Remastery ani remaky českých her vám mládí nevrátí
i Zdroj: Zima Software / HitHit
Komentáře Polda 7 Článek Remastery ani remaky českých her vám mládí nevrátí

Remastery ani remaky českých her vám mládí nevrátí

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

6. 9. 2022 12:50 18

„Rozmohl se nám tady takový nešvar,“ chtělo by se říct slovy legendární Evy Holubové. Jaký, ptáte se? Inu, přeci remastery, remaky a pokračování neméně legendárních českých her. Ostatně kdo by s příjemnou nostalgií v srdci nevzpomínal na mládí strávené v Lost Heaven, střílení do polštářů v Buláncích či klikání na všechno možné i nemožné v Poldovi?

Reklama

Komentáře vyjadřují výhradně názory autorů - redaktorů.


Ach, ano, to přeci bývaly časy! Člověk přišel ze školy, zahodil aktovku do kouta a než se rodiče s přísným výrazem ve tváři vrátili z práce, daly se ve virtuálních světech českých klasik trávit dlouhé hodiny. Jenže jak už to tak bývá, školní léta uběhly jako voda, čas bezstarostnosti je ten tam a dnes už člověk přes to nadávání na politiky, sociální sítě a mladou generaci vlastně ani nemá čas na nějaké velké hraní. Jenže vidíte to, co já? Ano, české klasiky se vrací, staré dobré časy jsou zpět! No, akorát že vůbec…

OPAKOVANÝ VTIP NENÍ VTIPEM

Přiznávám, že Mafii jsem v perexu použil tak trochu z vlastní vypočítavosti, protože jak originální „jednička“, tak remake z roku 2020 jsou obecně považovány za nadprůměrně kvalitní tituly. Jako „kvalitní“ se však do mysli českých hráčů bohužel vkrádají i hry, které do této kolonky úplně nepatří. Jistě, Bulánci byli obrovská zábava, obzvláště když jste polštáře masakrovali hezky v multiplayeru ve školní učebně. Ale když se na ně podíváte dnešní optikou, šlo vlastně o primitivní a velmi repetitivní arénovku. Chápu, pokud se mnou v tuhle chvíli nesouhlasíte, ale možná si na tato slova vzpomenete, až z remaku po půl hodině hraní vyprchne efekt nostalgie.

Podobným dobovým reliktem jsou i české adventury, jejichž kvalita byla ve většině případů velmi diskutabilní již v době vydání. Ano, kupříkladu přisprostlé Horké Léto nebo Polda se sice dočkaly velmi vřelého přijetí, je ovšem potřeba si uvědomit, proč tomu tak bylo. Hlavní faktory byly prakticky jen dva. Český dabing, věc u zahraničních titulů prakticky nevídanou, totiž obstarávaly tehdejší velké celebrity, v čele se Zdeňkem Izerem a Luďkem Sobotou. Míra protipirátské ochrany, resp. její úplná absence, pak zaručila, že se tyto hry šířily mezi lidmi rychleji, než byste řekli „Mumuland“. To, že byla půlka vtipů vykradená ze zahraničních titulů a tehdejších televizních estrád, a druhá půlka pak prostě „jen“ debilní, tak nikoho nezajímalo. Hru namluvili komici a dala se velmi jednoduše sehnat zadarmo. 10/10.

Je totiž potřeba si uvědomit, že už nežijeme v dobách raného postkomunismu…

Jak se asi dalo tušit, i přes snahy vývojářů a vydavatelů se kultovní české adventury nikdy nepodařilo vyvést za hranice. Ostatně proč taky, když v zahraničí letěly neporovnatelně kvalitnější tituly od LucasArts nebo Sierry? I to je ostatně důvod, proč reinkarnovaný Polda cílí jen a pouze na těch pár tisíc Čechů, které k němu táhne nostalgie. Dnešní generaci hráčů už totiž nemá co dát.

Je totiž potřeba si uvědomit, že už nežijeme v dobách raného postkomunismu. Ba právě naopak, tisíce kvalitních titulů máme dnes díky digitálním tržištím prakticky na dosah ruky. Máme totiž ten luxus, který jsme tehdy neměli – možnost výběru. Nemusíme sledovat filmy od Trošky, poslouchat Michala Davida ani jezdit starou Škodovkou po dědovi. Pokud se chceme zasmát, nemusíme si pouštět Tele Tele ani kupovat Trnky Brnky. A stejně tak nemusíme podporovat hry, u kterých na přípravu crowdfundingové kampaně evidentně padlo méně času, než se v oné kampani nachází pravopisných chyb.

I v českých končinách totiž každoročně vznikají skvělé hry – a to se ani nemusíme bavit o největších studiích typu Bohemia Interactive nebo Hangar 13. Za poslední dobu můžeme jmenovat například skvělou strategii Nebuchadnezzar, povedený boomer shooter HROT či prakticky cokoliv, co ze své stáje vypustí Amanita Design nebo Charles Games. A takových příkladů lze za každý rok uvést nižší desítky. Nemám samozřejmě právo vám mluvit do toho, do čeho máte investovat. Pokud ovšem chcete podpořit českou, potažmo rovnou československou vývojářskou školu, existují i lepší varianty než investice do remaků, remasterů či pokračování her, které měly zůstat pohřbené v roce 2002. Tedy tam, kde zůstalo i vaše mládí. Polda 7 ani Polda 2 remástr vám ho totiž nevrátí…

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama