Cryostasis: Sleep of Reason Článek Cryostasis

Cryostasis

taltos

taltos

19. 1. 2009 23:00 4
Reklama

Název hry může svádět k jisté podobnosti či příbuznosti s povedou akční střílečkou Crysis. Podobnost v názvu je však čistě náhodná a asi poslední věc, kterou byste mohli v Cryostasis očekávat, jsou tropické pláže a ženské modely v hodně těsných bikinách. Nebo ty v Crysis nebyly? V každém případě hra od ukrajinských vývojářů z Action Forms vám nabídne přesný opak. Sníh, mráz a stovky kilometrů ledové plochy Severního pólu. Lákavá nabídka, nemyslíte?

Akční život meteorologa

Hlavní hrdina hry je Alexander Nesterov, meteorolog, který roku 1968 uvázne na Severním pólu v místech, kde ztroskotal jaderný ledoborec „Severní vítr“. Na jeho palubě se v posledních chvílích musely dít opravdu strašné věci. Venku není příznivé počasí na procházku, a tak jako osamělý hrdina zjišťujete, co stálo za koncem tohoto plovoucího se giganta, a především pak za řadami poházených mrtvol po celé palubě a v prostorách lodi. A nic samozřejmě není tak jednoznačné, jak to na první pohled může vypadat.

Tvůrci hry dávají prakticky všechny své trumfy na jediný prvek. Atmosféru. Ta by měla být i ve finále stěžejním prvkem celého titulu a tato snaha je značně patrná již ve zkušební verzi, kterou jsme si měli možnost zahrát. Kdo tedy očekává akční jatka a prázdné zásobníky válející se pod hlavní postavou, bude jistě zklamán. Jak jsme již naznačili, Cryostasis si bere inspiraci ze starší hororové hry The Thing. A stejně jako v „předloze“, i zde se dočkáte stísňující atmosféry chodeb ledoborce, zmrzlých podpalubí a celého prostředí okolo vás. Na cestě vás doprovází pouze strašidelné skřípání lodi, zvuky, které se bojíme i popsat a v každé místnosti se budete upřeně dívat do tmavého rohu. Co když tam bude taky?

Tuzí protivníci

Jednou ze záhad, kterou budete záhy řešit, jsou zmutování lidé, kteří se po lodi pohybují. A jejich setkání s vámi budou patřit k vyvrcholení všech prvků atmosféry a dosavadního postupu. Díky minimální četnosti setkání s nepřáteli budou tyto zkušenosti o to hrozivější a při každém pohybu budete očekávat skok mutanta z některé strany místnosti. Oblíbenou možností je pak ještě šoková situace, kdy například procházíte okolo hroudy ledu a jediným pohybem z ní vyskočí člověk s poleptaným obličejem a drápe se na vás.

Všechny tyto věci by neměly takovou účinnost nebýt správně zvolených zbraní na vaši obranu. Na začátku si dokonce projdete dlouhou část zcela beze zbraně (opravdu hektický útěk před mutantem) a následně se budete muset spokojit část hry pouze s chladnými zbraněmi. A věřte, že na atmosféru a strach má veliký dopad jestli držíte v ruce kulomet nebo pouze řetěz omotaný kolem ruky.

Milým překvapením byl pokročilejší bojový systém, v kterém vidím více snahy než klasické „uklikám ho k smrti“, a díky vysoké odolnosti nepřátel budete opravdu muset zapojit hlavu a různé možnosti útoku i obrany. Pravé tlačítko myši tak slouží k zvednutí rukou do obranného postoje a kombinace šipek a levého tlačítka pak k různých úderům pěstí, postupně i k celým kombům. Můžete tak bez problémů udeřit protivníka pravým či levým hákem, couvat a následně udělat výpad zespodu a podobně. Samozřejmě na veliké taktizování nebude většinou ve velmi stísněných prostorách příliš času, nicméně je sympatické, že svým vlastním uměním zcela ovlivňujete průběh těchto bojů. Později se samozřejmě dočkáte i střelných zbraní a pokročilejších mutantů, nicméně podle informací by ve hře mělo být přístupných pouze sedm zbraní.

Nadpřirozené schopnosti

Jak je poznat z předchozích řádku, meteorolog, s kterým budete hrou procházet, není žádná kancelářská krysa a krve se rozhodně nebojí. Aby toho nebylo málo, dostal od tvůrců do vínku speciální schopnost, kterou nazvali Mental Echo (v překladu zhruba „ozvěna duše“). V boji s protivníky vám sice nepomůže, nicméně je to zásadní prvek pro odhalování osudu lodě a posádky na ní. Když tak v místnosti narazíte na mrtvolu, pomocí této schopnosti se svou duší přesunete v čase do posledních chvil této osoby. Vidíte tak jaký osud člověka potkal a kromě informační hodnoty do příběhu, budete mít možnost přispět k záchraně tohoto pasažéra. Občas stačí zmáčknout tlačítko či posunout páčkou, jindy bude postup o něco složitější. V každém případě se jedná o zajímavý prvek obohacující hratelnost zase o něco více. Uvidíme, jak tato schopnost bude rozvinuta ve finální hře a jestli budou mít autoři co příběhově nabídnout i v pokročilé fázi hraní.

Počkáme a uvidíme

Cryostasis pravděpodobně nebude revoluční hrou tohoto roku, nicméně má ambice stát se kvalitní hororovou akcí, která potěší nejednoho fandu tohoto žánru. Ukrajinští vývojáři dobře navrhnuli i grafickou stránku hry a díky poměrně vysoké míře rozmazaného obrazu, omrzlin na obrazovce a dalších prvků, vypadá hra opravdu dobře i bez nadměrných detailů a přesných pixelů. Což je z jejich strany velmi inteligentní krok.

Plánované datum vydání je zhruba v polovině února, takže již příliš dlouho čekat nebudeme. Cena před vydáním se přitom pohybuje okolo 700 Kč, což je poměrně lidová cena za zatím dobře odvedenou práci. Nechceme předbíhat a udělovat verdikt před vydáním finální verze hry, ale jako nadprůměrnou hru si dokážeme na Cryostasis vsadit. Zůstává pouze otázkou, jestli právě vám sedne žánrové zařazení této hry. Po delší době je tady hra, která vás donutí se doma u vašeho počítače bát. Opravdu bát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama