Crysis Remastered Recenze Crysis Remastered

Crysis Remastered

David Plecháček

David Plecháček

6. 10. 2020 11:50 6
Reklama
Reklama

Občas je potřeba zapnout nějakou starší hru, abyste zjistili, jak velký pokrok herní průmysl za poslední roky udělal. Hry se vyvíjejí, a kdo tvrdí, že jsou stejné jako před lety, lže. Technická stránka je jedna věc, především se ale vyvíjí i samotná skladba titulů. To je dnes samý open-world, kooperativní multiplayerová akce, looter-shooter, akční RPG, ale na některé tituly se trestuhodně zapomíná. Lineární, převážně koridorové first-person a third-person akce s příběhem zkrátka nejsou vyloženě v kurzu, a přestože jich pár najdeme, jde spíše o výjimky. A když už, tak jsou jiné než před lety. Pokud si chcete doby jejich slávy připomenout, zpravidla musíte sáhnout po starší, dnes ne tak pěkné hře. Nebo můžete sáhnout po Crysis.

VŽDYCKY NAD OSTATNÍMI, AŽ DOSUD

Kdo by to byl řekl, že Crysis letos slaví třinácté narozeniny. V roce 2007 vyšla v lecčem revoluční střílečka, která bavila, byla nádherná a s oblibou tavila naše křemíkové obvody. Pokud si dnes chce člověk připomenout zašlou slávu stříleček z vlastního pohledu, Crysis je ideálním adeptem. Ve své době se jednalo o nadčasovou záležitost, jejíž krásu mohlo obdivovat jen minimum hráčů, neboť tehdejší požadavky na hardware vysoce převyšovaly komponenty v běžných stolních počítačích. Po třinácti letech je ale šance, že vytáhnete Crysis na maximální detaily, přeci jen vyšší. Pořád není stoprocentní, ale s přibývajícími lety a přibývajícími upgrady vašich strojů taková pravděpodobnost roste. Pokud patříte mezi šťastlivce, užijete si po letech návrat do minulosti s více než slušnou grafikou.

Vývojáři dali sbohem vydavatelství Electronic Arts, začali se soustředit na vlastní projekty, otevírali nová studia, a jak dnes víme, začala jejich cesta do pekel.

To platil až do letošního roku. Kdybyste chtěli nostalgický výlet, nic by vám nebránilo. Jenže Crytek se konečně odhodlal k tomu, co mu všichni poslední roky věštili. Vzal svou nejznámější značku, oprášil ji a s nálepkou remastered znovu poslal na trh. Nejprve ve formě videí, posléze samozřejmě i ve formě hry. To druhé – totiž hra samotná – mělo původně přijít na trh mnohem dříve, ale po sérii trailerů byl Crytek nucen přehodnotit své plány, neboť hráči mezi starou a novou podobou horko těžko hledali rozdíly.

Je to smutné memento, poněvadž jasně ukazuje, že Crytek tehdy a teď není ta samá společnost. Po prvním Crysis byli němečtí vývojáři na výsluní, vytvořili technologický benchmark, který ukazoval, jak může vypadat budoucnost videoher. Tehdy se rozhodli navázat s ještě hezčím druhým dílem a završit trilogii s přenádhernou trojkou. Pak se ale stroj zadrhl. Vývojáři dali sbohem vydavatelství Electronic Arts, začali se soustředit na vlastní projekty, otevírali nová studia, a jak dnes víme, začala jejich cesta do pekel. Po finančních problémech se pobočky s výjimkou německé základny opět zavřely, zůstaly jen dluhy a nápaditý, povedený, ale rozhodně ne tak vycizelovaný Hunt: Showdown (a VR titul Robinson: The Journey, na který bychom rádi zapomněli). Ani engine, tehdejší výspa, která umožnila Cryteku vznik samotného Crysis, už není tak v kurzu a vývojáři od něj v čím dál větší míře dávají ruce pryč. Je logické, že se v tu chvíli opět vracíte k úspěšným kořenům. Také je ale logické, že Crysis už nemá takovou podporu, jako dřív.

BEZ PENĚZ NA TRH ANI NELEZ

Ono to je na Crysis vidět. Odsuzovat remaster za jeho technickou stránku je poněkud nevděčné, a to hned ze dvou důvodů – jednak, jak zaznělo už několikrát, jde stále jen o remaster, a jednak je těžké vylepšovat hru, která i v těchto dnech vypadá v základu více než slušně.

Pojďme si situaci trochu více rozebrat. Cryteku kdekdo napovídal, aby vydal pouhý port a neztěžoval si práci více, než je ve výsledku nutné. Crysis Remaster není jen port, nejde jen o znovuvydání hry na PC a dosluhujících konzolích. Změn je přeci jen trochu víc, ačkoliv jde spíše o detaily. Při přímém porovnání je uvidíte i co se týče grafické stránky. Pokud však čekáte, že se z třináct let staré hry stane další benchmark, tak bohužel. Vývojáři by museli vytvořit zbrusu novou hru, aby něčeho takového mohli dosáhnout, a museli by mít v zádech podobně velkého vydavatele, jakým bylo před lety Electronic Arts. Teď už na něco podobného nemají. V tomto směru bylo nejvíce vypovídající prvotní oznámení, které doslova křičelo absencí změn oproti původní hře. I přes to má Crysis i po letech auru neskonale krásné hry, která logicky musí vypadat k světu i v roce 2020. Po kritice "stejnosti" došlo alespoň k dalším dílčím úpravám, které hru zkrášlují, ale rozhodně z ní nedělají soudobý titul.

Změn jsme se dočkali především uvnitř hry, a podle mého soudu byly oba zásahy zbytečné a nejsou ku prospěchu věci. Crysis se zbavilo klasických uložených pozic. Tam, kde se v minulosti muselo ukládat ročně (a kde vám autosave jen občas ulehčil situaci) je dnes už jen systém, který se spoléhá na checkpointy. Hratelnostně větší vliv má však úprava vašeho nanoobleku. Ten byl dle mého soudu na původní hře to nejlepší. Oblek, který vám umožňoval přepnout do režimu síly, neviditelnosti, dopřál vám nadliskou rychlost a brnění adekvátní speciálnímu komandu má i v roce 2020 stejné schopnosti, jen se ovládá jinak. Pokud si pamatujete jeho fungování v původní hře, víte, že základem byla schopnost zpevnit ochranou krustu a bránit tak svého nositele, přičemž v klidovém režimu docházelo k regeneraci zdraví. Z kruhového menu na kolečku myši přitom bylo možné přepnout na další režimy, které následně odčerpávaly energii konstantně (neviditelnost), nebo jen při samotném využití (rychlost, síla). Od druhého dílu ale bylo všechno jinak – primárně byl oblek v režimu síly, v němž regeneroval i vaše zdraví, dodatečnou ochranu poskytoval jen po omezenou dobu, než neodčerpal energii, a rychlost se aktivovala automaticky v momentě, kdy jste chtěli sprintovat. Jen neviditelnost zůstala stejná. A přesně tak nyní funguje i první díl.

A PAK SE JEN UKRAJOVALO

Dobrá, hra vypadá o něco lépe a změnily se dva herní mechanismy. Ještě něco? Ano. Oproti původnímu Crysis v remasteru hned několik věcí vůbec nenajdete. Chybí multiplayer. Ten sice nikdy nepatřil mezi nejpopulárnější, osobně jsem ho ale měl rád. Jeho absence je ale pochopitelná, síťovou hru často pomíjí většina her, která se snaží přijít na trh v poněkud svěžejší formě. Co ale většina studií dělá, je, že zakomponují i dodatečná rozšíření. Crysis jedno takové má, ačkoliv jde o stand-alone. Warhead byl super a možná bych si jej dnes zahrál s ještě větší chutí, než linku s Nomádem. Psycho se tak ve hře objevuje převážně v úvodu, kudy vedla jeho cesta později se ale bohužel nedozvíte. A když jsme u toho, co chybí, Crytek kompletně vystřihnul misi ve VTOLu, Ascension. Jestli se nepletu, ta nebyla před lety ani v konzolovém portu hry...

Pravdou je, že Crysis nikdy nevypadalo lépe.

... a vy už tak možná víte, odkud vane vítr. Remaster totiž vychází z verzí pro Xbox 360 a PlayStation 3. Ty sice v roce 2011 přinesly řadu změn, mimo jiné přechod z CryEnginu 2 na CryEngine 3, ale přinesly i řadu omezení a úprav hratelnosti, které jsem popisoval výše. Fakt, že remaster původně PC hry vychází z konzolového portu, je upřímně trochu zklamáním. Navíc z něj vyplývají i další problémy: Účelem remasteru je poskytnout hráčům šanci zahrát si starší hru v novějším kabátku bez technických problémů, aktuální remaster se nicméně na PC prakticky nikdy nedostane nad 60 FPS. Na druhou stranu ale disponuje 8K texturami, ray-tracingem nebo podstatně větší dohledovou vzdáleností. Některé pasáže pak vypadají úchvatně a především v detailech si budete rozdílů oproti původní verzi všímat na každém kroku.

To nemění nic na tom, že předělávka působí ohlodaně až na kost. Abych Crytek pouze nehanil, prodává se také za výrazně nižší cenu, než je zvykem. Já bych si však možná byl ochotný deset eur připlatit, kdybych v balíčku našel kompletní balení s ještě údernějším vizuálem, ale vývojáři se vcelku pochopitelně vydali snazší cestou a situaci si neztěžovali.

Crysis Remastered

Pravdou je, že Crysis nikdy nevypadalo lépe. Pravdou je, že stejně jako u zbytku remasterů musíme jednoduše konstatovat, že jde o hru primárně určenou pro pamětníky. Věk se na Crysis podepsal, a i když jej stále považuji za moderní, jistou kostrbatost hráč odkojený na moderních hrách pozná. Jiné hry té doby by ale mohly závidět. Přese všechno jde i po letech o solidní výpravu proti proudu času za hrou, která svého času redefinovala žánr a nastavila určité grafické standardy. Její aktuální podoba ale vypovídá o tom, že jde o doby minulé a že by se musel stát zázrak, aby Crytek sám vytvořil titul, který by na tehdejší slávu navázal. Kdo ví, třeba mu někdo v jeho snažení pomůže. A třeba remaster ukáže, že je po značce Crysis stále poptávka.

Crysis Remastered
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4
Nintendo Switch icon Switch

Verdikt

Je až s podivem, jak málo čistokrevných stříleček na trhu najdete. Je možné, že všechny velké máte odehrané, pak možná vezmete Crysis za vděk. Je ale pravda, že i přes úroveň detailů poznáte, že nebudete hrát hru vytvořenou v posledních letech, ale už před třinácti.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz