World of Tanks Článek World of Tanks

World of Tanks

Vilém Koubek

Vilém Koubek

10. 9. 2010 22:00 5
Reklama

Když se řekne free to play MMO, většině z nás na mysli vytane nějaká ta prohlížečová multiplayerovka nebo klasické fantasy RPG. Ne všechny MMO hry zdarma však musí být o mečích, ušatých elfech, kosmických lodích, případně farmaření. Vývojáři z Wargaming.net si například řekli, že druhá světová navzdory všem hráčským výkřikům ještě není mrtvá a rozhodli se vytvořit MMO, které se kompletně točí okolo tankových bitev. Pokud jsou tedy nenažrané kovové bestie, které si dávají přírodu k snídani, vaší krevní skupinou, rozhodně byste měli zbystřit, neboť hraní World of Tanks je už teď úžasná zábava, a to je teprve ve fázi betatestu.

Údolí Tigrů

Princip WoT je jednoduchý. Vezmete svůj tank a jdete ho provětrat na bojiště spolu s dalšími 29 hráči (maximální počet hráčů by v hotové hře měl být až dvojnásobný). A když už tam jste, rovnou se rozdělíte do dvou týmů a zkusíte si nakopat zadky. Vývojářům je však jasné, že něco tak „jednoduchého“ by vás u monitorů v dnešní době moc dlouho neudrželo. Prvotní myšlenku proto zabalili do tak komplexního hávu, že by jí ho leckteré RPG mohlo závidět.

Všechno stojí a padá na vašem tanku. Do začátku vám budou darovány dva lehké, které se nemusí opravovat a dostanete se s nimi pouze do „začátečnických bitev“. Díky své lehké konstrukci a velmi tenkému pancéřování jsou velmi rychlé a hbité, takže po bitevním poli doslova poletují. Zároveň toho ale moc v boji nevydrží, takže jsou hry svižné a hodně nadneseně řečeno se podobají klasickým akcím. Z těch si WoT půjčuje také systém vývoje vašeho tanku postavený na udělování zkušeností za likvidaci nepřátel. Po pár úspěšných bitvách si za ně můžete dovolit koupit nový motor, hlaveň s větší penetrací či rychlejší palbou, silnější pancéřování nebo například lepší pásy. Zkušenosti dostávají i členové tankové posádky, kteří se rozdělují podle specializace a každý tank jich má jiné množství.

Tam kde dává artilerie dobrou noc

Postupem času si tak z nováčků a tanku, který se chová jako kartonová motokára, můžete vytrénovat sehranou sebranku, která má svou pancéřovou bestii v malíčku a mezi nepřáteli rozsévá smrt s každým výstřelem. Nicméně ty pravé bitvy přijdou až s koupí vašeho vlastního tanku, jelikož teprve s ním se vám otevřou dveře do klasických her bez jakýchkoliv omezení, jichž se účastní tanky všech tříd a také artilerie. Zběsilé lítání mapou vystřídá pečlivé držení formací, pohybování se co možná v největších skupinkách a snaha udělat co nejméně chyb. Což naprosto logicky úplně mění zážitek ze hry.

O změnu se postará také vaše volba tanku. Na výběr máte tanky lehké, střední, těžké, destroyery a artilerii. Každá třída se chová trochu jinak a vyžaduje jinou strategii. Tanky lehké, jak už bylo řečeno, jsou rychlé, takže se používají převážně k odhalování nepřátelských pozic. Střední tanky už docela zásadně dokážou promluvit na bojišti, jsou relativně rychlé a jejich úžasnou specialitou je schopnost nárazem zničit nepřítele. Těžké tanky jsou něco jako jezdící pevnosti. Cizí střelba na nich zanechává jen škrábance, na druhé straně jejich střelba je smrtící na jeden až dva zásahy. Jejich velkou nevýhodou je samozřejmě pomalost. Artilerie dokáže přestřelit téměř celé bojiště, ale nic nesnese, tudíž si skvěle rozumí za doprovodu lehkých tanků, kdy je zahrabaná někde v křoví a pěkně v klidu šrotuje jednoho nepřítele za druhým. Destroyery se kvůli omezené hybnosti hlavní nejvíc osvědčují jako obránci základny. Výběr je zkrátka veliký a značně rozmanitý. V betě jsou sice k mání pouze tanky ruské a německé, ovšem v plné verzi přibudou ještě americké a postupem času i britské, francouzské, italské a japonské.

Aby těch faktorů rozhodujících na bojišti nebylo málo, musíte si ještě započítat propracovanost zásahových zón. Zapomeňte na pouhé dva stavy – pojízdný a zničený. Nepřátelská střela vám například může roztrhat pásy a zanechat vás tak nemobilní. Povedeným úderem se dá dokonce poničit hlaveň, což se odrazí na přesnosti střelby. Munice se po zákeřném úderu může vznítit a vyhodit celý tank do povětří a podobných možností je celá řada.

Oraniště plná trosek

Samozřejmě když už máte tak propracovaný soubojový systém, není pro vás ani problém vytvořit zničitelná bojiště. Pokud se třeba rozhodnete projet domem, projedete domem. Když vám bude ve výhledu zavazet strom, prostě ho vyvrátíte ze země. Vše opět závisí na druhu vašeho tanku a některé budovy se nedají zničit, jelikož jsou zásadní pro členitost mapy, ale většinou platí, že když do něčeho najedete, pustí vás to dál. Bojišť je celá řada a najdete mezi nimi jak mapy kopcovité či zastavěné domy, tak ty poněkud otevřenější, které přímo vybízejí k rushování... Málokdo to však dělá, neboť tanky jsou a vždycky budou pomalé a rozvážné hromady pancéřování, které sice semelou vše, co se jim postaví do cesty, ale budí dojem, že o tom dlouho přemýšlely. A z toho plyne asi největší nedostatek hry – dokáže být velmi „pomalá“. Něco jako respawn totiž neuznává, a když se vám podaří umřít, můžete sice bojiště opustit, ale váš vrak se tam bude válet, dokud neskončí bitva. A pokud máte tu smůlu a poslední tanky jsou zrovna těžké, znamená to pro vás dostatek času třeba k uvaření kávy nebo k vykonání nějakých domácích prací.

Přesto nás ale beta WoT nadchla. Herní principy jsou přístupné a přitom až neskutečně hluboké, bitvy dlouhé, strategické a mnohdy i adrenalinové a potenciál do budoucna nezměrný. A to jsme ještě ani neměli možnost vyzkoušet například plánovaný nekonečný „singleplayer“ v němž budou mezi sebou hráči bojovat o části nejrůznějších kontinentů...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama