Below Recenze Below

Below

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

8. 5. 2020 05:00 6
Reklama

Rád bych vám pověděl, proč jsme na hardcore roguelike Below čekali od oznámení tolik let, ale nevím to. Na hře dlouhý vývoj není poznat. Možná se vývojáři potýkali s neviditelnými problémy. Možná tolik času strávili cizelováním neúprosné obtížnosti a téměř neprostupné hratelnosti. Rozhodně je ale na Below vidět absolutní naplnění odvážné vize, a to by mělo něco znamenat.

Těžko ale říct, co přesně by to mělo znamenat. Určitě ne, že by mělo jít automaticky o doboru hru. Zdá se mi, že Below minul kvůli svému dlouholetému vývoji svoji dobu. Roguelike hry svůj boom zažily na indie scéně před lety a trh prakticky zahltily bezpočtem různých rogueliků a od nich odvozených rogue-litů. Dneska je ale situace jiná a vývojáři musí, nebo by alespoň měli, jejich repetitivní hratelnost něčím namíchat. Below nicméně nic takového nedělá a možná se až zbytečně drží základů svého žánru. Není originální ani svými herními mechanismy, ani svým zasazením a ani jedním nedokáže překvapit.

OSTROV DOKTORA MOROUSA

Below své hráče posílá na tajemný ostrov, kde se vydají do hlubokého jeskynního komplexu pod ním. Tam zemřou a přeberou roli nového dobrodruha, který se snad v jeskyních dostane o něco hlouběji, než také zemře a zase předá žezlo dál. Každé patro představuje síť místností, které se pokaždé mění, a tak si budete muset dávat pozor i při výpravách skrz už prolezlá patra. Průzkum jeskyní je totiž velmi nebezpečný. Smrtelně. Kromě nepřátel se musíte vypořádat i se pastmi, hladem, žízní a také chladem.Postupně však zjistíte, že dostat se do dalšího patra za každou cenu nestačí - musíte se na to vždy pořádně připravit.

Capy svoje Below uvrtalo do žánrové jamky pro hardcore fajnšmekry, což v tomto případě znamená herní masochisty.

Hra od svých hráčů vyžaduje stejný přístup. Stejně jako se postava musí naučit přežít v jeskyni, hráč se musí naučit, jak hru hrát. Oddanost rozhodnutí absolutně nic nevysvětlovat vás možná zaskočí, ale brzy se tahle tvrdohlavá neochota přejí. Ukazatele hladu, žízně a chladu ještě rozluštíte a stejně tak vám dojde, že červená část zdraví bude ukazovat krvácení, na které se hodí obvaz. Co dělají různé vycraftěné polévky, lektvary nebo náplasti taky možná zjistíte při použití. Když jsem ale ani po několika hodinách nechápal význam dvou ukazatelů u počítadla poschodí, musel jsem zamířit na internetová fóra, kde stejný problém řešili i další. Až tam jsem se ujistil, že jsem tak nějak správně chápal, že ukazují jakým vertikálním směrem leží ztracená lucerna a mrtvola předchozího dobrodruha, ale proč hra pořád upozorňuje na lokaci mrtvoly i poté, co ji oberete o vybavení, to nepochopil nikdo z diskutérů.

VŠAK ONA VÁS SMRT NAUČÍ

Když nakonec metodou pokus-omyl a vlastní zvídavostí (nebo prostě vysvětlením na YouTube) porozumíte nástrojům, které vám Below dává, stále nemáte vyhráno. Zdaleka ne. Capy svoje Below uvrtalo do žánrové jamky pro hardcore fajnšmekry, což v tomto případě znamená herní masochisty. Below je těžká hra - je opravdu velmi velmi těžká takovým tím možná spravedlivým, ale neúprosně krutým stylem.

Stačí moment nepozornosti a tu už vás rozsekává skrytá past, skáče na vás tlupa kanibalistických mutantů nebo po vás sahá chapadlo temnoty. Hlavně v nižších patrech, kde je smrtící mráz, všudypřítomná tma nebo i ve stále obydlených katakombách, číhá smrt na každém kroku a nese s sebou nepříjemnou potřebu se následně vydat do těch samých míst vyzvednout vše, co jste na sobě v posledním životě měli. Smrt Below přísně trestá a nový dobrodruh začíná bez nasbíraných zbraní, zbroje a léčivých předmětů. Protože cesta za mrtvolou není žádná procházka růžovou zahradou a samotná vyžaduje pořádnou přípravu, zvlášť když nemáte žádnou výstroj. Chcípne-li nový dobrodruh navíc bez vybrání poslední mrtvoly, o veškerou výbavu přijdete a můžete začít zase skoro od píky. V Below naštěstí hodnota prvních úrovní nemizí s tím, jak hluboko se dostanete. Vždy se po několika úrovních na mapě najde nějaká zkratka na povrch, díky kterých se budete vracet do míst, kde ještě najdete houby na lektvary, mech na obvazy, klacky na šípy, maso na polévku a vodu do lahviček. Později se totiž dostanete i do hlubších oblastí, kde není nic... Kromě hord hladových nepřátel.

BEZ SVĚTLA TO NEPŮJDE

S mečíkem a štítem v ruce se vypořádáte tak tak se dvěma nepřáteli najednou a přijde vhod i takový luk na odstřelení nějakých zlobivců z dálky. Když budete v průzkumu důkladní, možná taky najdete další zbraně jako velké kladivo nebo kopí. Kromě zbraní ale budete často využívat ještě jeden nástroj - lucernu. Za kamínky z poražených krystalických příšer si můžete lucernou nejen svítit na cestu, ale hlavně i odhalovat pasti, otevírat tajemné dveře a rušit záhadné bariéry kolem podivných střípků, které tak nějak jakoby úmyslně pasovaly do vaší lucerničky. Světlo lucerny také odhání přízračná chapadla z temnoty, straší nějaké méně inteligentní příšeráky a hlavně udržuje vám přehled o dění v jeskyni. Bez něj vaše okolí propadá do rozostřené mlhy, ve které se pohybují jen těžko rozeznatelné tvary.

Strategicky se tak vyplatí i umírat. Třeba v blízkosti vzácných táborů.

Přežití pod zemí teda závisí na pečlivé přípravě jídla, pití, šípů, léčiva a sesbírání krystalů na svícení. Připravit se na náročnější sestupy zabere nějaký čas a právě ten dělá z průzkumu nebezpečných podlaží tísnivě děsivou a napínavou výpravu. Jedna blbá chyba vás může strhnout do spirály zmaru, kvůli které přijdete o všechno. Strategicky se tak vyplatí i umírat. Třeba v blízkosti vzácných táborů, u kterých si můžete posedět, hru uložit či případně usnout a ve snové jeskyni uložit pár předmětů, které si bude moci vyzvednout další dobrodruh.

PRŮZKUM MÍSTO PŘEŽITÍ

Ale těch nástrah je ve hře mnohem víc než záchran. Každá úroveň přichází s novými překážkami, pastmi a nepřáteli a hra obsahuje i pár neskutečných skoků v obtížnosti, na kterých si vylámete zuby a rozlámete ovladače. A pokud ne rovnou při smrti, tak při představě, že se teď musíte pro mrtvolu vydat bez výbavy. Pokud na to všechno nemáte nervy, zkuste separátní Explore mode - v podstatě takovou nižší obtížnost hry, která odstraňuje permadeath a okamžitou smrt při šlápnutí na past, potřebu jídla a pití, umožňuje vytvářet permanentní checkpointy u ohníčků a výrazně zkracuje čas, který je vždy po smrti strávit přípravou na další sestup. Jsou to poměrně zásadní zásahy do pravidel hry, ale ani tak režim Explore nedělá z Below vyloženě snadnou hru. Rozhodně vylepšuje její plynutí, což ocení valná většina hráčů.

Nepochybuju, že by obtížnost a neprostupnost v základním Survival režimu nebyly záměrné, ale společně tak ze hry dělají okrajovou záležitost pro úzkou skupinku sebemrskačských hráčů. Explore z Below dělá mnohem stravitelnější roguelike, v řeči hráčů představuje takovou těžkou obtížnost, zatímco "základní" Survival režim by šlo považovat za hardcore obtížnost. 

V TEMNOTĚ JE KRÁSA

Snad jedinou vyloženě originální stránkou hry, je její umělecké ztvárnění. Postavička dobrodruha se svojí velikostí téměř ztrácí v ohromujících prostorech a jednoduché ostré hrany a tmavé tlumené tóny barev vykreslují ponurost rozsáhlých jeskyň i hlubších biomů, ve kterých pak červená nepřátel svítí jako znamení výstrahy. Tenhle styl ke mně velmi promlouvá, zvlášť když každý druhý screenshot by mohl být nádherným pozadím na ploše počítače. Minimalistické uživatelské rozhraní dává na velkých obrazovkách vyniknout tomu, jak skvěle Below vypadá a některé momenty, když například narazíte na záhadné masivní mechanismy a uvedete je do pohybu, jsou vyloženě dechberoucí. Svoji zásluhu na tom má i zvukový podkres. Tiché ťapání vašich nožiček má super ozvěnu, kapání vody, fukot větru, mlaskání příšer či cinkání krystalků na jeskynním podlaží vytváří bezvadně tísnivou atmosféru, kterou ve správných momentech doplňuje ambientní soundtrack.

Při hraní jsem vždy rámcově věděl, co mě čeká, protože všechno tohle jsem před lety už tak nějak hrál v jiných hrách. 

Below skutečně nevypadá jako jakákoliv jiná hra, ale hraje se jako typická roguelikovka, která se možná až příliš drží při zemi. Nebo lépe snad pod ní. Při hraní jsem vždy rámcově věděl, co mě čeká, protože všechno tohle jsem před lety už tak nějak hrál v jiných hrách. Možná její vycizelované herní mechanismy budou někomu vyhovovat a vysoká obtížnost je neodradí. Takových hráčů ovšem není tolik. Jestli vás láká představa odhalování tajemství herních mechanismů a napínavého průzkumu skrytého světa pod ostrovem, pak je Below hra, která vás pohltí stejně jako temnota v jejích jeskyních. 

Below
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Nemilosrdný roguelike Below je okrajová žánrovka pro hráče, kteří se nebojí náročných výzev.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama