DotA 2 Článek "Začátek je vždycky těžký."

"Začátek je vždycky těžký."

Jan Horčík

Jan Horčík

26. 1. 2013 23:00 5
Reklama

Hry jako Dota 2, League of Legends, Heroes of Newerth dnes čím dál tím častěji čeří hladiny herních médií. Patří do žánru, který zatím v ČR mnoho příznivců nemá. Žánr MOBA, neboli multiplayer online battle arena, vznikl už před deseti lety a postupně se z jednoduché přídavné mapy pro Warcraft 3 rozvinul v plnokrevný herní proud.

Martin Holas (29) alias Kuk začal hrát původní DotA už před osmi lety. S přáteli hodně hrál Warcraft 3, včetně multiplayeru. O doby kdy se u nich objevila DotA, už ale prakticky nehráli nic jiného. "Ještě předtím jsem ale viděl něco podobného, jmenovalo se to 3 Corridors," vzpomíná Kuk na začátky progresivního žánru.

Čím tě vlastně DotA původně zaujala? Spousta hráčů by mohla namítnout, že je to jen jedna jednoduchá mapa a 10 hráčů, kteří se pořád dokola rvou…?

Zaujalo mě to množství možností. Ovládáš sice jen jednoho hrdinu, ale máš obrovskou možnost jejich výběru. Navíc se k tomu přidává záplava předmětů, které jsi mohl nejrůzněji kombinovat. Než se vším tím člověk prokousá, zabere to dost času. Já jsem to nezvládl doteď. Navíc, tvůrci přidávají stále nové.

I do původní staré DotA? Pořád se hraje?

Jo. Dota 2 ještě ani nemá všechny hrdiny z původní DotA. Ale pomalu je přidávají a nebude trvat dlouho a bude to komplet.

Takže si pořád ještě někdy jedničku zahraješ?

Já už ne. Nemám žádný tým a v původním W3 se hry hledají podle mého názoru dost složitě. V Dota 2 prostě klikneš a čekáš, než ti to najde hru podle tvých parametrů.

Neztrácí touhle automatizací hra tak trochu svoje kouzlo?

Ani ne. V jedničce jsi taky mohl hledat hry bez kamarádů, akorát to bylo o dost složitější. Hraní W3 nebylo tak komfortní ve vytváření a vyhledávání vlastních map. Když člověk hrál sám, tak největší problém byl domluvit lidi. Musel jsi skočit do nějakého chatu, kde ostatní uveřejňovali názvy privátních her, kam se člověk mohl připojit. Plus tam byla informace o tom, s jakým modem se ta hra bude hrát. Pak ses musel rychle připojit a modlit se, aby z těch přítomných nikdo neodešel během hry. Protože nebyla žádná statistika her, tak jsi neměl žádný přehled o zkušenostech těch hráčů. Nebyl tak možný jakýkoliv balanc týmů. A není nic horšího, než když se třeba po 15 minutách někdo odpojí, protože ho třeba někdo zabil…

Tohle se ale může stát i v Dota 2, LoL, HoN?

Jo, ale takoví hráči jsou většinou nějak penalizováni. Kupříkladu v Dota 2 člověk spadne na nějaký čas do speciální fronty pro "leavery" a potom se nedostane do normálních her. Navíc je možné hráče chválit nebo pokárat některým ze čtyř možných způsobů, podle toho co dobrého/špatného udělali. To pak vidíš v profilu každého hráče.

Hodně lidí MOBA hry a DotA obzvlášť odrazují právě proto, že jim připadají dost hardcore, ale především pro hodně semknutou a často agresivní komunitu. Co si o tom myslíš?

Začátek je vždycky těžký. V DotA to platí dvojnásob. Ze začátku je potřeba se toho hodně naučit. Musíš se naučit všechny skilly hrdinů, abys věděl, kdo na tebe s čím může skočit. Je třeba mít přehled také v předmětech, abys mohl utrácet peníze nějakým smysluplným způsobem. Také je třeba se naučit pohybovat po mapě, znát každý stromek. Lidé se dostanou do křížku většinou už na začátku hry při výběru hrdinů. Protože vidíš, co už si ostatní vybrali, tak můžeš zkusit nějak odhadnout jaká komba asi budou chtít dělat, jakou budou mít strategii. No a samozřejmě každý může mít jinou představu o tom, co je nejlepší obrana proti druhému týmu. Z toho všeho pak můžou vznikat konflikty.

Kromě DotA a Dota 2 jsi hodně hrál i Heroes of Newerth a trochu i League of Legends. Můžeš tyhle zástupce žánru MOBA navzájem porovnat?

Takový podstatný rozdíl může být akčnost hry. Setkávám se třeba s názorem, že HoN je rychlejší hra než DotA, že je akčnější, ale já sám jsem si toho nějak moc nevšiml. Kamarád, co hraje LoL, si zase pochvaluje tu věc, že nemusí kupovat teleporty do základny - v LoL máš prostě teleportační šutr, který je neustále u tebe. Může to vypadat jako drobnost, ale takových drobností je hodně a dohromady to pak hráče přiláká. LoL se asi nejvíc liší tím, že tam máš profil, který vylepšuješ, a ten profil pak nějak vylepšuje tvoji postavu ve hře. Takže hráči, kteří mají odehraných více her, můžou mít nějaké bonusy navíc. Ale pokud vím, je to tam ošetřené tak, že je nastaven maximální level, na který se dá dostat. Jakmile se na něj člověk dostane, má prakticky ty samé možnosti jako soupeř. HoN má zase placený přístup k nově vydaným hrdinům. Když vyjde nový hrdina, tak si ho člověk může koupit a hrát za něj hned, nebo si počkat až ho vývojáři za nějaký čas pustí mezi lidi zdarma.

Co je tobě samotnému bližší - mít nějaký nadstavbový profil skrze který můžeš své hrdiny průběžně vylepšovat (tzn. tak trochu persistentní hrdina v nepersistentním světě), anebo když nemůžeš napříč hrami hrdinu vylepšovat, ale třeba jen kosmeticky upravovat, jako v Dota 2?

Líbí se mi, že si můžu dát jakoukoliv pauzu mezi hrami a stejně když se vrátím, tak nepřítel nemá žádnou výhodu - myšleno herně. To, že se mezitím naučí tisíc nových triků, je jiná věc. Nerad bych, aby se to zvrhlo ve WoW. Na druhou stranu chápu, že jiní by zase takovou možnost uvítali.

Co jako hardcore hráč říkáš na formy zpoplatnění MOBA her? Který systém je ti nejbližší, který naopak nevidíš jako správnou cestu do budoucna?

Samozřejmě, že nejlepší věci jsou zadarmo. Ale. To, že člověk musí utratit nějaké peníze, aby si mohl zahrát, může pročistit komunitu od lidí, které to nebaví nebo tam jdou vysloveně jen otravovat.

Teď hraješ primárně Dota 2?

Jasně. Je to zadarmo a Valve slíbili, že to tak bude napořád. Tak uvidíme.

Můžeš hráčům, kteří stojí o to proniknout do MOBA komunity trochu víc, doporučit nějaké zajímavé weby?

Co se týče Dota 2, tak je tu česká dota2.cz, kde mají třeba česky komentované vybrané zápasy. Plus je tam hodně informací z české scény, turnajů, LAN párty a podobně. Pak se rád dívám na joindota.com, kde beží skoro pořád nějaké streamy zápaců a mají v zásobě i velké množství už odehraných.

Co tě u DotA, resp. Dota 2, pořád drží?

Je skvělý, že se ta hra pořád mění. Přidávají nové hrdiny, předměty, upravují herní mechaniku. Lidé objevují nové a nové strategie. A navíc je tu pořád ta možnost, že budu zničeho nic tak drsný, že vyhraju velké peníze :). Valve teď v létě pořádalo turnaj The International s velmi pěknými cenami.

Tak to držíme palce a hodně štěstí! Díky za rozhovor.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama