Actua Ice Hockey Článek V českých stopách

V českých stopách

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

20. 5. 2007 22:00 8
Reklama

Usmívali jste se už u nějaké hry s tím, že ten les, co jste právě vykáceli (to už je jedno jak) vypadal úplně stejně jako ten za vaším domem? Nebo rovnou celá ulice jako by z oka vypadla té, po které chodíte každé ráno pro noviny? A co když ano? Co když se autoři počítačových her opravdu nechávají inspirovat prostředím České republiky? Posvítili jsme si právě na takové tituly, které se buď přímo odehrávají v Čechách, nebo se nějakým způsobem pojí s naší zemí uprostřed Evropy. Rozhodně nejde o nějaký kompletní výčet, spíš „pouze“ o vypíchnutí těch nejzajímavějších titulů a skutečností, které se k nim pojí.

Se lvíčkem na prsou

Jen málokdo si dovede představit počítačová sportovní kolbiště bez Jágra v Rangers a Rosického, hájícího barvy Arsenalu. Právě hry s tématikou zápolení na virtuálních stadionech patří mezi první, v nichž se, obrazně řečeno, zatřepetala česká trikolóra. Pokud jste si mysleli, že ve fotbale vždycky hrála prim hlavně FIFA, tak vás musím zklamat. Úplně první zmínku o (tehdy ještě) československém dresu najdeme v amigáckém Sensible World of Soccer, kde je krom národního týmu ještě jako nášup naše první a druhá liga. V hokeji jsme na tom ještě hůř. Na nároďák jsme si museli počkat až do NHL 96 a i tak to byla pouze sbírka těch nejlepších českých hráčů z nejslavnější ligy světa (a tak tomu je dodnes). Jediným titulem, kde se vyskytovali i hokejisté hrající v Evropě byl Actua Ice Hockey z kdysi slavné sportovní série „Actua“ od firmy Gremlin. Zdaleka nejhůř na tom jsme ve třetím (alespoň u nás) nejpopulárnějším sportu – basketbale. Tam jsme zaznamenali pouze jeden jediný zářez na pažbu a to v podobě totálního propadáku World League Basketball společnosti Mindscape.

Ani v ostatních sportovních odvětvích na tom nejsme o moc lépe. Buď nás autoři ošulí pouhým vybráním vlajky při tvorbě avatara (to v tom lepším případě), anebo absentujeme úplně. U takového motorismu to jde pochopit, protože naši závodníci dlouhodobě nevykazují nejlepší výsledky, ale proč nebyla česká vlajka na výběr kupříkladu u několika posledních oficiálních her podle olympiád nám zůstává záhadou. Naopak u sportovních manažerů si můžeme užít českých jmen do sytosti, je tu ovšem problém jiný. Pokud sportovec (ve hře) ukončí kariéru, je promptně nahrazen mladíkem. Na tom by nebylo nic světoborného, ovšem jména, která jim program přiřazuje už trochu podivná jsou. Autoři totiž nahází veškerá jména slavných českých osobností do seznamu a hra z nich poté náhodně vytahuje. Není tedy ničím ojedinělá situace, pokud se vám v týmu sejdou tři Havlové, sedm Jágrů plus jeden Novák.

Destination: Czech Republic

Stejně jako filmaři stále častěji míří za natáčením do zbrusu nových Barrandovských ateliérů, tak i herní vývojáři začínají objevovat krásy českých luhů a hájů a zasazují sem děj svých titulů. Prim hraje samozřejmě naše hlavní město, které posloužilo jako atmosférické prostředí šestého dílu série Tomb Raider – Angel of Darkness, nebo upírského RPG Vampire the Masquerade: Redemption. Krvavou lázeň na Strahově rozpoutal Soldier of Fortune 2 a na americké ambasádě (která se až nápadně podobala Národnímu muzeu) jsme hned dvakrát zachraňovali svět. Poprvé v licencované hře podle filmu – Mission: Impossible a podruhé v Rainbow Six: Rogue Spear, kde jsme se s týmem speciálních agentů duhové šestky snažili udržet naživu prezidenta Haška (?!). Proběhly tu dokonce i schůzky tajných organizací, zachycené v intru Jagged Alliance 2.

Možná by se mohlo zdát, že Praha je místo absolutně nevhodné pro real-time strategii, ale opak je pravdou. V tomto případě dokonce dublovaný. Nejprve jsme se proháněli po kráterech na pražském předměstí a hledali místo pro základnu v Earth 2140 a poté bojovali přímo v městské zástavbě ve Wargames: Defcon 1, dalším filmem inspirovaném titulu. Oproti tomu v prvním dílu série Command & Conquer – Tiberian Dawn jsme měli za úkol s neustále hláškujícím komandem dobýt území tehdejšího Československa díky zničení klíčové nepřátelské báze poblíž Ostravy (a po uhlí ani památky). Z novějších záležitostí jsme si mohli zahrát za „český“ národ i v Europa Universalis III a pokusit se rozšířit slávu českého panství od Uralu po Gibraltar. A v neposlední řadě jsme se samozřejmě po českých krajích proháněli i ve hrách přímo od domácích tvůrců. Historická strategie Husita, v době vydání soupeřící s prvními Age of Empires zase tolik úspěchu nesklidila. Oproti tomu Hidden&Dangerous hrál asi každý. A ačkoliv vojenské kanady vířily prach na Liptákovské návsi (což fanoušci Járy Cimrmana určitě ocenili), tak všichni věděli, že jsme v Čechách. Ten samý případ je i Operace: Flashpoint. Přestože Everon nezní moc česky, tak klasické dopravní značky, vozy značky Škoda, nebo hodinky Prim, kterými jste si odměřovali čas jasně značily, že to s tím zahraničím nebude zas tak horké.

Hezky česky

Vůbec první hrou na konzolích, jež si mohli naplno vychutnat i lidé co nevládli žádným ze světových jazyků byla sportovní simulace od EA Sports - NHL 2000, která vyšla na PS One. A ačkoliv dnes se jich najde víc, stále to není žádná sláva (protože o prodejní čísla – čti peníze – jde přece až na prvním místě). Oproti tomu PCčkáři to měli o pár let snadnější. V roce 1997 tu s plnou podporou vydavatele Attic vyšlo parádní RPG Stíny nad Rivou (v originále Realms of Arkania III: Shadows over Riva) a spolu s pozdějším Atlantisem tak vlastně stanovilo laťku pro tituly oficiálně překládané do našeho jazyka. Dnes je situace o mnoho lepší. Tituly vychází buď rovnou v české verzi, nebo je k nim jazyková sada v krátké době dodána jak oficiální formou (přes distributora), nebo skrze nadšeně pulzující fanouškovskou komunitu.

Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na modderskou scénu. Jeden příklad za všechny jsou addony do Flashpointu, kde si můžeme zabojovat v kůži Československé lidové armády, nebo zajezdit v Zetoru. Dokonce i do stařičké Civilizace si můžete nainstalovat český národ a ve Steel Panthers zase rozšířit už tak početné řady jednotek, které používala naše armáda za první i druhé světové války. Jak vidíte, her, které využívají české reálie je pěkná spousta. Co říct na závěr? Snad jen houšť!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama