Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide Recenze Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

25. 10. 2015 08:00 3
Reklama

Loňský přesun série Civilizace do vesmíru se celkem vydařil, pobyt ve vakuu se však projevil určitou sterilitou. Jednotek bylo málo, všechno bylo hodně nalinkované a uhlazené a jednotlivé hry se od sebe moc nelišily. Bez ohledu na frakci a preference. Nemluvě o vodní hladině, kde se vlastně nedělo vůbec nic. Ve hře byla jediná plovoucí bojová jednotka (trapnou letadlovku pro jediné letadlo nepočítám), kterou počítačový protivník nikdy neuměl efektivně používat v dostatečném množství. Rok po vydání však začíná konečně být trochu živo.

BITVA O ATLANTIK

Nejvýraznější novinkou je intenzivní zapojení vodních ploch do hry. Nově můžete stavět plovoucí města, která na rozdíl od těch suchozemských nerozšiřují území pod svou kontrolou automaticky. Políčka ke kultivaci získáváte prostě tím, že se s celým městem jednou za čas posunete dál po hladině. Právě na tom je založeno i několik nových frakcí, které mohou na vodě zbudovat už své první město. Pokud si ve hrách rádi plníte achievementy, určitě si užijete spoustu legrace při plnění úkolu “zabijte cizí jednotku tak, že na ní přesunete město”.

Moře už teď není jen modrá pustina. Najdete tu řadu nových vodních surovin a i stávající suroviny mají své vodní zdroje.

Aby ale plovoucí města dávala smysl, muselo se moře kompletně změnit. Teď už to není jen modrá pustina. Najdete tu řadu nových vodních surovin a i stávající suroviny mají své vodní zdroje. Pod hladinou jsou rozeseté nejrůznější artefakty a zajímavá místa k prozkoumání. Hlavně ale přibylo množství námořních jednotek. Ať už se při vývoji své civilizace vydáte cestou Harmonie, Čistoty nebo Nadvlády, máte nyní k dispozici kromě bitevních lodí také ponorky a útočné čluny. Nenáviděná mimozemská hnízda se teď objevují i na vodě a vůbec mají alieni hodně nových jednotek.

Z hlediska hratelnosti je klíčové, že umělá inteligence nové možnosti opravdu umí využít. Protivníci staví flotily, s jejichž pomocí vám konečně dokážou na moři trochu zavařit. Četná města volně přístupná z moře a rychlejší vývoj k silnějším jednotkám vedou ke zrychlení hry a umělé inteligenci vlévají život do žil. Ve válce vás snadno může zaskočit nečekaný námořní útok protivníka a o plovoucí město přijdete dřív, než se nadějete. Je to příjemná protiváha k poněkud zdlouhavým pozemním přesunům.

POZITIVNÍ MOTIVACE

O něco svižnější je též ekonomický vývoj každé civilizace. Je citelně jednodušší vybudovat fungující ekonomiku, především díky novým možnostem, jak kompenzovat její slabé stránky. Za body diplomatického vlivu můžete své frakci postupně zpřístupňovat řadu bonusových charakteristik. Jejich nabídka je velmi široká, od bonusů ke kultuře a zdraví, přes posílení jednotek až po různé výhody pro tajné agenty. Dalším takovým impulzem jsou artefakty, které nacházejí průzkumníci. I z nich můžete skládat silná permanentní vylepšení pro svou civilizaci.

Výsledkem je, že nemusíte tolik bojovat s problémy a můžete se víc soustředit na to, jakým směrem se sami chcete ubírat. A protože artefakty jsou vážně fajn, víc než kdy dřív si budete užívat také prozkoumávání starých ruin, opuštěných mimozemských měst nebo spadlých kosmických lodí. A také zabíjení ufounů, v jejichž hnízdech se artefakty často nacházejí. Při zakládání hry si můžete vybrat četnost a agresivitu mimozemské fauny, obecně ale platí, že vytrvalé konfrontaci s ní už se prakticky nevyhnete – obzvlášť na moři neustále prudí a překážejí.

MULTIKULTI

Zatímco v původní hře jste se museli rozhodnout pro jednu afinitu a té se držet, Rising Tide zná i hybridy. Pokud máte například úroveň 10 v Harmonii a k tomu úroveň 4 v Čistotě, otevře se vám některá z nových jednotek. Těch je ve hře překvapivě velké množství, byť slouží spíš jako zpestření – jednotky vaší hlavní afinity budou stejně vždycky nejsilnější. Získávání nových úrovní je také rychlejší, což znamená rychlejší vylepšování jednotek a snazší dostupnost některých budov.

Bylo to jako vyhrát maraton na olympiádě, aby vám pak v cíli někdo otráveně ukázal cestu k východu.

Větší pestrost je znát i ve vizuálním zpracování hry. Nahrávací obrazovky doprovázejí krásné artworky a každé vítězství nyní konečně oslaví alespoň krátká animace. To může vypadat jako detail, jenže v původní hře člověk mnoho hodin makal na vítězství, a pak, když konečně přišel ten velký moment, hra prostě napsala dvě věty a skončila. Bylo to jako vyhrát maraton na olympiádě, aby vám pak v cíli někdo otráveně ukázal cestu k východu. Jasně, kámo, seš dobrej, ale teď už vypadni, jo?

Nové typy map v nabídce nenajdete, potěší ale nová prostředí. Do spousty drobných vylepšení patří také to, že karavany už nevyžadují neustálé obnovování a obchodní trasy přinášejí i strategické suroviny. Naopak spíš ke škodě je nový systém diplomatických vztahů. S ostatními frakcemi už nemůžete smlouvat, což bylo fajn třeba při uzavírání míru – vždycky se z toho dalo něco vytřískat. Nebo šlo s někým domluvit vyhlášení války proti třetímu hráči, dodávky surovin a podobně. Teď si sice jednotlivé frakce vzájemně poskytují různé výhody, ukončit válku diplomatickou cestou je však skoro nemožné.

MÁ TO CENU

Při pohledu na Rising Tide je velmi zřetelně cítit, jak moc vlastně byla původní hra pustá. S datadiskem je to výrazně pestřejší a bohatší zážitek. Nenechte se ale zmást všeobecně kladným hodnocením rozšíření samotného – tohle je na pozadí pořád stejná hra. Umí být stejně tak zábavná jako únavná, velkolepá i generická. Nenabízí žádné nové možnosti vítězství a všechny klíčové mechanismy zůstaly beze změny. Proto si musíte hlavně rozmyslet, jestli s ní chcete strávit další desítky hodin času.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide
i Zdroj: Hrej.cz

Pokud se k Sid Meier's Civilization: Beyond Earth plánujete dál vracet, určitě se vyplatí povýšit hru na verzi 2.0. Pokud vás ale rychle omrzela, moc se na tom asi nezmění a těch sedm až osm stovek je zbytečně vysoká investice.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide
Windows PC

Verdikt

Koho by napadlo, že oceány skrývají takový herní potenciál. S Rising Tide je poslední Civilizace konečně hotová hra.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama