Uncharted 4: A Thief's End Článek Uncharted 4: A Thief’s End

Uncharted 4: A Thief’s End

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

21. 6. 2015 06:03 76
Reklama

Nemám rád ankety o hry roku, nedokážu odpovědět na to, proč byste měli upřednostnit jednu konzoli před druhou či třetí a rozhodně si netroufám o kterémkoliv titulu mluvit jako o tom nejlepším, který jsme mohli vidět během veletrhu E3. Vedle Unravel, Need for Speed nebo Mirror’s Edge mě ale jednoznačně zasáhl čtvrtý Uncharted a neskrývám nadšení z toho, že mě poslední den výstavy čekala prezentace za zavřenými dveřmi. Už dopředu říkám - nemohl jsem si Uncharted 4 sám zahrát - k vidění nicméně byla prodloužená ukázka, jejíž úvodní část jste sledovali během konference Sony.

RODÍ SE NĚCO VELKÉHO

Pokud vám paměť tolik neslouží, určitě se na vzpomínané video teď hned podívejte, opakování je matkou moudrosti a hlavně už je v oněch deseti minutách rozhodně co k vidění. Odhlédnu-li od kvality grafického zpracování, možná se stejně jako já ptáte, jak mohli vývojáři dosáhnout takové míry destrukce? Producent Bruce Straley má odpověď: „Vývoj předchozích dílů nám hodně dal, spoustu nových věcí jsme se naučili také během příprav remasteru The Last of Us, takže si můžeme dovolit v Uncharted 4 si trochu riskovat.“ Hned v zápětí pak Straley vysvětlil, že zničitelnost prostředí je sice enormní, a to jak v porovnání s ostatními hrami v portfoliu Naughty Dog, tak s hrami obecně, ale pořád jde o šikovně vybrané úseky, kde vývojáři pustí hráče ze řetězu trochu víc. Takových momentů by ale ve hře mělo být dostatek, a když na Straleyho slova nebudete myslet, pravděpodobně vám ani nepřijde, že někde vývojáři tak říkajíc nakrmili vlka, aniž by obětovali celou kozu.

V souvislosti s tím, že vývojáři chtějí mnohem víc než kdykoliv předtím hrát na efekt, je ale důležité sledovat ještě jednu věc. A upřímně si myslím, že bude pro budoucnost videoher mnohem důležitější, než kilogramy šťavnatého ovoce padajícího ze stánků, kterými před krátkou chvílí projel džíp. Řeč je o tom, že si v Naughty Dog řekli dost a rozhodli se z větší části vykašlat na filmečky, v nichž se zpravidla děje to nejlepší. „Řídíme se jednoduchým heslem: nechme hráče hrát,“ říká Straley a slibuje, že i ty nejbláznivější kousky budeme moci v kůži Nathana Drakea skutečně ovládat. Část z toho jste ostatně mohli sami vidět v již několikrát zmíněném videu a vezměte jed na to, že i následujících patnáct minut probíhalo ve stejně zběsilém tempu.

A JAK TO BYLO DÁL?

Krátce před tím, než by Nathan ukončil svůj život obmotán kolem dřevěného pilónu, stačil se fatálnímu střetu vyhnout a visící na laně pokračoval velkou rychlostí ke konci mostu, po kterém už pádila celá kolona vozidel a motorek ve zběsilé honičce za Nathanovým bratrem Samem. Bližší okolnosti neznáme, jisté však je, že druhý Drake nebude úplný andílek a Nathan se nachází na Madagaskaru také proto, aby svého bratra dostal z pořádného průšvihu. To už ale kolona dorazila za most a Nathan se musí potýkat s kluzkým bahnem, ve kterém se doslova plácá při marné snaze vydrápat se po laně na korbu pickupu, jenž vleče hlavního hrdinu za sebou. Opět jsem se musel několikrát ptát, zda stále sledujeme plně hratelnou sekvenci, nebo naskriptovaný moment, ale Straley jen v úsměvu pohazoval hlavou směrem k testerce Vivian, pověřené celou akční pasáž živě hrát.

Uncharted 4: A Thief’s End
i Zdroj: Hrej.cz

Celkový zážitek se pak jen těžko popisuje slovy, protože do směsice barev, krásných animací a čisté grafiky vstupuje vrstva vlastních emocí a uspokojení z úspěchu. Ten spočívá v tom, že se Nate skutečně na rychle jedoucí pickup dostane, vyřídí si to s protivníkem na korbě a po svém se nakonec probojuje i za volant. Začíná druhá část honičky, v níž se hlavní hrdina snaží dostat přes řadu vozidel, aby pomohl svému bratrovi, což ale není tak snadné, jak by se mohlo zdát.

KUDY TEĎ?

Nepřátelé totiž mohou provádět hned několik věcí a asi vás nepřekvapí, že je umí souběžně kombinovat. Stejně velkým vozidlem to Nathanovo zpomalují, aby mohli motorkáři přijet zboku a skákat buďto na korbu, nebo rovnou na dveře. Jak se s touhle situací vypořádáte, zůstane v podstatě na vás, já byl svědkem několika tvrdých ran pěstí, nečekaných vybočení do strany, ve snaze uzemnit dotírající motorku a také nárazu do sloupoví, který nepřežil na dveřích dotírající bandita. Vše působí opravdu plynule, a i přes to, že nemám potvrzeno, kolik různých vyústění tato část honičky má, nepřipadalo mi, že bychom měli být v plné verzi jakkoliv omezeni.

Nemohl by to však být Nathan Drake, aby se nedostal i z nejhorší šlamastiky.

Když už se podařilo oběma bratrům dostat k sobě, nastává jedna z prvních připravených sekvencí, kdy Nathanovo auto najede na kámen, ve vzduchu se několikrát převrátí a s notně otřeseným hlavním hrdinou skončí na zádech. V zápětí kabinu zachvacuje požár a nechybí málo, aby celý příběh skončil tak pitomou smrtí, jako je rozmetání po výbuchu proražené palivové nádrže. Nemohl by to však být Nathan Drake, aby se nedostal i z takovéhle šlamastiky a poté, co hbitě naskočí na Samovu motorku, honička znovu pokračuje. Protivníkem je obrněné auto, které jste viděli v úvodu ukázky, nyní se ale oběma bratrům podaří tuhle bestii vyřadit z boje a konečně se dostat do bezpečí.

Ukázka však nekončila ani tentokrát, po střihu, přeskakujícím několik hodin, míří Nathan, Sam a Sully do hotelu, aby konečně vyznačili na mapě místo bájné pirátské kolonie Libertalia. Živý rozhovor ale nečekaně ukončí pohled na Elenu, která se slzami v očích pronese směrem k Nathanovi: „Tak jak jde tvá malajská mise? Myslím, že jsi o vlásek mimo kurz...“

POSLEDNÍ PŘÍBĚH

Vysvětlovat souvislosti neočekávaného setkání těm, kdo sérii nehráli, by byla škoda, všichni ostatní už ale vědí, že i tentokrát bude příběh ze značné části vystavěn na rozkolu mezi životem obyčejného člověka a lovce pokladů. Je to vlastně i moje jediná starost, kterou směrem Uncharted 4 mám - a sice, že už počtvrté půjde o to samé. Vývojáři se ale na druhou stranu opravdu ohání a pravděpodobně poslední příběh Nathana Drakea nenechávají náhodě. Straley rovněž vysvětlil, že to, co jsem s otevřenou pusou dvacet pět minut sledoval, není otevřený svět tak, jak jej chápou moderní hry. „Nepřijde mi správné, vytvářet ryze příběhovou hru coby open world akci. Pokud je váš bratr v ohrožení života a vy místo toho můžete dělat pět jiných věcí na opačné straně mapy, ničemu by to nepomohlo,“ říká producent. Místo pojmu open world tak častěji popisuje hru jako otevřený příběh s mnoha možnostmi, což lidem z Naughty Dog zřejmě svědčí.

Uncharted 4: A Thief’s End
i Zdroj: Hrej.cz

Je asi zbytečné psát o tom, že Uncharted 4 vypadá naprosto božsky, bez ohledu na tom, že hru pohání PlayStation 4 za deset tisíc korun. Vývojáři opět překonávají sami sebe a v kombinaci s hudbou a postavami, které si hráči během těch mnoha let opravdu oblíbili, nás bez jakýchkoliv pochyb čeká to nejlepší možné zakončení. A to i přes to, že z Naughty Dog na začátku vývoje Uncharted 4 odešlo hned několik důležitých postav a až do letošní E3 nebylo tak úplně jisté, jestli zastihneme tuhle sérii i počtvrté v tak oslnivé formě. Teď už je celá situace o poznání jasnější a i když je to tak trochu proti mému přesvědčení, začněte šetřit na PS4, byť jen kvůli této jediné hře. A už dost, nebo si to rozmyslím!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama