World of Warcraft: The Burning Crusade Recenze World of Warcraft: The Burning Crusade - recenze

World of Warcraft: The Burning Crusade - recenze

Petr „Memory“ Dragoun

Petr „Memory“ Dragoun

2. 3. 2007 23:54 7

Když před více než dvěma lety společnost Blizzard spouštěla první servery se zbrusu novou MMORPG postavené na mytologii několik let budovaného světa Warcraftu, byl úspěch zaručen. Spíše by se dalo říci, že jej odhady ještě hrubě podcenily. Nikdo netušil, jak velký zájem o World of Warcraft bude. Nikoho nenapadlo, že po dvou letech provozu bude WoW hrát téměř deset milionů lidí po celém světě. Na datadisk si obyvatelé tohoto světa museli počkat dva roky. Ale to neznamená, že by vývojáři dva roky nechali hru ležet ladem. Byly přidávány instance, spousta nových předmětů, proběhly změny talentů, objevila se nová kouzla, atd. Celý tým na zdokonalování a balancování světa neustále pracuje a minimálně jednou za měsíc si lidé přijdou na nějaké to vylepšení.

Co tedy nového mohl přinést datadisk? Zvedl maximálního level z 60 na 70. Přidal nový kontinent, Outland, domovskou planetu orků, sužovanou Plamenou legií, dvě nové hratelné rasy – Dreanei a Blood elfy. Shaman už může stát na straně Aliiance a paladin na straně Hordy. Samozřejmostí jsou pak nové zbraně, brnění, kouzla a dovednosti. The Burning Crusade přináší zvýšení skillů craftů a nové recepty, novou profesi – jewelcrafting, tolik milovanou hráči Diabla. Hráči se musejí vypořádat s novými monstry, novými instancemi a novými raidovními encountery, ve hře jsou mraky nových questů, měst, frakcí a možnost pořídit si svůj vlastní lítací dopravní prostředek.

Popravdě, čeho jsem se bál při hraní bety, byla představa zástupů lidí při dělání úkolů. Přeplnění lokací, nedostatek materiálů a hlavně lagy. Nutno Blizzardu přiznat, že před spuštěním TBC uvolnil hned velkou řadu free transferů a spousta lidí se mohla přemístit na jiný server a tím odlehčit serveru přeplněnemu. Lidé se opět rozmělnili a TBC i v prvních dnech v lokacích přímo za Temným portálem fungovala bezvadně. I když na starém Azerothu to u portálu před 24h vypadalo hodně bledě :P

Ale TBC není jen datadiskem pro stávající hráče WoW. Díky dvoum novým rasám spousta lidí začíná znova, hrát jiný charakter. Dobrý způsob, jak se podaří nováčkům začlenit. Novinek v TBC je opravdu mnoho. A dlouho i těm nejotrlejším hráčům trvalo, než je dokázali vstřebat. Jednu z těch důležitých novinek Blizzard do hry implementoval již pár týdnů před vydáním datadisku a sice nové talentové stromy pro classy a nový systém boje a statistik.

Škoda jen, že jsme se nedočkali vylepšeného gafického enginu. Sice TBC modely mají podle slov Blizzardu o 20-25% více polygonů, ale zbytek zůstává při starém. Ani kvalita textur není nijak strhující. Tak doufáme, že se v dalším datadisku nové grafiky již dočkáme.

Na druhou stranu, vývojáři si dali opravdu záležet na krajině. Každá oblast je perfektně a s citem poskládána a modelována aby působila tak jak bylo zamýšleno.Možná je to taky díky létajícím mountům, kteří se dají na levelu 70 pořídit. Prakticky už nic nezůstává skryto a člověk si vše může prohlédnout z výšky. Také jsou tu lokace a úkoly, kam se bez takového dopravního prostředku nedostanete. Úkoly jsou z většiny podobné těm, které jsme si již prošli, když jsme „dělali“ 60. level. Ale snaha o inovaci je i tady cítit. Možná dobrá polovina úkolů je něčím originalní a zajímavá - buď po stránce příběhu nebo přímo náplní.

Navíc Blizzard má velký smysl pro humor, takže můžete například navštivit Area 52 se zábleskem, který vám vzpomínky nevymaže, zahrát si na vymítače ďábla, nebo se třeba schovat do malé krabičky, abyste vyslechli tajné vysílání. A je toho víc. Obvzláště mě pobavil úkol po vzoru filmu Šestý smysl „I See Dead Dreanai“.

Pro většinu lidí, hlavně lidí, kteří vedou raidy, určitě bylo příjemnou změnou, že Blizzard přestal dělat high end encountery pro 40 lidí. Největší raidovní instance jsou teď určeny pro 25 hráčů. Méně prostoru pro chyby a lepší organizace z toho logicky vyplývají. A samotné encountery opět mají svůj nádech a jedinečnost. Samozřejmě, to je jeden z důvodů, proč World of Warcraft lidé hrají. Nikoho by moc nebavilo po dvou letech jen jezdit po krajině. Každý boj má opět své specifikace a strategie, bez kterých je nemožné daný encounter pokořit. A pro ty občasnější hráčky a hráče, kteří nepatří do top guild, je tu novinka v podobě pětičlených instancí s možností nastavit vyšší obtížnost, jíž pak odpovídá i loot. Navíc v instanci na heroic obtížnost z každého bosse padá marka, a tu lze potom ve městech „vyšmelit“ s obchodníkem za věci podobné těm z high end encounterů.

Pro stávající hráče tak The Burning Crusade přinesl čerstvý vítr do plic jejich hrdinů. A pro lidi kteří s WoW chtějí začít, skvělý způsob, jak se do komunity začlenit. Ať se vezme z kterékoliv strany, není jen nastavovanou kaší, nejde jen o to vydolovat ze stávající hry ještě více peněz. Díky propracovanosti, péči a spoustě času na vývoji stráveném, by se o The Burning Crusade skoro dalo mluvit jako o druhém díle.

Teď jen doufat, že na letošní E3 Blizzard oznámí další chystaný datadisk - a za rok opět budeme svou postavu hnát přes nová území, plnit nové úkoly a pokořovat nové bosse. Zatím si musíme vystačit s těmi z TBC.

World of Warcraft: The Burning Crusade

Asi takový datadisk, jaký si každý fanda World of Warcraft představoval. Je skvělým impulsem, usnadní vstup do hry nováčkům a zkušeným hráčům nabídne zajímavý herní obsah.

Nový raid systém, spousta nového obsahu, propracované lokace, instance, encountery - a dvě nové rasy usnadní vstup nováčkům.