Článek Víkend namodro #14

Víkend namodro #14

Jan Modrák

Jan Modrák

21. 11. 2020 08:00 2
Reklama

Vlastním celkem rozsáhlou sbírku nejrůznějších herní literatury, ale jeden knižní žánr zatím ignoruju. Kuchařky. Ne, nebojte, stále jsme u her! Je to pozoruhodný fenomén, který mě nepřestává udivovat – jen si zkuste zadat třeba do Amazonu heslo „official cookbook“ a vyjedou vám třeba kuchařky Marvel Eat the Universe, Fallout: The Vault Dweller's Official Cookbook nebo Heroes' Feast: The Official Dungeons & Dragons Cookbook. K objednání jsou kuchařky také k titulům The Elder Scrolls, Overwatch, Destiny a dokonce i ke Street Fighterovi. Ta vyjde v polovině příštího roku a měla by být „kolekcí globálních receptů inspirovaných různorodými národnostmi ikonických postav ze hry“. Nemůžu říct, že bych se kdovíjak nadšeně hrnul do předobjednávky, ale vrtá mi hlavou, o co tady jde.

Ovšem pozor, v roce 2017 vyšla Oficiální kuchařka k World of Warcraftu dokonce i v českém překladu! Opět cituji z oficiální anotace: „Najdete v ní pokrmy, které potěší chuťové pohárky jak členů Aliance, tak přívrženců Hordy... V knize najdete přes 100 receptů... a samozřejmě i rady, jak ingredience z Azerothu, které u nás přece jen špatně seženete, důstojně nahradit.“ Hodnocení na webu Databáze knih je 92 % a v komentářích si čtenáři/kuchaři recepty pochvalují. „Vyzkoušela jsem koláč s krvavými bobulemi a mohu doporučit, moc nám chutnal,“ píše například uživatelka MidaHawke. Že to je jen pár nahodilých komentářů? To se tedy pletete, kniha se totiž v České republice dokonce dotiskovala!

Původně jsem k celé téhle úvaze přistupoval s cílem označit herní kuchařky za chladnokrevný byznysplán a pak se jim vysmát. Jenže recepty zmíněné dámy mě pomalu, ale jistě nadchly.

Tak znovu, o co tady sakra jde? Jaký má smysl spojovat tak zdánlivě rozdílné světy jako jsou fantasy hry a domácí vaření? Autorkou oficiálních kuchařek k Falloutu a Destiny je Victoria Rosenthallová, která přes den pracuje v NASA a po večerech je vášnivou kuchařkou. Vede si blog Pixelated Provisions, kde publikuje vlastní recepty inspirované hrami. Najdete tu třeba uzdravující lektvar z Diabla 2, kuřecí burrito z Grand Theft Auto, koblihu ze Saints Row nebo několik koktejlů podle Ring Fit Adventure. Že to zní absurdně? Původně jsem k celé téhle úvaze přistupoval s cílem označit herní kuchařky za chladnokrevný byznysplán a pak se jim vysmát. Jenže recepty zmíněné dámy mě pomalu, ale jistě nadchly – chuťově je posoudit zatím nedokážu, ale popisky jsou jednoduše okouzlující. Nejde přitom jen o lákavě vypadající jídla, ale i o příběh inspirace hrou a způsob, jakým autorka k pokrmu došla. Má velký dar a tohle vážně není žádná nadsázka, podivný humor nebo nahodilé spojení dvou nesouvisejících světů.

Mimochodem. Po odevzdání článku mi Tadeáš doporučil svojí oblíbenou video sérii Binging with Babish – i když tu je jen pár hrami inspirovaných receptů, v podstatě je to projekt ze stejného ranku. Skvěle promyšlený, nápaditý a inspirativní.

Jak popisuje článek na Eurogameru, dobrá herní kuchařka musí splnit dva hlavní cíle – v první řadě by měla být vynikající kuchařkou s inspirativními recepty na kvalitní jídlo. A v druhé řadě to má být nádherný výlet do světa hry, kde spousta hráčů ráda tráví svůj čas. Ne nadarmo vychází kuchařky zrovna ke hrám jako Fallout, Destiny nebo World of Warcraft, které nejsou jen ohromně populární, ale mají i výrazný lore a soudržné univerzum, které lze rozšířit v podstatě jakkoliv a kamkoliv. Nadaný autor dokáže prostřednictvím krátkých esejí vykouzlit reálné recepty i do sci-fi světa zasazeného někam do roku 3200. A tohle už zní jako něco, co možná v knihovně hráče dává větší smysl než pětatřicátá klasická kuchařka Zdeňka Pohlreicha. Nic proti němu.

Nevím, jestli jsem vás přesvědčil, sám se na Amazon taky ještě úplně nehrnu. Ale blíží se vánoce a dokážu si představit, že pokud máte kolem sebe náruživého hráče některé ze zmíněných her, který se občas rád postaví před sporák a zaváže si kolem pasu zástěru, možná by to nemusel být vůbec špatný dárek. Hezký víkend!

Něco na čtení 

Víkend namodro #14
i Zdroj: Hrej.cz

Že jsem mluvil na Albertově ví málokdo, ale každý zná Dračí doupě (Paměť národa)

K výročí 17. listopadu vyšla také vzpomínka Martina Klímy, autora Dračího doupěte a herního vývojáře, toho času ve Warhorse. Respekt!

Bet on Black: How Microsoft and Xbox Changed Pop Culture (Shacknews)

Série článků o herních aktivitách Microsoftu počínaje hrami jako Adventure a Minesweeper přes Age of Empires a Halo až po detailní historii Xboxu. Speciál sepsal David Craddock, který při práci na textech uskutečnil přes 100 hodin rozhovorů, včetně tohoto velkého s Philem Spencerem. V přípravě je druhá část, ale počkáme si na ní: bude zhruba za rok.

Assassin’s Creed Valhalla’s sex is boring, but the romance is pretty good (Polygon)

Valhallu jsem ještě nehrál, takže nemohu sloužit „speciálem“, protože si nechci kazit zážitek spoilery. Tohle ale bylo celkem neškodné...

Video gaming can benefit mental health, find Oxford academics (Guardian)

K vytvoření studie byla použita reálná data analytika herních vydavatelů. A protože jednou z her byl Animal Crossing, nemohlo to dopadnout jinak.

What “Roguelike” Meant (Medium)

Pozoruhodně vousatá historie roguelike žánru. Očekávejte, že budete namlsáni!

Hunting Shadows: The Making of Gabriel Knight (blog Episodic Content)

Už pět let staré, ale výborné! Rozsáhlé „making of“ jedné z nejoceňovanějších klasických adventur rozdělené do pěti částí.

Game Design Fundamentals: Granting sight beyond sight (Tumblr)

Ilustrované základy herního designu, lekce číslo 159. Jen jeden postřeh a detail na téma kompromisu mezi efektní grafikou a potřebou hráčů udržet si přehled. 

Něco ke sledování

Víkend namodro #14
i Zdroj: Hrej.cz

How Zelda's Puzzle Box Dungeons Work

Game Maker's Toolkit tentokrát o puzzle designu jistých konkrétních dungeonů v Zeldě. Tradičně fenomenální!

Let's Play the Past: Viking Historian Reacts to Assassin's Creed Valhalla

Ještě jsem neviděl, ale tohle bude určitě zajímavé. Kanál History Respawned totiž analyzuje hry z pohledu jejich historické přesnosti a tady si autor vzal k ruce specialistu na vikingy.

The Last of Us | The Definitive Playthrough - Part 1

Tohle na začátku týdne tweetoval Jan Švelch a já to slupnul s velkou chutí. Koncept „Definitive playthrough“ videí na kanálu Retro Replay spočívá v tom, že hry hrají dabéři hlavních postav, což přináší zábavné momenty nabité informacemi. Odehráli takhle už nejen The Last of Us, ale i některé díly Uncharted. A na Švelchově Twitteru najdete i odkazy na další streamy dalších her.

Game cameras are changing Hollywood as we know it

Designéři herních kamer se dlouho učili u filmů a televize, ale teď už je tomu naopak. Dnes hry inspirují Hollywood.

first person shooter

Kratičká pocta first-person střílečkám s fantastickými přechody. Hodně tam toho chybí a některé hry tam působí divně, ale berme to jako osobní názor. Fantastická koláž!

The Virtual Production of The Mandalorian, Season One

Už se o tom mluvilo u první sezóny seriálu, ale teď to stojí za připomenutí – s produkcí Mandalorianu hodně pomohl Unreal Engine. Údajně byly virtuální lokace použity při 50 % scén první sezóny. K tématu ještě video kanálu Insider.

Něco k poslechu

Víkend namodro #14
i Zdroj: Hrej.cz

Wolfcast 25: Československé socialistické počítače

Michal Rybka strhujícím způsobem vzpomíná na staré (převážně 8bitové) počítače z éry socialismu. Spousta historek, ještě víc zajímavostí a neustále uslyšíte větu: „Ono to zní jako vtip, ale...“

Joe Rogan Experience #1564 - Adam Alter

Tohle je i z pohledu hráčů velmi zajímavý rozhovor Joe Rogana, protože je o závislostech na technologiích, počítačích a specificky hrách. (Link vede na YouTube, ale najdete samozřejmě také na Spotify.)

Off-topic speciál Queen’s Gambit

Víkend namodro #14
i Zdroj: Hrej.cz

S hrami to nesouvisí, ale zajímavé čtení na víkend by to být mohlo, pokud už jste tenhle seriálový hit posledních týdnů taky viděli. Na autenticitu šachových partií seriálu dohlížel samotný Garry Kasparov a rozhovor s ním je fascinující. NPR má rozhovor s šachovou expertkou Lindou Diazovou, New York Times píší o ženském šachu s citacemi Judith Polgarové, jediné šachistky, která se dostala do oficiálního TOP 10. Za přečtení případně stojí i text bývalého sloupkaře New York Times nebo pohledydalšíchšachových expertů. 

V průběhu týdne mě můžete sledovat na Twitteru a na Facebooku.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama