Transport Fever Recenze Transport Fever

Transport Fever

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

15. 12. 2016 13:30 3
Reklama

Nejhorší plány jsou ty, které se tváří, že nejdou zkazit. "Uděláme hru." Tak to začíná... "Bude to jako Transport Tycoon, akorát lepší." Neprůstřelné: klasická strategie postavená na ovládání přepravní společnosti a hrátkách s kolejemi, vláčky, autobusy, letadélky nebo parníky připravila miliony hráčů o týdny, měsíce, ba i roky volného času. Jenže pak to přijde. "Jak, jako lepší?" "No... bude to 3D. Hustý, ne?" No jo, no... hrachová kaše z jídelny hadr.

SANDBOX I KAMPAŇ

Dlužno dodat, že nejde o první pokus studia Urban Games v dané oblasti. Dva roky starý Train Fever se soustředil především na železniční dopravu a schytal kritiku ze všech stran za nedotaženost interface a celkové zjednodušení oproti lety prověřené klasice. Transport Fever je ambicióznější a navenek se tváří, že se z chyb svého předchůdce poučil. Nabízí mnoho desítek různých dopravních prostředků, mapy situované do Evropy i USA, pestřejší možnosti budování tratí a dopravních linek a mnohé změny v uživatelském rozhraní pomáhají snadno dosáhnout cíle – ať už je jím jednoduchá trasa, po které se přesouvá železná ruda a uhlí do ocelárny, anebo víceúrovňová křižovatka kolejí propojujících čtyři velká města.

Na obtížnosti samé by nebylo nic špatného, kdyby nevyplývala z otravných vlastností hry více než z nutnosti přimět hráče přemýšlet.

Vedle základního sandboxového režimu na náhodně vygenerované mapě podle předepsaných parametrů nabízí Transport Fever také kampaň – dvakrát sedm misí v obou prostředích je postaveno na řešení konkrétního problému či úseku z historie a funguje velmi dobře zprvu jako rozšířený tutorial, později jako příjemná výzva pro ty, kdo si zrovna nechtějí "hrát jen tak." Tou pravou výzvou pro zkušenější tycoonisty je ale každopádně vzít velkou, hornatou mapu a vydělat miliony na převozu lidí a věcí z místa A do místa B (s mezistanicí C, překladišti D, E a F a zpoplatněnou vyhlídkou do údolí G, kaňonu H a vodopádu I). I když – vzhledem k nastavení obtížnosti se tyhle představy brzy rozplynou. Realita? Bankrot: běžné. Neprodělat boty: hustý! Vydělat miliony: jednoznačný cheat...

KOLIZE PŘI ÚPRAVĚ TERÉNU

Na obtížnosti samé by nebylo nic špatného, kdyby nevyplývala z otravných vlastností hry více než z nutnosti přimět hráče přemýšlet. Je fér, že výdělek nepřijde automaticky a je třeba dobře promyslet, na jakou vzdálenost mají jezdit autobusy, na jakou vlaky a kde už se vyplatí velká investice do letiště. Není fér, že i přes úpravy interface stále Transport Fever hází hráčům klacky pod nohy v okamžiku, kdy takovou rozvahu zdárně provedou. Typický příklad jsou nároky na zakřivení trati a propojování se stanicemi a depy. I se zapnutou pomůckou v podobě vrstevnic je velká otrava navrhnout koleje tak, aby se někde zbytečně neplatilo za tunel či jízdu nebrzdil most. A celé to po deseti minutách manévrování a ladění zatáček potopí hláška o kolizi při úpravě terénu, která bez zjevného důvodu zamezí napojit nádraží do směru trati. Neviditelné, nepochopitelné kolize jsou zdrojem totální frustrace a radost z volnosti pokládání kolejí ve 3D prostoru se rázem vypaří rychleji než zásilka dobrého koksu na Hradu.

Autoři si také zcela dobře neporadili s dynamikou hry. Začínat kampaň v roce 1850 je za trest, protože strašně dlouho trvá, než drožky a první dva tři typy lokomotiv vystřídají rozumné dopravní prostředky a rozvoj ekonomik a měst je také velmi, velmi pomalý. Úvodní peníze stačí na jednu, možná dvě železniční trasy a hráč pak stráví strašně dlouhou dobu koukáním a sbíráním financí dolar po dolaru. Souvisí s tím i snadno testovatelná a o to nepochopitelnější věc – možnosti urychlování hry. Základní rychlost je velmi pomalá a i při nejrychlejším nastavení "krát 3" se často z Transport Fever stává útrpná čekací hra, při které si sice v klidu uděláte oběd, vyřídíte e-maily a pověsíte prádlo, ale cílem titulu, který se prodává za třicet "éček" by neměl být jen příjemný countryový screensaver...

MUŠKY A MASAŘKY

Navrhnout intuitivní a dobré uživatelské rozhraní se Urban Games také na sto procent nepovedlo. Je pravda, že se systémem oken a statistik hodně přiblížili Open TTD, i řada tlačítek je na podobném místě. Dobrá je snadná správa jednotlivých linek i možnosti kontroly jednotlivých vozidel. Ďábel se ale skrývá v detailech, a tak: proč je možné posunovat mapu kurzorovými šipkami při běžném provozu hry, ale když se hráč pustí do stavby trati, najednou to nejde a musí používat klávesy WASD? Proč lze budovu při stavbě otáčet jen klávesami M a N o stanovený úhel, a ne pomocí myši například při stisknutéím kolečku?

Klasické radosti, jako je cesta kamerou po dráze parního vláčku, doplňuje i first person pohled, kdy je možné dívat se na svět očima řidiče.

Ano, je to nimrání v detailech, ale dobře víte, jak otravná je i jedna malá muška, když neustále poletuje kolem a bzučí. Zábavu hráče Transport Fever kazí masařka v podobě kolizní hlášky a několik dalších menších hmyzáků – a je to velká škoda. Když se totiž povede překonat všechny překážky a rozjet jakž takž fungující firmu, je radost se na celé to hemžení dívat. Klasické radosti, jako je cesta kamerou po dráze parního vláčku, doplňuje i first person pohled, kdy je možné dívat se na svět očima řidiče. Nejzábavnější je to asi u tramvají, protože tak lze zkoumat zákoutí měst – ta vypadají moc hezky, řada různých typů budov a obyvatelé pohybující se po ulicích budí dojem života a i když jde o neinteraktivní pasáž, její přítomnost není samoúčelnou exhibicí.

OPEN-SOURCE KONKURENCE

Je jasné, že žádný nově vydaný titul se nebude moci rovnat lety fanoušky opečovávanému klenotu Open TTD v rozmanitosti, možnostech nastavení map, dostupných modifikacích a celkové propracovanosti. Porovnání 3D grafiky s kreslenou izometrickou také není úplně jednoznačné v duchu nové vs. zastaralé, moderní vs. retro, otevřené vs. omezené. Mapy Transport Feveru se sobě hodně podobají a v přehlednosti může mít leckdy izometrie i navrch. V kontextu malé až nijaké žánrové konkurence a tematicky odlišné konkurence působí Transport Fever jako dobrá a zábavná hra.

Jenže: oproti Open TTD jí chybí multiplayer, hraní je rozvleklejší a proložené frustrujícími momenty, které nelze snadno zapomenout ani při pohledu na Létajícího Skota, jak si to šine přes kopce, řeky i údolí.

Transport Fever
Windows PC

Verdikt

Dobrá budovatelská strategie postavená na principech letité klasiky. Nedotažený interface a drobné chybky však hráče často otravují a dojem kazí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama