Six Days in Fallujah Článek Six Days in Fallujah

Six Days in Fallujah

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

21. 4. 2009 22:00 14
Reklama

Zdánlivě neotřesitelná pozice druhé světové války v čele žebříčku nejpopulárnějších konfliktů, těsně následovaná válkou ve Vietnamu, dostala v roce 2001 povážlivé trhliny. Pokud si říkáte, že už vás zase budeme otravovat s jedenáctým zářím, jste na omylu. Tou zásadní událostí bylo totiž natočení filmu Černý jestřáb sestřelen (Black Hawk Down) v režii Ridleyho Scotta. Ten velmi přesvědčivě ukázal, že malé bitvy moderních dějin dokážou být přinejmenším stejně poutavé, jako největší konflikty novodobé historie.

Bohužel, příležitost vychutnat si podobnou atmosféru na počítači jsme nikdy nedostali. Herních pokusů bylo několik, nikdy to ale nebylo ono. Jako první se asi většině lidí vybaví Delta Force: Black Hawk Down, která sice nebyla špatná, měla ale velké mouchy a přísná arkádovitost přesvědčivosti zážitku zrovna nepomohla. Sériová budgetovka Terrorist Takedown: Conflict in Mogadishu je vyložený odpad a ani přinejlepším průměrný Army Ranger: Mogadishu situaci nezachrání. Z podobného odkazu ovšem těží i chystaný titul studia Atomic Games s názvem Six Days in Fallujah a s trochou štěstí by to mohlo být přesně to, na co jsme tak dlouho čekali. Díky, Saddáme!

Mogadišu vs. Fallujah

Přestože události zmiňovaného filmu dělí od irácké invaze, během které se děj hry bude odehrávat, více než deset let, mají tyto bitvy mnoho společného. Pokaždé stály profesionální jednotky proti přesile mizerně vycvičených ale odhodlaných ozbrojenců, střety se odehrávaly tváří v tvář v ulicích nepřátelského velkoměsta a i samotné prostředí bude pro většinu lidí snadno zaměnitelné. A pokaždé šlo o velice krátkou a krvavou epizodu větší „mírové“ operace. Akce v Mogadišu skončila smrtí 18 Američanů a více než tisícovky povstalců (různé zdroje udávají 500 – 2000 mrtvých), ve Fallujah padlo 38 amerických vojáků a 1200 nepřátelských ozbrojenců.

Dočkat bychom se dokonce mohli i opakování ústředního motivu, i když v menší míře. Jak známo, během operace v Somálské metropoli se vrtulníky UH-60 Black Hawk staly vděčným cílem útočníků s pantoflemi na nohách a RPGčky na ramenou. Celkem bylo poškozeno pět strojů, z toho se dva zřítily a daly tak celé operaci druhý název. Během bojů o Fallujah (tzv. operace Phantom Fury) došlo k podobné události, když byly sestřeleny dva útočné vrtulníky Super Cobra. Záchranná mise se tak přímo nabízí, v tomto případě navíc posádky nakonec vyvázly bez úhony, takže ve jménu „hepíku“ není ani třeba přepisovat dějiny.

Natočeno podle skutečnosti

Snaha o nějaké přislazování je ostatně tím posledním, co by se dalo vývojářům vytýkat. Jedna z divizí Atomic Games již před válkou v Iráku vyvíjela tréninkové programy pro jednotky US Marine Corps, na kterých se podíleli i samotní vojáci. Nyní tak může těžit z osobních vztahů s praporem, jež se bojů ve Fallujah přímo účastnil. „Fallujah byl a stále je největší městskou bitvou od vietnamské války. Skoro polovina vojáků v tom praporu byla zabita nebo zraněna,“ popsal ředitel studia Peter Tamte. O své zkušenosti a zážitky se nakonec podělilo přes 70 veteránů, což by mělo zprostředkovat faktický realismus i autentické pocity procházející od prvotního nadšení nezkušených zelenáčů až po pozdější vyčerpání a zoufalství.

Hra bude na základě rozhovorů rekonstruovat řadu skutečných událostí a účastníci bojů prý postavám propůjčí i svá jména. Samozřejmě se asi nepůjde vyhnout určitému patosu a přehnané glorifikaci. O tom už napovídají Tamteho výroky o vojácích, kteří ho po návratu prosili o převedení jejich zážitků do hry, a jak mu bylo hned jasné, že je to ta „správná věc“. Bez toho se ale žádný podobný příběh neobejde a pokud budou boje zpracovány tak věrně, jak autoři naznačují, rádi jim odpustíme i nějaké to mávání americkou vlajkou. Realisticky bude zpracovaný i model destrukce, což je neradno brát na lehkou váhu, protože během operace to ve skutečnosti odnesly tisíce budov.

Ne zbrkle, ale rázně

Jak je to myšleno ukázala zpřístupněná mise, kde se skupina vojáků chystá k vyčištění budovy plné ozbrojenců. Místo frontálního útoku udělá s pomocí výbušniny díru do zdi a tvrdým výpadem vyžene překvapené ozbrojence do ulice, kde již čeká další skupina mariňáků s prsty na spouštích. Části budov i celé domy se budou hroutit k zemi a téměř jakýkoli kryt je možné s dostatečně účinnou zbraní prorazit, což klade nároky nejen na umělou inteligenci, ale také na časté přesuny a aktivní styl hraní ze strany hráče. Graficky to sice zatím nevypadá úplně slavně a mnohé projevy destrukce zavání Legem, na všem se ale prý pracuje.

Protože cílený útok na Fallujah trval přeci jen déle než nepovedená akce v Mogadišu, pravděpodobně se můžeme těšit na různé fáze operace za doprovodu všelijaké techniky, i když hlavní bude i zde postup vpřed dům po domu, navíc opepřený strachem ze všudypřítomných pastí. A i když atmosféru blízkovýchodních bojů v těsných ulicích dala v některých misích ochutnat už Call of Duty: Modern Warfare, na tohle zpracování se hodně těšíme. Další tupá arkáda podle všeho nehrozí a například osvědčený autoheal budiž zárukou, že ani tolik upřednostňovaný realismus se nevymkne z patřičných mezí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama