Valheim Článek Valheim - dojmy z předběžného přístupu

Valheim - dojmy z předběžného přístupu

Radek Raudenský

Radek Raudenský

3. 3. 2021 19:05 1

Přes 20 hodin v předběžném přístupu napovědělo, co lze očekávat od slavného vikingského sandboxu.

Reklama

Zvládl jsem skolit posvátného jelena Eikthyra, mocného enta Eldera, mohutného trolla i zlověstné draugry. Bohové mě nyní posílají do dalekých krajů za třetím vyzyvatelem a mou další překážkou před návratem do Valheimu. O Bonemassovi se rozléhají legendy po celé zemi. Slizké monstrum s pařáty tak dlouhými, že by dokázaly z pevniny vytáhnout i Jörmungandra a silou takovou, že by dokázala rozdrtit dračí tlamu. Ale já se nebojím. Smrt je pouze cestou ke zlepšení a dokud neporazím všechny mocné bytosti, Valheim mi nebude vysvobozením.

HERE WE GO AGAIN

A je to tady zase. Vyšlo The Medium, dali jste tomu pár hodinek a BUM. Valheim. Vyšla druhá sezóna Warzone, tak jste si přirozeně dali pár dropů s kamarády, BUM. Valheim. Znovu si projdete Dubaj v Hitmanovi, BUM… no už to znáte. Stejně jako v případě Fall Guys, Among Us či Phasmophobie se před vámi při troše nepozornosti najednou objeví jméno hry, které vám absolutně nic neříká, vůbec nevíte, o co jde, ale najednou se o ni mluví všude. Dost možná to platí i v případě Valheimu. Předem si ale musíme ujasnit jedno – tento článek není vysvětlení. Proč, kdy a kde Valheim vznikl si rozebereme v dalším článku, který vyjde snad v průběhu následujících dní (pokud mě nepřemůže snaha dohnat Bonemasse). Dnes se v dojmech podíváme na to, co to vlastně Valheim je a jestli si po stránce hratelnosti zaslouží takovou pozornost, jakou v současné chvíli dostává.

Na začátek si ale musíme rozebrat ten základní recept, který Valheim kompletuje a kde vzniká prapůvodce úspěchu. Projekt studia Iron Gate je sandboxová procedurálně generovaná survival hra. Nuže postupně – sandboxová znamená, že si v ní můžete dělat prakticky co chcete. Pokud chcete celou dobu mlátit stromy, prosím. Často se tento přívlastek pojí i s tím, že můžete ve hře tvořit různé stavby omezené jen na vaší fantazií. Procedurální generování světa vám zajistí, že algoritmus na základě zcela náhodného seedu (změti písmenek a čísel) vytvoří unikátní svět. Survival zase značí potřebu jíst, starat se o své zdraví nebo staminu. Říkal někdo Minecraft?

Ó MOCNÝ ÓDINE

Ano, zcela bez diskuze si Valheim bere velkou inspiraci z Minecraftu, ale nejen z něj. Celkově jde totiž o kombinaci Rustu, Terrarie, Minecraftu i zcela originálních nápadů. Na první pohled zaujme třeba grafické zpracování, které kombinuje pixelovou grafiku s jednoduchými texturami. Zatímco je vaše okolí složené ze stromů, země nebo monster tvořeno z jednotlivých pixelů, stíny a voda mají jednodušší jednolitou texturu. I přes to ale Valheim trpí na optimalizaci. Jakmile se totiž na serveru spojí více hráčů a vybuduje za velkých ovací i nervů vikinskou vesnici s hradem, jdou snímky za sekundu rapidně dolů. Stále se ale můžeme vymluvit na early access a také fakt, že při procházení světa o samotě na takový problém pěkných pár hodin nenarazíte.

Po prvním souboji s místními gobliny získáte sebevědomí a pustíte se do souboje s posvátným jelenem, prvním bossem stojícím mezi vámi a Valhallou.

No dobře, ale co samotná hratelnost? O čem vlastně Valheim je? To je velmi dobrá otázka. Tak to vezměme od lesa, respektive od spawnu. Jakmile si vytvoříte postavu a vydáte se do nového světa, přinese vás velký pták. Záhy zjistíte, že onen opeřenec je váš průvodce smrtelno-nesmrtelným životem. Po hluboké rozpravě nad smyslem života zjistíte, že ultimátní cíl Valheimu je jeden – zabít 5 posvátných nestvůr a získat tím zpět svou vstupenku za brány Valhally, tedy Valheimu.

UPEČ TŘEBA KOLENO

Než se vrhnete na obří monstra, čeká vás dlouhá cesta. I přes prvotní nadšení z okolí plného stromů zjistíte, že vaše slabé pěsti dokážou skolit pouze malý keříček. Jakmile seberete první kmen, začnou se vám odemykat zapomenuté recepty na tvorbu vybavení. Kámen a dřevo znamenají dřevěnou sekyrku, kůže z nebohých kanců zase primitivní kožené brnění. Postupem času zjišťujete, že cesta do Valheimu skutečně nebude jednoduchá a vyžaduje spoustu úsilí.

Valheim - dojmy z předběžného přístupu
i Zdroj: Hrej.cz

Vikinský sandbox je vcelku komplexní a oproti zaběhlému Minecraftu je vyspělejší. Vybavení pro výrobu je spousta, a i z obyčejných kamínků a kůže můžete vytvořit štít, kopí, luk, základní stavební prvky pro váš domeček nebo ochranu majetku. Po prvním souboji s místními gobliny získáte sebevědomí a pustíte se do souboje s posvátným jelenem, prvním bossem stojícím mezi vámi a Valhallou. Při troše štěstí a schopností průměrného hráče Fortnite jsem dokázal uhýbat bleskovým útokům i hromovým dupancům a jelena skolit. Získávám nejen trofej ve formě jeho hlavy, ale také jeho parohy. Hlava míří na jeden z pěti monolitů a moje postava získává speciální schopnost. Ta je z každé entity jiná a při aktivaci zvýší výdrž, zrychlí kácení stromů nebo vylepší celkovou obranu. Z parohů si zase vytvářím krumpáč. Havraní průvodce mi prozradí, že za hranicemi tohoto mírumilovného světa se nachází další neprobádané končiny s lákavým nalezištěm mědi a cínu. Tím ale končí velkorysé rady i vedení za ručičku. Ptáček poradce odlétá a začíná pravá řežba.

NIKDY SE NEPŘESTÁVEJ UČIT

Právě s krumpáčem a odletem havrana zjišťuji, že toho Valheim nabízí opravdu mnoho. Po vytěžení první mědi a cínu si můj viking vzpomíná na to, že může postavit speciální pec na tavení rudy či kamna pro přeměnu dřeva na uhlí. Pomalu ale jistě začíná honba za lepším vybavením, které bronzovou sekyrou rozhodně nekončí. Valheim vás nevede přímo za ručičku, malými krůčky vám ale poodhaluje svá rozmanitá tajemství, na která musíte přijít sami metodou pokus omyl. Velmi rychle zjistíte, že druhý biom Black Forest je oproti začátečním Meadows celkem nelítostný a není radno vydávat se příliš hluboko do lesního porostu. Jakmile si ale ukujete dostatečně silné vybavení, pokračujete v putování a narazíte na novinku ve formě podzemní krypty. Ta vám při troše štěstí prozradí lokaci dalšího bosse a věnuje načervenalé krychle. K čemu jsou? Kdo ví.

Až ve své bázi, kterou jste si postupem času a potřeb stavěli, zjistíte, že krychličky dovolují postavit portál – ten musí mít vstupní a výstupní bod a slouží pro rychlé cestování. Dalším charakteristickým prvkem Valheimu je totiž vzdálenost. Vše je UKRUTNĚ daleko a absence jiných, než vašich nohou vás nutí přemýšlet nad tím, jak co nejefektivněji transportovat všechny suroviny. Portál však bohužel neumožňuje přenášet rudu a kovy, což není příliš dobré rozhodnutí. Podzemní krypta se z velkého tajemství stane běžnou zastávkou vaší cesty za mědí, čehož si je hra vědoma a pošle na vás dalšího nepřítele, trolla. Jakmile na něj narazíte, je jasné, že zdárně postupujete a Valheim vás chce opět patřičně vyzkoušet. Skolili jste trolla? Tak proč se bát Eldera.

Valheim - dojmy z předběžného přístupu
i Zdroj: Hrej.cz

Právě nenucený postup hrou je to, co, alespoň mě, u hry drželo tak silně jako dříve Minecraft. Pocit neznáma a touha objevovat je tak silná, že vás nepustí. S každým krokem do neodhalených končin světa jste narazili na něco nového a pokud vás náhodou přestane bavit druhý biom, čeká tu hned další. A první setkání se zdejším nepřítelem dá jasně najevo, jestli už jste hodni pokračování. Pokud vám draugr uštědří jednu ránu a místo vaší postavy označí hrobeček, měli byste na sobě zapracovat. Pokud však padne draugr, prosím, další metry nového biomu jsou jenom vaše. Otevírají se vám další novinky, nové nerosty i další lokace bosse.

WIKI JE KAMARÁDKA MOJE

Nebudu vám lhát. Nejsem moc trpělivý člověk a o možnostech Valheimu jsem si musel přečíst na hráčské Wiki, která stejně jako u ostatních her přehledně shrnuje všechno vědění. Nebyl jsem zklamaný, právě naopak. Zažil jsem totiž stejný pocit jako u Minecraftu nebo Terrarie. U každého zápisu jsem si rozklikl další tři záložky a zjišťoval, co vše hra nabízí. Je toho opravdu spousta a vypadá to skvěle. Celkem ve hře čeká 7 biomů a 5 bossů. Jak už jsem se snažil nastínit, každý biom je v podstatě levelem, další úrovní ve vašem postupu, která je po celou dobu otevřena a můžete do ní kdykoliv nahlédnout. Příliš brzký příchod je ale většinou vytrestán smrtí.

Volba obtížnosti zde neexistuje, všechny překážky Valheimu buď přijmete, nebo necháte být. A s parťáky se to samozřejmě rube mnohem snáze.

Ve Valheimu jsem strávil přibližně 20 hodin a stále mě naprosto neskutečně baví. Vytvořil jsem si železné vybavení, postavil nejlepší loď a vydal se na cestu za třetím bossem. Ten je dost daleko a hra vás nově nutí plout, což s sebou nese další strasti a bolesti. I voda skrývá monstra ve formě mořského hada, který vás, pokud nejste připraveni, pořádně vypráská. Opět jde o jistou formu zkoušky, zda má cenu pokračovat dál.

Velkou oklikou se vrátím i ke stavění. Další komplexní součásti hry, která nabízí nepřeberné množství zábavy. Na rozdíl od Minecraftu se zde řeší hmotnost a nosnost jednotlivých částí, což znamená alespoň do určité míry realistické stavby. I přes nedávno spuštěný předběžný přístup je různých stavebních prvků opravdu spousta, a jak už jsem říkal, mezi vámi a vysněnou vikingskou vesnicí, pevností nebo snad i hradem stojí jen nedostatek materiálu, trpělivost a čas.

KAMARÁDE MŮJ MILOVANÝ

Celou dobu jsem dojmy psal v jednotném čísle, což je pro Valheim trochu neobvyklé. Vývojáři se totiž nebojí přiznat, že hra byla tvořena spíše pro multiplayer. Postup je pak výrazně rychlejší a jednodušší. Bohužel jsem ve svém okolí nikoho přesvědčit nedokázal a dojmy z putování po severu s kamarády jsem musel načerpat z videí a streamů. Z nich tak nějak vychází, že je hra nejen šita na míru online hraní, ale ve dvacáté hodině už klidně můžete prolézat čtvrtý biom Plains. Volba obtížnosti zde neexistuje, všechny překážky Valheimu buď přijmete, nebo necháte být. A s parťáky se to samozřejmě rube mnohem snáze.

Valheim - dojmy z předběžného přístupu
i Zdroj: Hrej.cz

Ve hře se nachází snad jeden jediný nedostatek, rozhodnutí zakázat cestování s vybranými předměty vnímám spíše jako chybu, ne jako součást promyšlené hratelnosti. Jinak je Valheim skvělý. Už v early accessu nabídlo Iron Gate velkou komplexnost, široké možnosti a desítky hodin zábavy. Ani si nechci představovat, jak moc bude hra složitá po několika letech vývoje. Ale těším se na to.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama