpačné poznámky nebude nouze od začátku až dokonce hry. Jestliže Colt „musí“ loop zničit, Julianna ho „musí“ uchránit. To, co by jinde působilo uměle a strojeně tu díky oběma aktérům působí neskutečně živě, svěže a především uvěřitelně, a oba herci, kteří jim propůjčili hlasy (Ozioma Akagha v podobě Julianny a Jason Kelley jako Colt) na tom mají naprosto klíčovou zásluhu.
Nejen, že tato protikladnost je jejich přirozeným stavem, především se propisuje do dvou herních režimů samotné hry. Zůstaňme ještě u Colta, jeho linka je stoprocentně tou ústřední a hlavním režimem celé hry. Po pár dnech se dozvíte, že klíčem ke zničení loopu je smrt několika postav, které musíte vyřídit v rámci jednoho dne. Jestliže vám to přijde jednoduché, tak se soudy ještě počkejte. Blackreef, skvěle nadesignovaný a technicky překrásný ostrov je totiž poměrně rozsáhlou oblastí, kterou navíc nemůžete prozkoumat „jen tak“. Princip takového obyčejného dne je ve hře složitější v tom, že si musíte zvolit nejen jednu ze čtyř oblastí, kam vyrazit, ale denní dobu, kdy tak učiníte. To samozřejmě mění to, kam se v daný čas můžete dostat, ale i kdo se kde vůbec nachází, takže i kdybyste se rozhodli, že systematicky vyčistíte každou oblast od A do Z, stoprocentně se vám stane, že nezabijete „všechny“. Ať už proto, že na mapě vůbec nebudou, nebo do některých oblastí nebudete mít z různých důvodů přístup.