King's Quest IX: The Silver Lining Článek The Silver Lining

The Silver Lining

Marek Švrkala

Marek Švrkala

23. 10. 2010 22:52 1
Reklama

Jednou z nejslavnějších adventurních sérií historie je bezpochyby King's Quest. Celkem devítidílná sága (počítáme-li i prequel Wizard and the Princess) si v 80. a 90. letech minulého století získala srdce mnohých fanoušků, kteří na ni dodnes s nostalgickou slzou v oku vzpomínají. Zklamáním pro většinu hráčů bohužel bylo oficiální zakončení King's Questu, tedy osmý díl s podtitulem Mask of Eternity. Sierra se jím v roce 1998 pokusila přenést značku do 3D, příliš ale neuspěla. Další oficiální pokračování se na pulty obchodů nikdy nedostalo, osud úspěšné značky z pera Roberty Williamsové tak museli vzít fanoušci do vlastních rukou.

Devítka nebude? Uděláme si ji sami!

King's Quest zbožňoval také Cesar Bittar z americké Floridy. Když kolem roku 2000 hledal jakoukoli zmínku o přípravách devátého dílu své oblíbené adventury, narazil na skupinu lidí, která tvořila neoficiální fanouškovské pokračování. Bittar se k ní rozhodl připojit jako scenárista. Původní parta pracující na ambiciózním projektu se ale postupně rozpadala, až velení v roce 2002 převzal sám nadšený Bittar. Ve spolupráci s hlavním parťákem Richardem Floresem dal dohromady tým Phoenix Online Studios čítající na 70 různých lidí a to bez započtení dabérů!

Celé studio pracovalo na plné obrátky. Zdálo se, že po dlouhé práci vznikne dílo, jež autory zlatým písmem zapíše do herních dějin. Stačil ale jeden dopis a splnění velkého fanouškovského snu bylo vážně ohroženo. Na podzim roku 2005 se ozvala společnost Vivendi, tehdejší vlastník práv na hry vyšlé pod značkou Sierra Entertainment. Zástupci Vivendi pohrozili soudem, pokud by skupina chtěla ve vykrádání jejich značky pokračovat. Vypadalo to, že je projekt mrtvý. Oba subjekty se ale i díky nátlaku velkého množství fanoušků (na podporu vývojářů vznikla dokonce freewarová plošinovka) nakonec dohodly. Hra se sice dále nesměla pyšnit titulem King's Quest IX: Every Cloak Has A Silver Lining, avšak vývojáři mohli v tvorbě adventury „inspirované světem King's Quest“ pokračovat a využít i známé charaktery a další herní prvky. Společnost Vivendi si navíc nechala pojistku v podobě možnosti projekt přejmenovaný na The Silver Lining vydat komerčně. Přesto bylo téměř zázrakem, že se skupině nezávislých vývojářů podařilo přemluvit velkou herní společnost, aby mohla využít její vlastnická práva.

Náročný vývoj probíhal po další roky, hra se, přestože jsme o ní mnoho neslyšeli, pomalu blížila k cílové pásce určené pro první epizodu na jaro 2010. O to více všechny fanoušky zamrzela zpráva z letošního 1. března, která proběhla i naším novinkovým servisem. Projekt The Silver Lining (a s ním dlouhých osm let práce) měl být opět pohřben. Společnost Vivendi, s níž byli vývojáři dohodnuti, totiž v uplynulém čase pohltil Activision. Bobby Kotick a jeho lidé o nezávislém pokračování oblíbené série nechtěli ani slyšet. Fanouškům King's Questu se však nemožné povedlo i podruhé. Po několikaměsíčním nátlaku vývojářů, obyčejných herních fanoušků, ale i po urgencích od mnoha známých osobností herní scény vstal pohřbený projekt z mrtvých. Activision mu nečekaně dal zelenou. První z plánovaných pěti epizod po osmi letech vývoje spatřila světlo světa 10. června tohoto roku, druhá ji následovala 18. září. Pojďme si je v krátké recenzi zhodnotit.

Co je nového v království Daventry?

První epizoda (What Is Decreed Must Be) je hlavně úvodem do celého příběhu pětidílné adventurní ságy The Silver Lining. Úvodní část je pouhým prologem celého děje, mimo vysvětlení příběhu vás v ní čeká skutečné minimum herních úkolů. Ve zhruba půlhodince herní doby tak zejména díky častým cutscénám zjistíte, že království plné starých známých postav zasáhlo další neštěstí. Děti krále Grahama, Rossela a Alexander, byly zaklety a upadly do hlubokého spánku. Graham se samozřejmě zachová jako správný otec, nasadí fešný klobouk a vydá se zjistit, jak děti zachránit a zbavit temného prokletí. Více už nebudu prozrazovat, abych vás nepřipravil o zážitek a poutavý děj, který dále rozvíjí druhá epizoda (Two Households), nabízející více než dvě hodiny zábavy. Už po prvních dvou částech je jasné, že si autoři dali se scénářem The Silver Lining velkou práci. Je znát jak na pozadí celého příběhu, tak v jednotlivých detailech a dialozích.

Také druhá epizoda je plná různých rozhovorů a cutscén posunujících děj, avšak vývojáři už je konečně výrazněji doplnili různými puzzly. Spočívají hlavně v kombinacích a používání předmětů z inventáře. K lepšímu dojmu ze samotné herní složky ale stále nějaké náročnější puzzle chybí. Právě na nich by měly tvůrci do dalších pokračování nejvíce zapracovat.

Znovunalezené kouzlo království Daventry

Nezávislí vývojáři možná trochu překvapivě zvolili 3D zpracování, je ale nutné dodat, že původní kouzlo hry se na rozdíl od oficiálního osmého dílu nikterak neztratilo. Přes grafickou stránku odpovídající spíše roku 2000 jsou jednotlivé lokace velmi zajímavé a nápadité. Potěší spousta veselých okamžiků a vtipných figurek. Pochválit musím rovněž výběr dabérů, většina hlavních hrdinů je namluvena bezchybně, pouze na některých vedlejších postavách je zřetelné, že je nedabovali profesionálové. Nejvíce zvyku asi vyžaduje hlas všudypřítomné vypravěčky, která mnohokrát vtipně, jindy ale poněkud nudně okomentuje vaše počínání. Veskrze pozitivní dojem zanechává hudební složka. Milé melodie se za krátkou herní dobu neoposlouchají a v kouzelném herním světě tvoří příjemnou kulisu.

Ovládání je klasické a dnes již přežité – myší vybíráte ze čtyř různých voleb (jdi, prozkoumej, seber a mluv), přičemž hra nijak nenapovídá, kde jsou aktivní předměty, ani jaká volba je u nich vhodná. Ovládání dá zavzpomínat na staré časy, což asi mnozí hráči očekávají. Daleko větším problémem je tak špatný pathfinding hlavní postavy. Král Graham se mnohdy na různých místech nepříjemně zasekává. Podobně nespolehlivě pracuje kamera, v ani jednom případě naštěstí nejde o nic, co by nějak zásadně znemožňovalo hraní.

Hlavní pozitivum prvních dvou epizod The Silver Lining je zatím jednoznačně v příběhu a celkovém herním kouzlu. Přes slabší hratelnost a několik technických nedostatků první dvě části pětidílné série rozhodně stojí za zkoušku a to i pro hráče, kteří původní King's Quest nikdy nehráli. Věřme, že amatérští tvůrci z týmu Phoenix Online Studios nastavenou laťku ještě zvýší a v následujících třech epizodách přidají mnoho hodin další zábavy zdarma.

Hodnocení Hrej! 6/10

Obě epizody si můžete stáhnout z oficiálních stránek projektu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama