Star Trek Článek Star Trek

Star Trek

Martin Klekner

Martin Klekner

17. 7. 2011 22:00 3
Reklama

Nová filmová verze Star Treku od režiséra J.J.Abramse si dokázala v roce 2009 získat i srdce nejzatvrzelejších fanoušků starých dobrodružství lodi Enterprise. Známá jména dostala nové tváře, nová příběhová pozadí, vizuální „overhaul“ nešetřil nic, od zatuchlých křižníků Romulanů, po nablýskané můstky lodí Federace. Zkrátka a dobře, ST verze pro nové tisíciletí se velmi povedla a jak už to tak bývá, rozhodli se toho využít i herní vývojáři.

Po internetově distribuovaném titulu Star Trek D-A-C tak přichází akce od studia Digital Extremes (spoluautoři série Unreal, BioShock, tvůrci Dark Sector a Homefront), která svým stylem až nápadně připomíná Gears of War a Mass Effect 2 (jemuž se blíží vzhledem). Na první pohled by tedy mohlo jít jen o prachsprostou vykrádačku slavnějších konkurentů. Jakmile se však podíváte o něco blíže, zjistíte, že nabízí i některé poměrně zajímavé prvky. Nejen fanoušci Star Treku by tedy nad ní neměli mávnout rukou!

Dva hrdinové proti tajemné hrozbě

Celý herní Star Trek se točí okolo kooperace dvou hrdinů – kapitána Kirk a Spocka. Ti vypadají, vystupují a působí stejně jako v Abramsově filmu (za hrou stojí Paramount a ti obstarali práva na předlohu), a tak jsou rázem jasné tři věci. Za a) jsou zatraceně sehraný tým, b) bude to mezi nimi neustále jiskřit zdravou rivalitou, c) nakonec jsou to ale přátelé až za hrob. A ačkoliv toho zatím o příběhu hry mnoho nevíme (krom toho, že bude překlenovat události prvního filmu a jeho pokračování, které Abrams plánuje na přístí rok), pozitivní zprávou už je jen to, že se na něm podílí jak producenti filmu Roberto Orci a Alex Kurtzman, tak herní scénáristka Marianne Krawczyk (např. God of War).

Na letošní E3 autoři předvedli první trailer ze hry, i samotnou pre-alpha hratelnou ukázku. V ní se oba hlavní hrdinové octli na palubě raketoplánu, uvězněného ve vesmíru jakousi neznámou energetickou entitou. Enterprise se naštěstí nacházela jen o kousek dál, opuštěná ve volném vesmíru a tak nebylo nic (ehm) jednoduššího než namířit si to ve skafandrech otevřeným vesmírem přímo k jejímu plášti. Vzápětí však bylo jasné, že tohle nebude pohodová procházka beztížným stavem – místo toho se oběma hráčům, kteří se nechali ke své lodi doslova vystřelit, stavěly do cesty smrtelně nebezpečné miny.

Spolupráce nade vše

Jakmile se jim podařilo dostat na palubu, okamžitě zjistili závažnost situace. Celá loď byla uzavřena v karanténě, všichni, na koho narazili, byli mrtví a jediné, co naznačovalo, že někdo mohl neznámou pohromu přežít, bylo nouzové volání, které zachytili v jednom z hangárů. Okamžitě se tam vydali – a již v té chvíli bylo jasné, jak moc se hra zaměřuje na kooperaci. Začalo to jednoduchou spoluprácí při scanování okolí (které se dělo pomocí známých tricoderů); jeden kryl, druhý zkoumal. Jakmile došlo na boj, vzájemné krytí a podpůrná palba byly naprostou nezbytností. Akce byla frenetická, v mnohém připomínala oba dva výše zmíněné konkurenty – a to byl teprve začátek.

V průběhu mise byl totiž Kirk nakažen záhadným mimozemským toxinem, který postupně ochromil jeho tělo. Spockovi tedy nezbylo než postarat se o svého nemohoucího kamaráda a dotáhnout ho až na ošetřovnu. Hra pak probíhala tím způsobem, že zatímco jeden účastník (Spock) se staral o pohyb, nakažený Kirk je oba kryl pistolí před vlnami nepřátel. To samé se pak opakovalo na samotné ošetřovně – Spock se smažil v minihře izolovat původce zákeřné nákazy, zatímco Kirk dál z posledních sil odrážel nemilosrdné protivníky. A šlo jenom nadšeně kvitovat, že to celé vypadalo zatraceně atmosféricky.

Prvky zpestřující hratelnost

Příjemným zjištěním byla i přítomnost několika RPG elementů. Tak například čím více informací Spock nasbíral během první fáze mise, v níž hrdinové scanovali mrtvé členy posádky a procházeli opuštěnou loďí, tím jednodušší pak bylo vyléčení viru. Zároveň autoři odhalili možnost vylepšovat postupně své schopnosti – akčněji laděný Kirk například získal schopnost Rapid Fire, která mu, jak již název napovídá, umožnila čas od času zrychlit kadenci svých zbraní.

Hned po zažehnání nákazy pak kapitán sebral na ošetřovně speciální Federation shield, energetické pole, které ho jednak chránilo před cizí palbou, jednak se jí samo nabíjelo. Když pak hodnoty získané energie překročily únosnou mez, mohl Kirk ze štítu vypustit smrtelným výboj, který vyřadil vše v okolí. I zde pak šla využít účinná forma kooperace – hráč hrající za Spocka začal v jednu chvíli do štítu pálit sám, aby v následném výboji lehli popelem protivníci, na které Kirk neměl dobrý výhled.

Je se na co těšit

Na první pohled je jasné, že nová Star Trek hra míří za zběsilým akčním zážitkem, který chce od konkurence odlišit nevídaným důrazem na kooperaci a (doufejme) strhujícím příběhem. Navíc to vypadá, že se vůbec nejedná o nějakou rychlokvašku, jak se tomu u her podle filmu často děje. Důkazem budiž i grafika, která v mnoha případech ukazuje povedené modely a částicové efekty – vyčnívá zvláště sekvence při průletu vesmírem směrem k Enterprise, naplněná výbuchy min a strhující scenérií blíží se vesmírné lodi na barvitém vesmírném pozadí.

Jste-li spíše starší fanoušci a láká vás prozkoumávání nových galaxií a cesty do neznáma, tohle možná nebude váš šálek čaje... všichni ostatní by si však ve svém diáři měli nový ST titul označit rudou fixou. Vyjde během přístího roku, a to na PS3, Xbox 360 a PC. A máme takový dojem, že to bude stát zato.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama