Days Gone Článek Days Gone - dojmy z E3

Days Gone - dojmy z E3

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

19. 6. 2017 08:50 4
Reklama

Už nemám rád hry se zombíky. Přijde mi, že je celé tohle téma několikrát vytěžené a mělo by být nahrazeno třeba keramickými trpaslíky, kteří po polití mlékem ožijí a začnou terorizovat záhonky celé vesnice. Zní to absurdně? Tak přesně takhle mi přijde odhalování dalších a dalších zombie her. Jenže člověk není neomylný a měl by umět dát šanci komukoliv, kdo se o něco snaží a v případě lidí z Bend Studio to platí dvojnásob. Ostatně, pamatujete si na úvod prvního traileru ze hry Days Gone? Vypadalo to celé jako romance Daryla Dixona z The Walking Dead, abychom pak všechno zapomněli díky 200hlavé hordě zombíků, kteří doslova zaplavili celou scénu. Fantazie, vzpomínáte? Tak na to honem rychle zapomeňte! Slovy hlavního programátora umělé inteligence Darrena Chisuma nemá první ukázka s výslednou hrou mnoho společného...

SKUTEČNĚ OTEVŘENÝ SVĚT

Pokud si teď kladete otázku, co že to tedy vývojáři přivezli na E3, pak se cítíte zhruba stejně, jako já po prvních 20 vteřinách prezentace na stánku Sony. Během následující výživné půlhodinky jsem ale stačil změnit názor na celou hru a ve výsledku se těším snad ještě víc, než po konferenci. Za zavřenými dveřmi jsme totiž mohli sledovat stejnou misi, kterou před zahájením E3 hltal celý svět, ovšem tentokrát v jiné denní době, jiném ročním období a bez hordy zombií. Aby bylo jasno, Days Gone není žádnou naskriptovanou záležitostí, kde by se měly věci udát pro všechny hráče stejně. V tomto ohledu připomíná hra spíše Far Cry, kdy budete ze základny vyrážet za jednotlivými úkoly a příběhovými misemi, které budou mít sice přesně daný cíl, ale už ne vytyčenou cestu, jak k tomuto cíli dojít.

Mrazivé počasí a z nebe se líně snášející vločky sněhu všemu dodávaly zcela jinou atmosféru.

Co to znamená konkrétně? Třeba to, že v naší ukázce sněžilo. Deacon - jak se jmenuje hlavní hrdina - nejel bezhlavě po silnici, aby byl k zemi sražen nataženým lanem. Nic takového. Vývojáři zvolili ostražitější přístup, označili si nepřátele u inkriminovaného místa na vozovce a jednoho po druhém tišě zlikvidovali. Mrazivé počasí a z nebe se líně snášející vločky sněhu všemu dodávaly zcela jinou atmosféru a otevíraly pole pro improvizaci i vlastní rozhodnutí. Zároveň také přišla od přítomných vývojářů informace, že bubáci vychází ven převážně v noci, takže na každém hráči bude, kdy bude kterou misi plnit a tím pádem i využívat či nevyužívat možnosti dané denní doby.

KDYŽ HORDA POMÁHÁ

Nic ale není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá - zatímco logicky byste se do zachraňování svého uneseného parťáka pustili ve dne, bez okolních zombií, při druhém pohledu byste už možná volili jinak. Na Deaconových bedrech totiž ve dne leží nutnost vybít takřka celý tábor a nebudu daleko s tvrzením, že i přes drsný zjev a koženou bundu nepůsobí jako typický akční hrdina. Zlikvidovat musíte stráže, trpělivě počkat, až přejde skupina lovců mimo tábor, následně pomocí pasti usmrtit bavící se hlouček nepřátel a znovu se dostat na plošinu, kde je držen člen vaší bandy. Nevědět, kam se hnout, případně odkud přichází nebezpečí, určitě byste tuhle část hráli déle než Darren Chisum a hádám, že by bylo jednodušší prostě použít zombie za plotem, stejně jako v ukázce během konference.

Ani ta ale nenabízela pohled na druhou a tím pádem i poslední možnost, jak misi splnit. Pokud byste do klubka zombií naběhli a celé se vydalo za vámi, pravděpodobně byste vůbec nemuseli odpálit plot tábora. Podle Chisuma by zřejmě stačilo dostat se na druhou stranu a horda by se o plot určitě nezastavila. Prorazila by ho a pak - děj se vůle boží. Tady ostatně narážíme i na to, co má aktuální podoba Days Gone společného s první ukázkou ze hry. Jsou to - vcelku bez překvapení - právě ony zombie.

PTEJ SE, DOKUD MŮŽEŠ

Po dohrání mise zbylo opravdu nečekaně prostoru pro otázky a odpovědi, které byly - ve vší upřímnosti - přínosnější nežli vlastní hraní. Nebudu tu rozebírat grafiku nebo ovládání - na tohle se můžete mnohem pohodlněji podívat v gameplay videích - přidám ale například informaci, že několikastý dav zombií údajně zvládne i základní verze PlayStationu. Je to z toho důvodu, že hra staví na hordě zombií coby stěžejním mechanismu pro váš postup vpřed a entit bude moci být ve scéně opravdu hodně. Nebudou to podle Chisuma tisícovky, ale vyšší stovky jednotek určitě. Vzhledem k tomu, že se v reálném čase vypočítává i poměrně složitá fyzika, je tento výkon úctyhodný a vlastně příliš nechápu, jako ho lidé z Bend Studia dosáhli.

Další zajímavé otázky se točily kolěm zasazení hry a motorky, na níž Deacon v dosud každé ukázce jezdil.

Zombicí tak přes sebe všemožně lezou, dělají sami ze sebe most, mají vlastní váhu, kterou prolomí ploty či jiná opevnění a chovají se velmi pudově. Pokud vás jednou vyčenichají a rozběhnou se za vámi, budou pravděpodobně do svého středu cestou nabírat další zombíky a nedají vám pokoj, dokud se opravdu šikovně neschováte. Záměrně nepíšu "dokud je nezabijete", neboť to by nemělo podle Chisuma jít provést; na poznámku, že se o to někdo určitě pokusí, pak řekl jen: "Fajn, zkuste si to."

MOTORKA JE ZÁKLAD

Od bujných představ ale zpět na zem. Další zajímavé otázky se točily kolěm zasazení hry a motorky, na níž Deacon v dosud každé ukázce jezdil. Zančneme-li prostředím, jisté v tuto chvíli je, že alespoň po nějaký čas bude Deacon moci složit hlavu v opevnění svých přátel. Jak dalece bude dostupné, a zda v něm budou například obchody, se nám z vývojářů dostat nepodařilo. Nepřímo však se všemi našimi návrhy, co všechno bychom tam mohli dělat, souhlasili a právě na obchodníky se tvářili velmi pozitivně. Osobně jsem za to rád, protože bychom se měli dočkat i craftingu a já vážně nechci běhat po lesích a honit lišky kvůli lepšímu pouzdru na zbraně. Zvlášť, když bude celý svět plný nemrtvé fauny, kam nespadá jen medvěd či vlk.

Co se týče motorky, nemělo by jít o druhou hlavní postavu, jak by někteří vývojáři rádi tvrdili, ale zkrátka o Deaconovu motorku se vším, co k tomu patří. Měla by tedy sloužit jako rozšíření inventáře a samozřejmě i jako prostředek k přesunu z místa na místo. Díky bohu pak za snahu, nepředhodit hráčům jen další bezpohlavní jízdní model, který ignoruje terén a další veličiny a jezdí jako po másle všude tam, kam se soudný člověk bojí. Ne, v Bend Studio naroubovali na motorku fyzikální systém, díky kterému se vám jinak pojede po silnici a jinak v hlubokém blátě. Engine navíc počítá s nutností, naklánět se dopředu či dozadu tak, abyste třeba po skoku dopadli na zadní kolo a poškodili motorku co nejméně. Jako třešnička na dortu pak svítí vlevo dole ikonka kanystru, takže budete muset tankovat. Jako odměna by pak měla posloužit překvapivě široká možnost technického i vizuálního upgradu a postupné zlepšování dojezdu motorky ve smyslu vzádlenosti i terénu. Vtipné je rovněž to, že se o motorku budete muset hezky starat a nenechávat ji jen tak někde ležet. Sama od sebe k vám totiž zpět nepřijede...

AŽ ZA ROK...

Jak vidíte, někdy se prezentace trochu zvrtnou a když mají prezentující co říct, většinou to skončí diskuzí na nejrůznější témata. I v tomto případě ale byla návštěva přínosná a přinejmenším já si z ní odnáším velmi dobrý pocit. Days Gone působí mnohem dospěleji, než by se mohlo na první pohled zdát, díky čemuž by mohl být i celkový zážitek o dost hlubší. Technicky je na tom hra perfektně, a pokud se všechny výše popsané dílčí prvky spojí s dobrým příběhem, mohl by to být nečekaný hit. Něco jako Horizon: Zero Dawn, jen špinavější, drsnější a plný nepoddajných kožených bund ošlehaných motorkářů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama