Surviving Mars Recenze Surviving Mars

Surviving Mars

David Plecháček

David Plecháček

29. 3. 2018 11:45
Reklama

Vážně má cenu v úvodu recenze popisovat, jak moc je Mars nehostinné místo? Mnohem víc by vás mělo zajímat, že pro pozemšťany zůstane nehostinné po celou dobu hraní Surviving Mars. Pro novou strategii vydávanou Paradoxem je paradoxně nejjednodušší při popisu využít vlastní název. Budete Mars jako takový přežívat. Všechno tak musí být maximálně účelné, musí něčemu sloužit, a to, že to nebude hezké, je vedlejší. Vítejte na rudé planetě.

BANISHED!

Surviving Mars není typická strategie, kterou bychom možná čekali. Čekali bychom totiž možná něco jako Tropico, a to především díky zkušenosti bulharských autorů ze studia Haemimont s touto sérií. S Marsem je to ale úplně jiná Odyssea, především ne tak výpravná. Surviving Mars je totiž čirý sandbox, budovatelská strategie po vzoru například Banished, nebo Cities: Skylines, jenž má Paradox ve svém portfoliu. Zapnete novou hru, vyberete přibližnou lokalitu na Marsu a na zelené louce musíte připravit půdu pro přistání prvních pozemšťanů. To je více méně základní charakteristika nové hry. Žádný příběh, žádná období, kterými byste postupovali. Jen rudá louka a desítky možností, jak si rozvrhnout novou hru.

Jenže Banished je výzva, zatímco v Cities vás prakticky nemá co zastavit a neklade před vás žádné překážky. Bohužel je v tomto ohledu Surviving Mars podobný svého bratříčkovi ze stejné stáje. Mars je sice dost možná nebezpečný, ale ne obtížně překonatelný. Museli byste hospodařit hůře než Elon Musk, abyste svůj projekt přivedli ke krachu. Můžete si totiž ze Země v případě potřeby poslat svůj Falcon 9, který na rudou planetu přepraví potřebné zásoby. A po čase to bude díky vylepšením Falcon Heavy. V základu sice není nově budovaná základna samostatná a soběstačná, ale zásob z matičky Země můžete vyslat poměrně dost, a budete-li hospodařit tak nějak rozumně, nedojdou vám finance. Velice záhy totiž budete směr Rusko, Čína, Spojené státy nebo kamkoliv, odkud vaši cestu někdo financuje posílat zpět materiály a další věci, které naopak rozpočet projektu zvýší. A pak už další vyslané lodi nebude stát nic v cestě. K ničemu jinému navíc peníze nepotřebujete.

TOTÁLNĚ NA SUCHU

Co byste také s penězi na Marsu dělali? Můžete zelené washingtony akorát tak pálit a zahřívat se s nimi. Ne, na Marsu vážně není žádný obchod, kde byste peníze mohli směnit za materiály potřebné pro chod základny. Co tam není, se buď musí dovézt, nebo se tam musí vytěžit, respektive vyrobit. Jiná cesta neexistuje. Surviving Mars se tak soustředí na úplně jiné komodity, a zmíněné cenné kovy posílané zpět na Zem nebudou tím nejdůležitějším, co by vás mělo zajímat. I kdybyste se vydali touto cestou, totiž založili si kolonii jenom pro zisk plynoucí ze vzácných kovů a jiných materiálů, které přetavíte v něco hodnotného až na zemi, beztak byste se bez místních zdrojů úplně neobešli – cesta vesmírné lodi totiž nějakou dobu trvá, a než se doplaví na, sice nejbližší, ale pořád ukrutně vzdálenou planetu od naší matičky Země, nějaký čas to potrvá.

Surviving Mars vás nabádá k opatrnosti a přemýšlení, jaký krok udělat teď a jaký potom. Na druhou stranu hra není těžká a většinou vám základna nevymře úplně, jakože vás jakýkoli problém spíše zbrzdí.

Základní materiály si obstaráte relativně snadno. Kov dokáží vytěžit malá samohybná vozítka z rud nacházejících se volně na povrchu. Pak potřebujete beton, respektive těžební stroj, který nasbírá potřebné pevné materiály a dá vám základní stavební jednotku. Ten už ke své práci potřebuje nějaké ložisko, nicméně jelikož se jedná o základní stavební jednotku, betonu budete mít ze všech materiálů nejvíce. No a pak budete mít z domova mechanické částečky, elektronické částečky a polymery. To už jsou ale složitější věci, které se v přírodě pochopitelně neobjevují. K některým stavbám, třeba i základním, je přesto potřebujete. Jako první přijde na řadu solární elektrárna – ta se skládá jen z kovů, čili materiály k její stavbě se nachází někde okolo. Jenže co když zajde Slunce za horizont?

Ano, hra počítá i s denní dobou, a tak vám bohužel sluneční elektrárna přestane vyrábět proud. Tím pádem si dají pauzu i všechny další stroje, které k chodu proud potřebují. Abyste byli zásobeni i v noci, máte dvě možnosti – postavit více solárních panelů a pak baterii, kde se bude proud kumulovat, nebo vsadit na větrné turbíny, kterým je denní doba ukradená. Obě řešení mají svá úskalí, neboť baterie vyžaduje polymery, turbína zase mechanické částečky. Už víte, v čem je háček? Právě tehdy vás Surviving Mars nabádá k opatrnosti a přemýšlení, jaký krok udělat teď a jaký potom. Na druhou stranu, jak už padlo v úvodu, hra není těžká a většinou vám základna nevymře úplně, jakože vás jakýkoli problém spíše zbrzdí. Nezapomínejme, že ani první budovy ke svému chodu nevyžadují živé pracovníky, čili to nejhorší, co se může stát, je, že se základna uchýlí k dočasnému spánku, než připluje loď ze Země.

MALÝ KROK PRO ČLOVĚKA...

Jestliže spěcháte a chcete už už bouchat šampaňské po příletu prvních pozemšťanů, budete je potřeba zásobit vodou a kyslíkem. Vodu lze extrahovat ze země anebo z atmosféry. Na Marsu neprší, pochopitelně, ale i přes to, že složení vzduchu je tam jiné jak u nás, se v atmosféře nějaký vodík vyskytuje. A pod zemí taktéž. Kyslík je na tom obdobně, Moxie jej ale čerpá jen ze vzduchu. Spoléhat se můžete jen na aktuální příjem, nebo stejně jako s proudem si můžete dělat nějaké zásoby. Obě dvě možnosti jsou relevantní a ani jedna se nevylučuje, čili můžete mít přebytek, který lze uskladnit. Pokud ale zásoby nemáte, hrozí vám problémy. Jednak, voda a vzduch se vedou společnými trubkami nad zemí a kdykoliv se v nich může objevit trhlina. Kyslík/voda pak přestane do daných míst proudit. To samé se mimochodem děje s elektřinou, kterou vedete kabely pod zemí, ale i tak může dojít ke zkratu a daná cesta se zablokuje. Je proto lepší kabely/potrubí větvit a přemýšlet nad tím, zda jedna chyba nepovede ke kolapsu a smrti lidí (byť ti většinou bez zdrojů nějakou chvíli vydrží).

Máte-li už na planetě nějaké obyvatele a nemáte-li zásoby, tak smůla pro ně. 

Zároveň je ale Mars nehostinné místo samo o sobě. Řidší atmosféra dovoluje na rozdíl od pozemské průlety asteroidů až k povrchu. I Zemi zasahují vesmírné objekty každou vteřinu, většinou jsou ale tak malé, že při průletu atmosférou shoří. Na Marsu na takovou „pomoc“ zapomeňte, takže na vás může snadno něco spadnout a způsobit menší škody. Zároveň se ale může objevit například písečná bouře, během níž nelze ze vzduchu extrahovat ani vodík, ani kyslík. Máte-li už na planetě nějaké obyvatele a nemáte-li zásoby, tak smůla pro ně. Kromě toho může být problémem i zima nebo větrné víry/tornáda. Každá taková živelná pohroma ohrožuje chod základny trochu jiným způsobem. I proto říkám: Nepospíchejte s přivedením prvních pozemšťanů na Mars. Vyčkejte a zásobte se.

Pokud jste ale beztak nedočkaví, budete potřebovat kupoli. V ním se odehrává drtivě většina života marťanů (bývalých pozemšťanů). Jedná se o kruhovitou oblast, která se do výšky sbíhá do svého středu, čímž dotváří kupolovitý tvar. Stěna, která odděluje svět tam venku a svět uvnitř stavby, je průhledná, čili máte dokonalý přehled o tom, co se vně „města“ odehrává. Základna má průměr několik desítek metrů (u základní velikosti), čímž vevnitř vzniká úctyhodný prostor pro stavbu dalších, teď už klasických objektů. Jednak se v chráněné oblasti nachází residenční stavby pro obyvatele základny, ale také základní služby/budovy se zábavou, které zvyšují spokojenost všech obyvatel, k tomu samému účelu slouží i prvky ke zvelebení města, ale v neposlední řadě se do města dají umístit určité továrny, především na výrobu vzácnějších surovin potřebných ke stavbě a údržbě dalších budov. Prostoru je málo. Oblast měst je stejně jako celá herní mapa rozdělena do jednotlivých hexagonů, přičemž budovy zabírají jejich různý počet – nejčernější scénář počítá se šesti velkými budovami, spíš to ale dopadne tak, že několik z nich bude velkých, zatímco jiné tolik prostoru nezaberou a do kupole se jich tak vejde násobně více.

BURLACI NA MARSU

Jak bude vypadat základní hra, je asi jasné. Pomalu se ale dostáváme k endgame obsahu, který jednak – přiznejme si to – není tak zábavný, ale především z něj plynou nejrůznější komplikace. Veškerý endgame vlastně spočívá ve správě osob. Začněme od základu. První osoby musíte dovézt ze Země, vlastně odtud jich bude pocházet většina a až později se budou stavy dorovnávat novorozeňaty. Každopádně už při výběru dobrovolníků svolných k cestě k rudé planetě je můžete všelijak selektovat. Muži/ženy, mladí/dospělý/důchodci, inženýři/botanici… a zároveň můžete selektovat i v podle jejich vloh nebo povahy. Čistě hypoteticky, pokud chcete brutální hru, můžete si na Mars přivést pouze líné sexy ženy, které jednak nic neumí, ale navíc budou místo práce všechno kritizovat. Proč byste to dělali, na druhou stranu proč ne. Je to výzva. Odbočuji, ale bohatý strom výzkumu si poradí i s následným rozmnožováním. Hra myslí na všechno. Ale o tom až později. Takže si to představte, máte kupole plné štěbetajících žen. Primárně je můžete ve škole naučit, co znamená tvrdá práce a odříkání, takže se naučí nějakou specializaci. Následně je můžete poslat na určené pracoviště podle svých dovedností, protože tam budou nejefektivnější.

Na pracoviště ve svém okolí chodí tímto stylem samy od sebe, jenže taky můžete uvažovat jinak – můžete mít kupole na bydlení, kupole na studium a kupole na fabriky. Bude-li pracovní tábor o něco dál, každou jednotlivou postavu musíte do práce poslat ručně. Co víc, továrny, stejně jako další zařízení, pracují na směny. Ranní, odpolední, noční. Pokud někde pracují lidé, v každé směně jsou minimálně dva, většinou ale spíše tři, čtyři, někdy i pět a více. To je devětkrát, respektive dvanáctkrát nebo patnáctkrát udělat jeden a ten samý úkol znovu. To není úplně příjemné. Nestává se to vždy, ale zatímco hra nabízí užitečné nástroje na makromanagement, nenabízí dostatečný počet prvků, které vám pomohou s tím mikromanagementem. Pokud v něčem Surviving Mars exceluje, je to určitá komplexnost. Hra je poměrně složitá, nabízí desítky různých parametrů, které je potřeba hlídat nebo je možné minimálně sledovat a následně kdeco ladit, zároveň ale právě tahle složitost představuje tak trochu kámen úrazu. Je otázkou, jak moc musíte řešit, koho člověk přiveze, pokud to ale hlídat nebude, nevytěží ze svých možností maximum. A co je nejhorší, bude si to moc dobře uvědomovat.

PŘÍBĚHY OSVĚDČENÉ ČASEM

Abychom nekončili na negativní vlně, ještě se podíváme na některé věci, které Surviving Mars dělá dobře. Jak už padlo výše, novinka od studia Haemimont nevypráví příběh. Asi vás překvapím, když řeknu, že to není úplně pravda. Situace je totiž složitější. Pořád bych nehovořil o příběhu hry, ale v jednotlivých hrách se přeci jen něco bude dít. Vše začíná, řekněme, v mid-fázi celého projektu. Po nějakých osmdesáti dnech se totiž ozve nějaké Mysterium. Ve hře jich je celkem devět – před spuštěním hry si můžete konkrétně nějaké vybrat, nebo to můžete nechat na náhodě. Jak už název odkazuje, Surviving Mars představí něco záhadného a podivného, co určitým způsobem ovlivní hru. Tyto záhady nejsou jednorázové akce, nýbrž mají nějaký čas trvání, a během něj se spolu s hráčem ovlivňují.

Fanoušky Star Treku například potěší přítomnost mysteria Inner Light inspirovaného stejnojmenným dílem seriálu. Nebo příběh inspirovaný Vesmírnou odyseou Arthura C. Clarka. 

Abyste tomu rozuměli správně, jakmile se ozve nějaká záhada, máte na výběr, jak na ní reagovat. Každá vaše volba má ale následky, od kterých se „příběh“ rozvíjí jiným směrem. Například se na mapě objeví černé krychle. Co uděláte? Jak na ně budete reagovat? Nebo je budete ignorovat? Vaše rozhodnutí posune příběh zase dál. Nezažil jsem všechna mysteria, ale jedná se o zajímavý prvek a souběžně snad o nejlepší část celé hry. Fanoušky Star Treku například potěší přítomnost mysteria Inner Light inspirovaného stejnojmenným dílem seriálu. Nebo příběh inspirovaný Vesmírnou odyseou Arthura C. Clarka. Některá nejsou tak dobrá jako jiná, některá nejsou ani tak užitečná, každopádně se jedná o zajimavý prvek a nápad, který hru na určitý čas výrazně promění.

Je evidentní, že Haemimont měli spousty nápadů. Například strom vývoje má desítky, možná až ke stu možných vynálezů, z nichž některé vylepší stávající podmínky, jiné přidá stavby a některé umožní bizarní, leč užitečné věci, jako například zkompostovat mrtvé a trochu tím přispět k pěstování potravin. Protože proč ne. Navíc je ještě spousta věcí, které v recenzi nezazněla. Je toho docela dost, a přitom z určitého úhlu tak málo. Těžko Surviving Mars hodnotit. Těžko se nějakým způsobem dobrat k odpovědi, zda se jedná o strategii přímo pro vás. Ale rozhodně, když nic, si zaslouží vaší pozornost. Svým důrazem na určitou reálnost, že Mars není pohádka ale kruté místo, a také svými možnostmi. Ale svými absentujícími možnostmi si i pěkně koleduje. Bohužel.

Surviving Mars
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Surviving Mars toho nenabízí málo, vlastně toho ve skutečnosti nabízí až moc. K ideálu by stačilo klidně někde ubrat, ale zároveň dodělat detaily, aby se hra od určité chvíle nestala frustrující. Nejzábavnější jsou totiž začátky a prostřední část, endgame skřípe.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama