Skoro zapomenutý příběh Wurmu, průkopníka survival sandboxů
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Článek Skoro zapomenutý příběh Wurmu, průkopníka survival sandboxů

Skoro zapomenutý příběh Wurmu, průkopníka survival sandboxů | Kapitola 2

Aleš Adam

Aleš Adam

29. 6. 2021 12:10 1

Seznam kapitol

1. ZROZENO VE STOCKHOLMU 2. ZE DVOU JEDEN 3. ROZHOVOR S ROLFEM JANSSONEM

Jednoho dne se dva mladí talentovaní vývojáři potkali v kanceláři malého startupu ve Stockholmu, aby se jejich práce později nesmazatelně zapsala do historie herního průmyslu. Tím prvním byl Rolf Jansson stojící za Wurm Online, dnes méně známou hrou, která ovšem ovlivnila herní svět více, než si možná uvědomujete. Druhý z dvojice, Markus Persson, vytvořil megahit Minecraft.

Reklama

JE TO CELÉ TAKOVÉ POVĚDOMÉ

Je temná noc. Z dálky slyším podivné zvuky. Nervózně svírám v rukách krumpáč. Vyrobil jsem si ho teprve nedávno stejně jako tu mou malou chýši, před kterou právě stojím. Neznámý zvuk se blíží. Rychle skáču dovnitř. Zavírám za sebou dveře a očekávám nejhorší. Můj herní svět se smrskává na tohle malé přístřeší. Rozhlížím se okolo. Prostý nábytek. Několik truhel a pytlů s obilím a jablky. Úroda nebyla špatná. Zajistil jsem se na zimu. Odhazuji krumpáč a beru meč. Je to má chlouba. Vyrobit ho stálo mnoho času. Nepostradatelný ochránce mého křehkého já se mnou procestoval širokou krajinu. Byl se mnou, když jsem porážel stromy na protějším kopci. Pomohl mi proti otravným pavoukům a dodal mi sebedůvěru v hlubokém dole. Je to on, kdo stojí mezi mnou a havětí, která se dobývá do mého domova.  

Tato dnes docela nenápadná hra tak de facto postavila základy celého, velmi významného herního žánru. 

Slyšeli jste někdy o hrách, které se odehrávají ve velkém, otevřeném (často procedurálně generovaném) trojrozměrném světě a můžete v nich lovit zvěř a především vyrábět celou škálu předmětů a objektů od nástrojů po rozsáhlá sídla? Nejspíše kroutíte hlavou a říkáte si že samozřejmě. Takových her by se dalo vyjmenovat mnoho. Zmíním jich jen několik: Minecraft, Ark: Survival Evolved, Stranded Deep, Subnautica, Empyrion: Galactic Survival, Life Is Feudal, Rust, poslední dobou velmi populární Valheim, The Forest, Conan Exiles, Atlas a nechci zapomenout ani na české projekty jako Space Engineers, Mediaval Engineers a Novus Inceptio. Všechny mají společné herní prvky, které se poprvé setkaly právě ve Wurm Online. Tato dnes docela nenápadná hra tak de facto postavila základy celého, velmi významného herního žánru. 

ČÍM JE WURM DNES?

Rolf už tehdy chápal sílu svého konceptu, jak se vyjádřil v několika rozhovorech. Nejspíše právě proto tak tvrdošíjně pokračoval ve vývoji. V roce 2011 najal svého prvního zaměstnance. Wurm se dočkal opětovného vydání, tentokrát v mnohem lepší formě v roce 2012. Tři roky na to přišel Wurm Unlimited distribuovaný výhradně skrze Steam, dovolující hráčům spustit vlastní online server, nastavit si svá pravidla, případně se pustit do čistě singleplayerového zážitku. Wurm Unlimited je na Steamu stále dostupný, ale už není ve vývoji. Vývojáři se místo toho plně soustředí na Wurm Online, který nedávno také dostal svou Steam verzi. K dispozici je zdarma, stejně jako původní Wurm Online. Steam a non Steam verze hry fungují vedle sebe nezávisle. Komunita je rozdělena, což bývá pravidelně kritizováno - fragmentovat už tak malou komunitu se nezdá být dobrý nápad. Důvody jsou ale zjevně čistě technické.  

Hodnocení obou Wurmů (Wurm Unlimited, Wurm Online) na Steamu napoví, že je vnímán jako rozporuplný titul. Na jednu stranu hráči oceňují bohatý systém výroby předmětů, výstavby budov, zemědělství a střídání ročních období, na druhou stranu hra vypadá zastarale a za nejvíce problematický označuje řada recenzí příliš pomalý postup. Mohu této výtce dát za pravdu. Je to staromilská hra, kde si všechno pěkně oddřete. Možná proto má tak oddanou komunitu. Stabilní ačkoliv malou. Rolf si je této výtky vědom a nehodlá nic měnit. V našem rozhovoru hovoří o svém přání hrát hru, ve které si musíte postup opravdu zasloužit a mít pocit, že jste něčeho dosáhli. 

Byť Wurm svými herními mechanismy velice připomíná ostatní tituly z žánru survival games (her o přežití), je zároveň dost jiný, konzervativní a z hráčů chce vymáčknout všechno. Vlastně ani nepatří do dnešní uspěchané doby, a ani patřit nechce. Vývojáři mnohokrát mohli změnit svůj přístup a hráči život ulehčit. Neudělali to. Respektovali své oddané fanoušky, kteří by něco takového rezolutně odmítli. Wurm se stal hardcore baštou svého žánru.

Skoro zapomenutý příběh Wurmu, průkopníka survival sandboxů
i Zdroj: Hrej.cz

Mně se na hře nejvíce líbí opravdu velký význam ročních dob. Pokud se dostatečně nepřipravíte na zimu, budete mít velké problémy. Tento koncept byl naplno využit například v podobně hardcore strategii Banished. S tím je spojený dobře zpracovaný systém zemědělství. Narozdíl od jiných her jako ARK nebo Empyrion můžou hráči pěstovat plodiny přímo v zemi. Lze tedy vytvářet rozsáhlé lány s obilím a zeleninou. Vypěstovat lze také ovocné stromy a nejrůznější okrasné keře. Co se mi rovněž líbí je pocit fyzické existence předmětů. Když ve většině podobných her vyhodíte něco z inventáře, buď předmět automaticky zničíte, nebo se před vámi objeví generický balíček. Ve Wurmu zahodíte sekeru a před sebou... vidíte sekeru. Podobně jsou rozlišeny snad všechny předměty včetně pokácených stromů, které se rozštěpí na kmeny a větve, jež je potřeba opravdu fyzicky vzít a odtáhnout. Velký význam má tudíž i plánování transportu natěžených surovin. Wurm obsahuje řadu dalších detailů, které umí potěšit. Pokud vám tedy nevadí značně zastaralá grafika a poněkud specifické ovládání, nebál bych se Wurm vyzkoušet. K dispozici je zdarma, respektive skrze systém free to play, jak již bylo zmíněno výše. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama