Portal Reloaded Recenze Recenze Portal Reloaded, fenomenální modifikace pro Portal 2

Recenze Portal Reloaded, fenomenální modifikace pro Portal 2

David Plecháček

David Plecháček

19. 5. 2021 12:30 4

Seznam kapitol

1. ZA DVACET LET... 2. MOZEK VE VARU

Jak nejlépe oslavit desáté narozeniny Portalu 2, než modifikací původní hry, která si nezadá s její genialitou?

Reklama

Poprvé je jen jednou. Je to smutný fakt, ale všichni se s ním musíme v životě smířit a vracet se k němu maximálně ve svých vzpomínkách. Na své „Portal“ poprvé si upřímně nevzpomínám. Je to už nějaká doba, kdy se tehdy zajímavá herní ukázka dostala do Orange Boxu a skrze něj až ke mně. Dokážu si představit, že jsem byl tehdy z hratelnosti spočívající ve vytváření modrých a oranžových portálů nadšený, že jsem si už tehdy zamiloval GLaDOS, a že jsem netrpělivě čekal, až budu odměněný kýženým dortem. Mnohem více držím v hlavě pokračování, které ve mně zanechalo nesmazatelnou stopu a dojem, že jsem tehdy odehrál to nejlepší, co herní průmysl nabízí. Tato představa se mě drží doteď, skutečně považuju Portal 2 za absolutní strop, ačkoliv jsou hry, nebo alespoň jejich části, které ve mně zanechaly jiný, avšak neméně silný pocit. Moje poprvé bylo tehdy. A protože za hrou stálo Valve, tak nějak jsem tušil, že s ním zůstanu už napořád…

SPAAAAAACEEEEEEEE!!!

Svým způsobem se totiž opakovala historie, která tvrdí, že Valve s železnou pravidelností nedokáže napočítat do tří. Je to otřepaná fráze, ale ve chvíli, kdy čekáte na Half-Life 3, když ne na to, tak aspoň na Half-Life 2: Episode 3, a zároveň na Left 4 Dead 3, a vedle nich máte zmiňované dva Portaly… tak  se těžko zůstává pozitivní. Na rozdíl od nepříběhového L4D a neukončeného Half-Life je navíc osud Chell a Glados uzavřen a není prakticky jediný důvod se k němu vracet. Jenže člověk míní a GabeN mění, a tak začínají tyto počty dostávat různě velké trhliny. Ani jedna z „třetích“ her sice nevyšla, ale v jindy stojatých vodách se začala pořádně čeřit voda. Half-Life na cliffhanger navázal ještě větším cliffhangerem v Half-Life: Alyx – byť ve virtuální realitě – a aktuálně se čeká, co bude dál. A ani Portal nezahálí, i když v jeho případě za dalším přírůstkem nestojí Valve, nýbrž moddeři. O to větší je pro mě Portal Reloaded překvapením, přichází odnikud, k jeho zahrání stačí vlastnit druhý Portal z roku 2011, a, co víc, ani jedno byste na této modifikaci vůbec nepoznali. 

Reloaded působí svébytně, a od jeho předchůdců byste jej rozpoznali jen díky tomu, že není příběhově laděný a chybí v něm zrobotizovaný hlas Ellen McLainové coby GLaDOS. Zbytek by klidně mohl být od původních vývojářů. Po grafické stránce jsme se sice lehce zastavili v čase. Jednak ale druhý Portal stále nevypadá vůbec špatně, a jednak by někdo mohl tvrdit, že Reloaded je vystřižená část tehdejší hry a vlastně bych mu to sežral i s navijákem. Je pravda, že modder, který si říká Portanis, měl práci ulehčenou o vymýšlení základní herní smyčky, která samozřejmě nadále spočívá ve vytváření portálů vedoucích z místa A na místo B, na druhou stranu jej dokázal dostatečně okořenit, abyste měli chuť zamířit do pětadvaceti testovacích místností v době tady a teď… a v době po 20 letech. 

BYL JSEM TU, PŘIJDU ZAS

Představte si všechno to, co fungovalo kdysi, totiž modrý a oranžový portál, zachování zákonu hybnosti – tedy fyzikálního pravidla, které určuje, že s rychlostí, jakou do portálu vstoupíte, z něj také vyjdete – plus všechny vymoženosti zařízení Aperture Science, které však zkombinujete s možností cestovat v čase tam a zpět. K tomu slouží nový, zelený čtvercový portál, který nejprve bude umístěný na pevných místech, abyste později dostali možnost jej střílet i vy dle vlastní libosti. Přesně o tom je Portal Reloaded. 

Reloaded působí svébytně, a od jeho předchůdců byste jej rozpoznali jen díky tomu, že není příběhově laděný a chybí v něm zrobotizovaný hlas Ellen McLainové coby GLaDOS

K čemu že vám to je? Zdánlivě k ničemu, jedná se o novou experimentální technologii, kterou je prostě potřeba otestovat. Jenže Aperture Science nemá tak pevné základy, jak se předpokládalo, a cesta do dvacet let vzdálené budoucnosti ukazuje, že se zařízení rozpadá. Hrátky s časem tak svým způsobem mohou „vyřešit“ situaci, a pochopení toho, jak to celé funguje, je klíčem k hratelnosti a možná i záchraně celého výzkumného zařízení. 


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Cena: Zdarma
  • Základní herní doba: X hodin až nekonečno, závisí na inteligenci, prostorové představivosti, časové představivosti…
  • Česká lokalizace: Ano, titulky
  • Faktor znovuhratelnosti: Žádný
  • Pravděpodobnost znovurozehrání původní série: Vysoká
  • Bude vás bavit, pokud: Milujete Portal a logické hry obecně

Za normálních okolností byste testovali jen „základní“ fyzikální pravidla, především to o příčině a následku. Incidence funguje tak, že to, co se „stane“ v téhle naší době, se přenese i do budoucnosti. Když postavíte barák, bude stát logicky při troše štěstí i za dvacet let. Ale když ho postavíte v budoucnosti a pak se vrátíte o několik let zpět, váš futuristický nablýskaný barák nikde stát nebude. Vraťme se ale k předchozímu příkladu. Postavíte dům, jdete do budoucnosti, a vidíte tam tu samou, jen trochu starší budovu. Když se ale pak vrátíte do „minulosti“ – nebo snad do současnosti? Je v tom zmatek – a přistavíte tam terasu, objekt v budoucnosti se samozřejmě změní  taky. 

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama