Tencent nově usiluje o akvizice celých společností místo budování menších podílů. Jeho hlavním cílem je Evropa
Čínská společnost Tencent, která je v posledních letech nechvalně známá rychlou konsolidací trhu bez účelného využití studií, má jevit zájem o agresivnější strategii nákupů. Tradičně se společnost snažila zvyšovat svůj původně minoritní podíl v některé společnosti, až se nakonec stane jejím většinovým vlastníkem. Tento postup, ač eventuálně úspěšný může nicméně trvat řadu let, a pokud se přímo Tencentu v Číně nedaří, vychází tento proces srovnatelně hůře než přímé odkoupení zahraniční společnosti, jíž se dařit může. Právě tento postup má proto nyní společnost upřednostnit.
- Tencent plánuje uspíšit svou expanzi na západním videoherním trhu
- Zejména v Evropě se má zaměřit na přímé zakoupení společností oproti dlouhodobé snaze postupně budovat svůj podíl
Nové informace, které přináší agentura Reuters, tvrdí, že se čínský konglomerát přeorientovává na přímé odkupování společností, aby vyrovnal svůj zpomalující růst v Číně. Tencent, který je podle přiznaných tržeb největší světovou videoherní společností, již takto přitom investoval do více než 800 firem – včetně 40% podílu v Epic Games i minoritního podílu ve společnostech: Activision Blizzard, Ubisoft, Krafton, Remedy, PlatinumGames, Bloober Team, Bohemia Interactive, Paradox, Don't Nod, FromSoftware apod.
Pokud jde o 100% vlastnictví, zaznamenáme větších jmen o něco méně. S téměř úplným výčtem akvizic tohoto typu se jedná o americké Riot Games (League of Legends), Sumo (Sackboy: A Big Adventure), Turtle Rock (Back 4 Blood), Digital Extremes (Warframe), Splash Damage (Gears Tactics), Sharkmob (Vampire: The Masquerade: Bloodhunt) nebo i u nás působící Fulqrum Games, dřív známé jako 1C Entertainment (Men of War II).
Co se týče většinového, ale ne 100% podílu, i zde povědomá jména najdeme. Jde kupříkladu o taková studia, jako je Fatshark (Warhammer 40,000: Darktide), Klei Entertainment (Don't Starve), Grinding Gear Games (Path of Exile) nebo i studio Yager (Spec Ops: The Line), jež v jeden čas tvořilo i Dead Island 2.
Jak je z tohoto neúplného výčtu relativně zjevné, Tencent sahá do evropského i amerického trhu, přičemž právě Evropa má nyní tvořit jeho ústřední bod zájmu. Podle zdrojů agentury Reuters se totiž čínský gigant agresivněji snaží získávat větší podíly v různých zámořských cílech, a to „zejména v Evropě“, kde je pro něj podnikání zvláště lukrativní. Posun v této strategii je údajně dán tím, že se vedení celé společnosti přesunulo více na globální trhy poté, co Čína posílila regulační předpisy, které Tencentu snižují tamní výdělečnou činnost.
Tencent na otázku svých zahraničních nákupů reagoval tím, že početné investice v zámoří realizoval již předtím, než řečené předpisy vešly v platnost. Firma taktéž upřesnila, že hledá „inovativní společnosti s talentovanými manažerskými týmy“, a to proto, aby jim nechala větší prostor pro další nezávislý růst. Až čas nicméně ukáže, kolik je na těchto slovech také pravdy a jakou část skutečnosti si Tencent momentálně nechává pro sebe.