Beyond: Two Souls Článek Beyond: Two Souls

Beyond: Two Souls

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

11. 9. 2013 22:25 7
Reklama

Designér David Cage se snaží vymanit z role frustrovaného filmaře. Je přeci herní vývojář a fakt, že všechny jeho hry spadají právě do škatulky "interaktivní film" není důsledek ale záměr. Snad i proto o Beyond tvrdí, že nepůjde ve šlépějích Heavy Rain, ale ve výsledku ani předchozího Fahrenheit. Jak jsme sami mohli zjistit, Beyond je průnikem obou jmenovaných titulů a přechází z extrému do extrému. V jednu chvíli budete doslova s otevřenou pusou zírat na to, co se před vámi děje a hned v zápětí si zanadáváte, jak blbě se to celé ovládá. I z toho důvodu nejsme schopní dopředu určit, na kterou stranu se misky názorových vah po vydání překlopí...

Příběhové skoky

Naproti tomu můžeme s jistotou říci, že čas strávený s digitální Ellen Page, Willemem Dafoem a dalšími herci, byl po všech stránkách unikátní. Zejména co se týče příběhu, který je nosným pilířem hry a mnoho času strávíte jen jeho sledováním. Zatímco například ve střílečkách spíláme vývojářům za to, že se snaží vyprávění mnohdy hodně předvídatelného děje naprosto zbytečně ozvláštnit časovými skoky, v případě Beyond to téměř pokaždé funguje dobře. Předělem mezi jednotlivými misemi je jakási organická časová linka, na které se postupně objevují jednotlivé kapitoly, jak jdou chronologicky za sebou. Jejich vyprávění ale chronologické není, a tak se může stát, že si deset minut hrajete s malou Jodie Holmes na zasněžené zahradě a hned v zápětí uzavíráte paranormální bránu v polorozbořené nemocnici.

Má to však svůj účel a z každé kapitoly spletitého příběhu si vždy odnesete několik důležitých informací do té další. A pak je tu samozřejmě i brnknání na emotivní strunu, v níž se vás vývojáři snaží po akční pasáži přimět soucítit s Jodie a nakonec i jejím paranormálním "přítelem" Aidenem. Do značné míry tomu pomáhá i Cageova schopnost vyprávět jak zcela ordinérní civilní momenty, tak akční scény, jimž nechybí často dost děsivá zakončení. Protože k cíli vede jen jedna cesta, nebudeme z pochopitelných důvodů konkrétnější, ještě se ale sluší dodat, že společně s narací docela dobře fungují také dialogy. Stejně jako všechny hry, má také Beyond své silnější a slabší okamžiky, právě rozhovory ale patří k tomu lepšímu a malým přešlapům za čáru vkusu nebudete muset věnovat pozornost příliš často.

Ne, tohle není fotka

Kromě přímého vyprávění hraje v Beyond velmi podstatnou část audiovizuální zpracování, na které jsme vás lákali už včera vlastní galerií obrázků. Někteří z vás poukázali na to, že jim na první pohled přišly screenshoty jako fotky, což jen podtrhuje neskutečně pečlivou práci vývojářů z Quantic Dream. Nebudeme tedy chodit kolem horké kaše - Beyond vypadá opravdu skvěle. Zdaleka nejlépe jsou zpracovány obličeje, kterým nechybí detailní mimika a perfektní práce očí. Radost, strach i bolest vyčtete z postav v podstatě ihned, a to i přes to, že ve výsledku není Beyond v obličejové animaci tak daleko jako L.A. Noire. Na druhou stranu se ale díky tomu mohli vývojáři soustředit také na všechno ostatní, a tak nepůsobí celek jako pěst na oko. Grafika navíc pomáhá budovat atmosféru a zatímco se většina pasáží z dob Jodiina mládí odehrává za světla, s přibývajícími lety bude kolem vás stále větší tma.

V tomto bodě je pak nutné pochválit i práci s virtuální kamerou, která si vybírá atraktivní místa a sleduje scénu z hodně zajímavých úhlů. Ne vždycky jsou ale v souladu s hratelností, takže se připravte, že se někdy do otevřených dveří na konci chodby zkrátka netrefíte napoprvé, anebo se nestihnete včas uhnout větvi při zběsilém úprku lesem.

Polámané kormidlo

Ovládání je třeba věnovat vlastní kapitolu, protože v něm vidíme největší problém a pro Quantic Dream případnou překážku na cestě k úspěchu. Ač je to samozřejmě otázka vkusu, nám se ovládání Jodie příliš nezamlouvalo. Řeč není o interaktivních prvcích, které jsou zobrazeny jen drobnou bílou tečkou, ani o neexistujícícm interface či nápovědě, co právě dělat, a nakonec ani o quick-time-eventech, které neotravují. Řeč je o ovládání chůze. Vychytat správný směr kvůli neustále se měnící kameře je v kombinaci s dlouhou odezvou na pohyb analogové páčky ovladače mnohdy docela peklo, a když se k tomu přidá i kolega Aiden, budete docela ztraceni.

Abyste rozuměli, Aiden je onen duch, který je s Jodie spojen od útlého věku a pomocí něj plníte jinak neproveditelné úkoly nebo pomáháte Jodie přežít. Ve hře jej můžete aktivovat v podstatě kdykoliv, jen na některých místech ale bývají jeho schopnosti aktivní. Do tohoto článku jsme však šli se záměrem neprozradit příliš, takže se vraťme k ovládání.

Během hraní jsme pociťovali jistou auru výjimečnosti, která ze hry sálá.

Aiden vlastně funguje jako volná kamera, kdy levou páčkou ovládáte pohyb vpřed a vzad a druhou páčkou řídíte naklonění. Můžete tak létat po scéně, ale již zmiňovaná odezva mívá za následek boření se do textur a narážení na neviditelné stěny dosahu Aidenova působení. Jedndouše, tohle se příliš nepovedlo, a tak bývají duchařské scény trochu krkolomné, byť nakonec s prefektním a často až mrazivým výsledkem. Anebo se vám snad nelíbí pomyšlení, že bandu nevycválaných puberťáků vyděsíte k smrti postupnou demolicí obýváku?

A taky tu prší

Unikum Beyond ale nakonec bude tak jako tak tkvět v něčem úplně jiném, než jsou všechny ty obyčejné herní záležitosti, které v článcích chválíme. Během hraní jsme totiž pociťovali jistou auru výjimečnosti, která ze hry sálá. Je to realistickým a/nebo uvěřitelným zpracováním scén? Nebo snad perfektním hereckým výkonem Ellen Page? Nebo je to tím, že Cage snad jako jediný byl schopný dovést původní myšlenku point-and-click adventur do moderního zpracování? Těžko říct, otázek je hodně a odpovědi vychází ven jen v podobě zážitku a emocí. Tohle si zkrátka budete muset zahrát sami, už nyní vám ale slibujeme, že se nebudete nudit. I kdyby nakonec hra brala v recenzích nižší hodnocení kvůli věcem, které jsme vypíchnuli výše, nebudete litovat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama