Oddworld: Soulstorm Recenze Recenze Oddworld: Soulstorm, nepříliš povedeného návratu do světa mudokonů

Recenze Oddworld: Soulstorm, nepříliš povedeného návratu do světa mudokonů

Martin Synek

Martin Synek

22. 4. 2021 12:20 6

1. LÉTA S ABEM 2. PLEJÁDA PROBLÉMŮ

Kdopak by neznal Abea. Malého, nazelenalého a trochu přihlouplého mudokona, který se snaží zachránit svůj lid od svých nenažraných rádoby spoluobčanů. Soulstorm je přímo remakem hry, která vyšla již v roce 1998 pod názvem Oddworld: Abe´s Exodus. Nicméně se nás tvůrci rozhodli opět zaujmout stejným receptem, jako naposledy u remasteru New´n´Tasty, který byl výborným návratem k letité sérii. Jak tomu bude u aktuální novinky, kterou si mohli zahrát rovnou všichni předplatitelé služby PS Plus na pátém PlayStationu? Inu, čtěte dále.

STARÉHO MUDOKONA…

Co se mne samotného týká, už v začátcích série jsem byl věrným fanouškem. Abeovo dobrodružství, které se odehrávalo v těžce industriálním prostředí, nám ukázalo, kdo jsou mudokoni, kdo je vlastně Abe a také proč si stále neodpáral švy na zašitých ústech. Jeho strastiplná cesta za záchranou svých druhů a de facto i celého svého druhu pokračuje i zde. Jen s tím rozdílem, že už se Abe stal symbolem a také tahounem celého záchranného procesu. Mudokoni k němu vzhlíží a také mu kladou na bedra doopravdy nelehký úkol.

Příběhově Soulstorm plynule navazuje tam, kde jsme minule skočili. Abe zachraňuje další mudokony z podzemních dolů a má je vyvést do bezpečí, přičemž čelí arcipadouchovi Molluckovi, který už nemá co ztratit a pronásleduje našeho hrdinu s úmyslem vyhladit jednou pro vždy otravné mudokonské příživníky. Pokud jste však o originál nezavadili, nerad bych dál prozrazoval střípky zajímavého příběhu, který je tím největším tahounem aktuální hry a byl vlastně jediným pořádným důvodem, proč u ní trávit čas.

…NOVÝM KOUSKŮM NENAUČÍŠ

Tím se dostávám k jádru pudla, nebo chcete-li, zakopanému psu. Soulstorm totiž ve své podstatě není příliš dobrá hra. Pokud jste byli zvyklí na plynulou hratelnost New´n´Tasty, teď si budete připadat, jako byste hráli originál z roku 1998. Jen s tím rozdílem, že onu klasiku stihl někdo pořádně zabugovat a pokazit na ní spoustu fajn věcí, které mohly fungovat daleko lépe. Alespoň příběhové filmečky se fakt povedly a jak už jsem psal výše, budete chtít vidět další a další, než se prokoušete až do samotného konce hry. Svůj podíl na tom má i parádní dabing jednotlivých protagonistů a hudební podkres obecně.

Nesčetněkrát se stane, že hodíte výbušnou směs úplně mimo mapu

Na začátku hry jde vše jako po másle a máte pocit, že hrajete zábavnou plošinovku. Pohyb postavy tvoří chůze, běh, kotoul, šplh či kradmý přesun. Do vínku dostává Abe různé vrhací nástroje, předně tedy vodu a výbušnou sodovku, které mnohokrát pomohou k vyřešení nemalé části svízelných situací. Také vám ale zprostředkují nemalou porci frustrace z hraní. Hra se stále odehrává v klasickém “2,5D” a pohybujete se prakticky pouze zleva doprava. Je to především na efekt a také proto, aby byla zachována původní hratelnost. Nicméně to představuje velký kámen úrazu. Kamera se hýbe automaticky a nesčetněkrát se stane, že hodíte výbušnou směs úplně mimo mapu, protože kamera snímá scénu z podivného úhlu. A to je jen jeden z mnoha viditelných problémů, kterými hra trpí.

Hratelnost Soulstormu tkví v tom, že je potřeba projít danými pasážemi za přesně definovaných podmínek. Nutností je tedy jednotlivé levely dobře nastudovat, což problém není. Problém nastává v momentě, kdy vám hra svěří postavu do rukou. Jsou místa, která projdete bez nutnosti cokoli opakovat a docela se bavíte, jenže sedmdesát procent hry tvoří zbytečně frustrující momenty, kdy byste nejraději zahodili ovladač a hru smazali z disku konzole. Bohužel nemluvíme o spravedlivě vysoké obtížnosti, ale o frustrujících nedodělcích. Postava vás prostě neposlouchá a na vině je náhodně se opakující zpoždění ovládání. Zmáčknete tlačítko pro skok a postava skočí o chvilku později, než byste chtěli.

První
Poslední