Víkend namodro #15
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Víkend namodro #15

Víkend namodro #15

Jan Modrák

Jan Modrák

28. 11. 2020 08:00
Reklama

„Já jsem jenom udělal to, co mi tenkrát přišlo jako zábavný nápad. Připojil jsem malou krabičku k televizi. A pak už to jenom rostlo, rostlo a rostlo...“ Takhle skromně hovořil o svém nápadu na první televizní konzoli Magnavox Odyssey její vynálezce Ralph Baer. Vtip je v tom, že ten nápad dostal někdy v roce 1966, patent byl po dlouhém bádání a investici ve výši dnes směšných 2500 dolarů zapsán v srpnu 1970 (tedy před 50 lety!) a Magnavox byl uveden do prodeje v roce 1972. Jeho úspěch následně otevřel dveře řadě úspěšnějších následovníků v čele s Nolanem Bushnellem z Atari a ne nadarmo se Baerovi začalo přezdívat tatíček videoher, jakkoliv lze dohledat mnoho případů videoher i předtím.

Ačkoliv jsme u nás v 70. letech minulého století měli úplně jiné starosti (mimo jiné drtivá většina čtenářů tohoto textu ještě nebyla naživu) a posléze se tu videohry dostaly do povědomí široké veřejnosti spíše prostřednictvím počítačů než klasických televizních konzolí, Ralph Baer, který zemřel před šesti lety v úctyhodných 92 letech, si zaslouží naší vděčnou vzpomínku. 

Na rozdíl od svých konkurentů se Baer také s videoherním průmyslem ještě na sklonku 70. let  rozloučil a pokračoval v úspěšné kariéře vynálezce v jiných oborech.

Byl to totiž skutečný vynálezce, který měl na svědomí mnohem víc než jen jednu chytrou krabičku. Nějaký čas vytvářel pro Magnavox a Coleco konzole konkurující Atari. Tady někde najdeme počátky jeho velké rivality se zmíněným Bushnellem, který Baera předběhl s hracím automatem Computer Space a posléze udělal díru do světa s Pongem. O skutečném prvenství zcela jistě nemůže být ani u jednoho ze zmíněných pánů řeč, vzpomeňme třeba experiment fyzika Willyho Higinbothama, který už v roce 1958 vytvořil Tennis for Two. Simulaci tenisu na analogovém počítači zobrazenou na osciloskopu, tedy na jakémsi grafickém displeji. Odborníci ale oceňují Baerův přínos v tom, že hry přenesl na v té době už  poměrně masově rozšířené televize.

Na rozdíl od svých konkurentů se Baer také s videoherním průmyslem ještě na sklonku 70. let  rozloučil a pokračoval v úspěšné kariéře vynálezce v jiných oborech. Podepsal se třeba pod slavný hlavolam Simon, který se stal na přelomu 70. a 80. let popkulturním symbolem. Vynalézal ale dál a neustal v tom až téměř do své smrti. „Moje hlava možná funguje, jako by jí bylo 45 let, ale moje kutilské a elektroinstalační schopnosti odpovídají mým 91 letům, a to není moc zábavné,“ prohlásil rok před svou smrtí v jednom z posledních rozhovorů. „Všichni moji přátelé už jsou pryč. Všechny jsem přežil. Co mám teď dělat? Potřebuju výzvu,“ řekl v jiném. V okamžiku své smrti vlastnil 150 patentů, podle Wikipedie prý vedle těch videoherních třeba i na vyhledávací systém pro ponorky.

Přesto je jeho přínos nedoceněný a jakkoliv pro něj videohry zjevně nebyly smyslem života, byl to právě on, kdo smysl života poskytl nám.

Génius. Ptám se sám sebe, kde by herní branže byla bez něj. I kdyby nikdy nedošlo na televizní konzole (a ze zpětného pohledu je příliš snadné připustit si myšlenku, že by to přece napadlo někoho jiného), zcela jistě by se hry prosadily prostřednictvím počítačů. Přesto je jeho přínos nedoceněný a jakkoliv pro něj videohry zjevně nebyly smyslem života, byl to právě on, kdo smysl života poskytl nám. Teď prognostici tipují, že na trh vstoupila vůbec poslední generace konzolí, já si ale myslím, že se tomu Baer tam ze shora jen směje. Hezký víkend.

Něco na čtení 

Víkend namodro #15
i Zdroj: Hrej.cz

Next-Gen Is Making Me Care Way Too Much About Frame Rates (Vice)

Patrick Klepek hodnotí next-gen konzole z jednoho specifického pohledu. Hráči na konzolích podle něj čerstvě zažívají pocity, které jsou PC hráčům vlastní po dekády. 

Worse Guys / Vietnam Syndrome / ... (Bullet Points Monthly)

Pokud jde o Call of Duty: Black Ops Cold War, podepsal bych recenzi US Gameru, kde se (zhruba) píše: „Jakkoliv je Call of Duty v roce 2020 dobré, stále je pouhým stínem toho, jaké by mohlo být, kdyby se tvůrci trochu víc snažili a pokusili se sérii dostat ze status quo, ve kterém se nachází.“ Každopádně, odkaz výše vede na sérii čtyř zajímavých článků (v tuto chvíli jsou k dispozici tři) o hře. Čtěte až po odehrání.

Spider-Man: Miles Morales Is Missing This Major New York City Landmark (Game Informer)

Proč v novém Spider-Manovi není ikonická Chrysler Building, ačkoliv v prvním dílu hry byla?

Ethics in Strategy Gaming, Part 1: Panzer General (The Digital Antiquarian)

Do legend se nekope, ale přesto... Je v pořádku ve slavné tahové strategii glorifikovat nacistickou agresi nebo je to jen nevinná počítačová hra? Ať už je vaše odpověď na otázku sebejistější, tato inspirativní esej stojí za přečtení. Včetně komentářů.

Fear of a Yellow Planet: Why We Need to Actually Understand Cyberpunk (Fanbyte)

Cyberpunk 2077 se blíží a spolehněte se, že dorazí i hlasitá kritika jeho xenofobního zpracování cyberpunku resp. stereotypního zobrazení Asiatů. Tady už jednu takovou kritiku máte a je to rovnou přímý útok na žánr jako takový, zejména na takřka všechny cyberpunkové hry. Myslím si o tom své, ale i tohle je dobré si přečíst.

The Secret of Monkey Island’s Source Code (Video Game History Foundation)

Analýza zdrojového kódu prvního Monkey Islandu, kde pozorní historici našli spoustu nepoužitých assetů, animací i celých místností. Je tam i video z původně placeného streamu, kde o vývoji úžasně vypráví designér hry Ron Gilbert.

Hades is about erotic punishment (Polygon)

Provokativní? Ani moc ne...

Bugsnax’s Ending Is Some Wild Shit, But It Doesn't Really Work (Kotaku)

Rozhodl jsem se, že Bugsnax (stále ještě zdarma na PlayStation Plus, prodává se i na PC) hrát nebudu. Her je moc, času málo. Tak jsem si přečetl tenhle spoilerový článek o konci hry a teď mám pocit, že jsem si ho zahrát měl, ale že už je pozdě. Zvažte svůj postup.

‘Grand Theft Auto V’ Remains a Multigenerational Juggernaut (The Ringer)

A jedeme dál a dál a dál a dál...

Dragon Age: Inquisition Saved My Life (Kotaku)
30 Years Ago, the Super NES, Final Fantasy 4, and a Broken Jaw Changed My Life (USGamer)
Love Games During the Pandemic

A ještě tři osobní příběhy, máte-li zrovna na něco takového chuť.

Něco ke sledování

Víkend namodro #15
i Zdroj: Hrej.cz

Designing The Witcher 3's Most Famous Quest (Story Mode)

Tohle je velká chuťovka! A nezapomeňte odebírat – jde o nový kanál od lidí, kteří stojí za „Lessons from Screenplay“. Tam se věnují filmům, tady půjde o hry.

How Creaks from Amanita Design were created (Game Days)

Titulek je v angličtině, ale samotná streamovaná přednáška proběhla v češtině. Přednáší v ní Radim Jurda, jeden ze dvou hlavních vývojářů poslední hry od Amanity, puzzle plošinovky Creaks. Na odkazu najdete celý záznam dne na Game Days, start Making of je v čase 3:27:43. Následuje skvělé hodinové povídání, kde Radim ukázal velké množství skic, plánků i prototypů a nepoužitého obsahu a hodně toho k tomu prozradil. Zejména kvůli naprosto fascinujícímu procesu vzniku té jedinečné grafiky rozhodně stojí za sledování.

How Microsoft Flight Simulator Recreated Our Entire Planet (Noclip)

Zdařilý dokument a Flight Simulatoru a mravenčí práci autorů s cílem předělat do hry celou hru. Bing ho!

Action Button reviews Pac-Man (Action Button)

Po Doomu, The Last of Us a remaku Final Fantasy VII přišla na řadu tříhodinová „recenze“ Pac-Mana. Opět kvalita.

More Demos, Fewer Conferences (Raycevick)

A ještě hezká pocta demoverzím. Kdyby se vrátily do módy, já bych se nezlobil... 

Něco k poslechu

Víkend namodro #15
i Zdroj: Hrej.cz

The Football Manager Show: Interview with Miles Jacobson

Tohle vypadá na slibnou podcastovou sérii, pokud patříte mezi hráče Football Managera. V tomto dílu šéf Sports Interactive vypráví o hře, evoluci a výzvách kolem vývoje. Mj. zmiňuje, jako se ho někteří agenti snažili uplatit, aby jim zastoupeným fotbalistům zvýšil hodnocení (tady je k tomu jen krátký text).

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama