Trackmania (Remake) Článek Trackmania - dojmy z hraní

Trackmania - dojmy z hraní

David Plecháček

David Plecháček

27. 5. 2020 12:30 2
Reklama

Přiznání: Byly doby, kdy jsem hrával závodní hry na klávesnici s použitím šipek, později WSAD. Mohu vás uklidnit, tyto doby jsou už nenávratně pryč. Plynulosti řízení na gamepadu se vyrovná snad už jen volant, a tak člověk, který má tu možnost, logicky za každé situace upřednostní přinejmenším ovládání na analogové páčce. Nejsem výjimka. Po klávesnici sahám snad jen v případech, kdy vzpomínám a vezu se na nostalgické vlně...

A pak je tu Trackmania.

WSAD, WASD

Trackmania je čirou esencí závodění. Ve svém jádru se jedná o primitivní závodní hru, která vás posadí za nějaký stroj, ukáže vám start a cíl a zbytek nechá na vás. Remake multiplayerově zaměřené Trackmanie Nations vám dá vozidlo jenom jedno, typickou formuli, jejíž ovládání je naprosto čitelné a stoprocentně předvídatelné, a několik málo tratí na rozježdění, aby se vám vše vrylo během několika málo desítek minut pod kůži. A pak už se můžete pustit do jámy lvové, kterou představuje stadion, v němž se celá ta nádhera odehrává.

Tratě nejsou složité projet, je složité se je naučit a zlepšit se natolik, abyste byli v žebříčcích na prvních místech.

První trati jsou již tradičně velice jednoduché. Těch pár zatáček projede i člověk, který snad v životě neseděl v autě ani jako spolujezdec. S přibývajícími závody ale začne přituhovat, kromě plynu a zatáčení doprava doleva budete muset využívat i brzdu (nebo alespoň vypouštět plyn), trochu lépe časovat průjezd jednotlivými apexy, a následně přibude nutnost postřehu a v jistém slova smyslu prostorového přemýšlení. Jestli o nějaké sérii bezezbytku platí, že je snadno přístupná pro každého, ale ovládnout ji dokáže jen málokdo, Trackmania bude stát snad jako první v pořadí všech závodních her. Užijete si ji i na šipkách, mnohdy totiž nemáte čas řešit plynulost natočení volantu, ale pod tlakem tam perete maximální rejd, abyste se do zatáčky v extrémní rychlosti vůbec vešli, a pak co nejrychleji opět rovnáte, abyste následující rovinku projeli po přímce, za kterou by na vás byla pyšná i nenáviděná profesorka geometrie na základní škole. Nehraje se na krásu, není potřeba dávkovat plyn tak precizně, abyste ho nedali moc a auto neposlali mimo svodidla. Svým způsobem je důležitý jen timing kdy zatočit a kdy ze zatáčky vyjet, a pokud se vám povede správně, bude vaše jízda nejenže vypadat neuvěřitelně sexy, ale právě tehdy budete zajíždět ty nejrychlejší časy.

Největším lákadlem bude logicky soupeření s ostatními, ale pokud byste snad hru chtěli kupovat kvůli něčemu jinému, je poté jedno, jestli namísto Nations nepořídíte například dosud poslední a teď už levnější Turbo.

Ten nejdůležitější poznatek z omezeně přístupného preview je takový, že vývojáři ze studia Nadeo dokázali všechny typické vlastnosti hry implementovat i do dalšího, byť historií ošlehaného dílu. Pokud máte s Trackmanií nějakou zkušenost, okamžitě se vám vybaví a nebude vás mít co překvapit. Naprosto perfektní, přitom v jádru jednoduchý jízdní režim je sice možná stále stejný, ale baví i po letech a nepůsobí v žádném slova smyslu zastarale. Jeho povědomost navíc oceníte v momentech, kdy se vaším cílem nestane tratě jen projíždět, ale zlepšovat se v nich. S tím prvním by vás novinka příliš dlouho nebavila. Musíte mít drive, zápal, chuť být lepší. Nejlepší.

DON'T THINK YOU ARE, KNOW YOU ARE

Ve verzi, kterou jsme mohli dle libosti testovat, byl sice přístupný jen singleplayer, respektive jen to, co můžete hrát na jednom počítači (což, jak fanoušci vědí, není jen hra pro jednoho), ale i z toho můžeme snadno vyvodit, nakolik bude Trackmania Nations zábavným titulem, a nakolik hrou, která prošumí bez zájmu hráčů. Jisté je, že bude bavit hračičky, hráče, kteří jsou precizní a chtějí se neustále zlepšovat. „Kampaň“, pokud se tak dá části pro jednoho vůbec říkat, je postavená přesně tímto způsobem. Tratě nejsou složité projet, je složité se je naučit a zlepšit se natolik, abyste byli v žebříčcích na prvních místech. Nejde o setinky v cíli, jde o setinky na trati. Jde o to, jestli zatočit teď, nebo až teď. Jestli si zkusit najet, nebo na hulváta vytočit kola na maximum a zkusit projet zatáčku tip top bez smrtícího polibku svodidel, který by vás zákonitě zbrzdil. Trackmania je o tom vědět, že za horizontem čeká uprostřed trati vysoký sloup a potenciální instantní stopka ze čtyř set kilometrů za hodinu.

Já vím, že někomu takové závody mohou připadat triviální, ale měl by je nejprve vyzkoušet. Projet zatáčku ideální stopou je jedna věc, ale Trackmania vždy dokázala geniálním způsobem navyšovat obtížnost. Kromě zatáček tak začnete řešit další proměnné, například to, jestli jede na stoprocentně adhezním asfaltu, nebo jestli se kloužete na antuce, případně jestli se neovladatelně řítíte ledovým korytem. Jak do něj najet, abyste ho přežili? A jak do něj najet, abyste získali zlatou medaily? Ty nejtěžší tratě všechny tyto mechanismy kombinují, navíc přidávají do vínku dlouhé skoky, plošinky, které vám zablokují řízení, zrychlí vás na naprosto šílenou rychlost nebo ovlivní gravitaci kolem vaší formulky. Slovy Trinity z Matrixu: „Dodge this!“

Přes narůstající počet vypisovaných záludností tratí se jedná o veskrze tradiční díl. Ačkoliv Nadeo v rozhovorech připouští, že na piloty čeká několik novinek, během hraní vám vše připadá tak povědomé, že bych vlastně přísahal, že v sérii všechny podobné blbůstky byly. A jestli ne, tak do ní zapadly tak geniálně, že si jich vlastně ani nevšimnete. Je to však klad i jedno z mála negativ zároveň. Pokud jste předchozí díly projeli křížem krážem, v Nations na vás nečeká nic jiného. Největším lákadlem bude logicky soupeření s ostatními, ale pokud byste snad hru chtěli kupovat kvůli něčemu jinému, je poté jedno, jestli namísto Nations nepořídíte například dosud poslední a teď už levnější Turbo s větším množstvím pro vás adekvátního obsahu.

VÍM, ŽE NIC NEVÍM

Bez možnosti osahat si multiplayer jsou dojmy z Nations poloviční. Až ale hra vyjde v plné verzi a zapojí se do ní tisíce nedočkavých závodníků, vím, že po jízdní stránce nezklame. Trati, které nás čekají, budou zábavné, budou v rámci žánru jedinečné a budou zároveň představovat brutální výzvu. Tak to má být. Jediný rozdíl je ten, že jsem byl na trati sám. Jediný, možná podstatný detail, ale na výsledku nic nezmění, protože se stejně nebudete na úzkých silnicích tísnit s ostatními, ale budete si užívat volného prostoru jen s duchy ostatních.

Novinka toho rozhodně nenabízí málo. Naprosto otevřeně ale cílí na kompetitivnost, a to nejen se sebou samým, ale s ostatními.

Kromě anonymních protivníků můžete soupeřit ještě s vašimi přáteli v rámci rozdělené obrazovky. Hrát můžete dva, ale též čtyři, a je na vás, jestli se rozdělíte do týmů nebo jestli rozhodujícím kritériem bude výsledný čas. Stejně tak si můžete užít hotseat. A je mi jasné, že spousta z hráčů Trackmanie ve výsledku skončí i u editoru tratí a bude vytvářet ty nejvíc hardcore trati, kde budou rozhodovat milimetry. Novinka toho rozhodně nenabízí málo. Tratí mohlo být víc, ale zdá se, že aktuální balíček je jen počátečním stavem pro „léto" a v průběhu roku poroste. Naprosto otevřeně ale cílí na kompetitivnost, a to nejen se sebou samým, ale s ostatními. To ale rozhodně není nijak na škodu. Výhodou by měla být intuitivnost, snadnost připojení do závodů, stejně tak fakt, že vaše zážitky nebudou ostatní kazit svým agresivním jízdním stylem, protože při snaze přetočit vás vámi projedou jako horký nůž máslem. 

Když se od toho odprostíte, nákupem hry, jejíž vydání je naplánované na červenec, nic neztratíte. Graficky vypadá velice dobře, i když vzdálenější objekty by mohly být upřímně ostřejší. Všímat si ale budete jen svého bezprostředního okolí. Budete obdivovat pohyblivý difuzor, který bude ve vyšších rychlostech zvyšovat přítlak (nebo si to budete alespoň představovat), budete obdivovat brzdící aerodynamické klapky, které se vysounou, aby sňaly trochu zátěže z rozpálených brzd, a budete se soustředit jen na relativně krátkou, zato pekelně těžkou cestu před vámi. To by vám mělo k životu stačit...

JAK TO BUDE FUNGOVAT?

Níže si dle přepisu nové oficiální tiskové zprávy můžete udělat obrázek o tom, jakým způsobem bude nová hra k dispozici. „Trackmania je univerzální závodní hra, která hráčům nabízí tři úrovně zapojení. Naším cílem je uspokojit priority každého hráče. Základní přístup je zdarma a novým hráčům nabídne skvělou příležitost, jak se dostat do hry. Standardní a klubový přístup navíc poskytne pokročilejším hráčům nástroje pro tvorbu a sdílení,“ vysvětluje ředitel Ubisoftu Nadeo Florent Castelnerac.

Základní přístup: Tento přístup umožní hráčům závodit zdarma, ať už v singleplayeru či s ostatními hráči, na 25 tratích v oficiálních kampaních, které budou každého čtvrt roku obnovovány. V nich také budou hráči mít možnost získávat medaile a zaznamenávat své výsledky v regionálních žebříčcích. V kanálu Arkáda si budou moci užívat výtvory ostatních hráčů, zkoušet různé editory (tratí, záznamů a skinů) a servery pro hodnocení map. Pro běžné soutěžení bude dostupná každotýdenní soutěž Nations League.

Standardní přístup: Standardní přístup rozšiřuje volně dostupný obsah o bonusy spjaté s hráčskými výtvory včetně výběru „trati dne“ a neomezeného přístupu  k záznamům, editorům tratí nebo k serverům pro hodnocení map. Hráči se navíc můžou účastnit každodenních soutěží a ponechat si všechny „trati dne“ a „oficiální“ trati kampaně. Jednoroční předplatné standardního přístupu je dostupné za 9,99 $.

Klubový přístup: Kromě výše zmíněných výhod se mohou hráči s klubovým přístupem přidat do svých oblíbených klubů, a dostat se tak k exkluzivnímu obsahu a aktivitám, jako jsou speciální kampaně, úpravy skinů, místnosti online, tréninkové trati či soutěže. Zároveň mají možnost vytvářet si vlastní kluby a díky tomu sdílet svou vlastní tvorbu nebo organizovat vlastní soutěže. Hráči mají možnost účastnit se oficiální Open Grand League, kterou organizuje společnost Ubisoft Nadeo, a pokusit se kvalifikovat do turnaje Trackmania Grand League. Jednoroční předplatné klubového přístupu je dostupné za 29,99 $ a tříleté předplatné za 59,99 $. Hráči si smějí ponechat tratě, které získali z oficiálních kampaní a kampaní „trati dne“, i po konci předplaceného přístupu.

Aktualizováno o část „Jak to bude fungovat?" dne 27. května v 19 hodin, pozn. redakce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama