Football Manager 2023 Recenze Recenze Football Manager 2023, manažera progresivního jako Petr Rada

Recenze Football Manager 2023, manažera progresivního jako Petr Rada

Tomáš Urbánek

Tomáš Urbánek

2. 12. 2022 18:30

1. SEZONA ZA SEZONOU 2. PÁR NOVINEK STAČÍ 3. ČAS NA PAUZU

Každý rok se s železnou pravidelností vracíme na fotbalová hřiště, hokejová kluziště, basketbalové palubovky i baseballové stadiony. Vedle toho se ale na podzim pravidelně vrací i manažerské křeslo ve Football Manageru. Co nového (ne)přináší tentokrát?

Letošní fotbalový podzim má jednu velkou zvláštnost. Poprvé v dějinách se koná mistrovství světa ne po konci, ale v polovině (alespoň pro většinu fotbalového světa) klubové sezony.  A to není ani zdaleka ta největší kontroverze, která se s právě probíhajícím Mundialem pojí, takže se řada fanoušků rozhodla tuto velkou událost bojkotovat. Pokud patříte mezi ně a chcete si zkrátit čekání na návrat klubového fotbalu, a nebo mistrovství sledujete a prostě jen stále nemáte fotbalu dost, nabízí se možnost v tomto ročním období už tradičně sáhnout po novém Football Manageru.

• Doporučená cena: 1299 Kč nebo Gamepass
  • Standardní herní doba: Hodně! Spousta! Moc!
  • Česká lokalizace: Ne
  • Faktor znovuhratelnosti: Až do zblbnutí
  • Vhodné pro: Všechny fanoušky míče kopaného
  • Nevhodné pro: OstatnÍ

Ale právě to slovíčko “tradičně” možná pomalu začíná být problém. Pokud patříte mezi ty manažery, kteří si nenechají ujít žádný nový díl, nejspíš si sami všímáte jak málo se vlastně každý rok váš zážitek mění. Samozřejmě je skvělé mít nové soupisky, zase o kousek větší databázi hráčů, novou chuť se chopit týmu který čerstvě postoupil do druhé ligy a popostrčit ho až do jednoho ze tří hlavních evropských pohárů, nově plně licencovaných včetně grafiky a znělek, ale… ono se to vlastně pořád hraje úplně stejně.

To samozřejmě není žádný nový poznatek, jen s každým dalším dílem začíná být to střídání prvku očekávání novinek a prvku zklamání z jejich nedostatku o trochu bolestivější. A letos těch novinek je, i ve srovnání s předchozími ročníky, opravdu poskrovnu.

A jaká ta hra vlastně je? Ač se to z předchozího textu možná nemusí zdát, samozřejmě je pořád skvělá. Pokud jste úplní nováčci nebo jste měli pár let pauzu, rozhodně si nový Football Manager pořiďte, protože nic lepšího na trhu fotbalových manažerů prostě není. Ale pokud hrajete minulý nebo i předminulý ročník a dokážete si pro něj sehnat aktualizace soupisek, myslím, že můžete úplně v klidu letošek vynechat, protože byste v naprosté většině herního času změnu museli hledat lupou.

i Zdroj: Tomáš Urbánek / Hrej.cz

Už samotné materiály představované vývojáři před vydáním působily poměrně skromně. Samozřejmě nechyběla představovací videa, streamy, vycházely články, ale člověk se nemohl ubránit dojmu, že je to celé spíš vaření z vody a že Sports Interactive vlastně nemají až tak moc co ukázat. Jak je to tedy doopravdy?

Co mělo asi největší potenciál být jednou z těch podstatných změn je vylepšená umělé inteligence v zápasech. Minulý rok jsme se dočkali lepších animací, letos se měla věnovat péče samotnému chování a rozhodování nejen hráčů, ale hlavně trenérů soupeře. Autoři nelhali, skutečně v hodně situacích poznáte, že se hráči na hřišti chovají o něco autentičtěji, dočkáte se například uvěřitelnějších situací po odražených míčích nebo lepších zákroků brankářů. Ale občas, a podle mě výrazně častěji než dříve, dochází i k naprosto nevysvětlitelným kiksům. Týká se to hlavně defenzivy, kde to dost často působí jako kdyby se hráč místo bránění raději chystal do šatny. Zastaví se, nechá kolem sebe v klidu proběhnout soupeřova útočníka a vy jenom nevěřícně pozorujete jak brankář loví míč ze sítě a frustrovaně ho hází směrem ke středovému kruhu. Samozřejmě, i skuteční hráči dělají chyby, ale to co se poměrně často odehrává v aktuálním ročníku je přeci jen už trochu moc.

Celkově vám hra dává pádnější důvod proč zápasy opravdu sledovat, ne jen vše nastavit na nejrychlejší simulaci

Oproti tomu umělá inteligence trenérů opravdu udělala poměrně slušný krok dopředu. Vaši soupeři reagují na změny v taktice, dokážou odpovídajícím způsobem prostřídat svoje hráče tak aby eliminovali vaše přednosti. Celkově vám hra dává pádnější důvod proč zápasy opravdu sledovat, ne jen vše nastavit na nejrychlejší simulaci, odejít si udělat čaj a vrátit se tak akorát na poločasový motivační proslov.

Na další větší novinku narazíte hned v bočním menu, které slouží jako hlavní rozcestník ve hře. Objevila se tam nová položka Squad planner. Jde o poměrně hezky zpracovanou pomůcku jak získat přehled o aktuálním složení mužstva a hlavně si naplánovat jaké posty a jakým hráčem by bylo dobré posílit. Hned vidíte, že na levém křídle máte hned čtyři motivované borce a že si ten nadějný mladík asi zas tolik nezahraje? Tak by bylo fajn mu najít klub na hostování. Cože? Já mám jenom jednoho levonohého stopera? No, dáme vědět scoutingovému oddělení že mají nějakého začít hledat.

i Zdroj: Tomáš Urbánek / Hrej.cz

Právě i vyhlédnuté posily z vašeho shortlistu už můžete skrz squad planner zařadit do plánovaného týmu na novou sezonu a nachystat si, jaký tým kolem nich postavit. A nebo naopak současné stárnoucí nebo nedostatečné hráče vyřadit a pomalu jim začít hledat zájemce. A důležité je, že se to daný hráč nedozví, takže můžete v klidu přehazovat co chcete bez toho aby za vámi chodili vaši svěřenci zuřit, proč s nimi jako už nepočítáte. V závislosti na tom se i trochu posílila role agentů. Větší část vyjednávání probíhá přímo s nimi a může se klidně stát, že vás odpálkuje už on a k samotnému jednání s hráčem a předložení konkrétní nabídky se vůbec nedostanete.

Některé prvky, jako třeba přehled obsazení jednotlivých postů v sestavě, už ve hře byly i dřív, ale teď vše najdete na jednom místě, s řadou dalších informací navíc a hlavně se zmíněnou možností plánovat a ukládat tým i na další sezony. Hodí se například i rozdělení mužstva do kategorií podle zkušeností (nazvané Experience matrix) - hned pak víte, jestli se potřebujete poohlédnout po dravém mládí nebo tým doplnit o nějaké ty zkušenější borce. Reálně ale všechny tyhle věci využijete poměrně zřídka (samozřejmě hlavně s blížícím se přestupovým obdobím) a opět se jedná o další “nice to have” změnu místo zásadní inovace.

Do stejné kategorie by se dala zařadit i nově rozšířená práce s fanoušky klubu. Všimnete si toho hlavně před zápasy, kdy vám do pošty pravidelně chodí zpráva o tom jaká očekávání vedení a příznivci mají od následujícího střetnutí. Středobodem všeho jsou pak obrazovky kde můžete vidět spokojenost fanoušků klubu s vaší prací, sledovat kolik lidí si kupuje permanentku, kolik má váš klub followerů na sociálních sítích a podobně. Přehled si můžete udělat i o tom, jaké má vaše fanouškovská základna složení. Kolik z nich je skalních, jestli chodí na zápasy s rodinami, kolik z nich se objeví na stadionu spíš příležitostně. Dozvíte se i jaké jsou jejich hlavní cíle a očekávání od sezony.

Samozřejmě je hezké mít přehled o tom, že fans mají velkou radost z přesvědčivé výhry nad rivalem, moc je nepotěšilo hloupé vypadnutí z poháru a vyloženě je štve že jste, podle nich, dostatečně neposílili útok, ale… vlastně to nemá žádný větší dopad na cokoliv dalšího. Tím spíš že většinou se tyto ohlasy hodně podobají feedbacku který vám dává vedení klubu s tím rozdílem, že fanoušci nejsou ti kdo rozhodují a nemají pravomoc vás vyhodit. Sice je tu zavedený koncept toho, že příznivci klubu mají určitý vliv na vaše chlebodárce, v každém klubu trochu jinak silný, ale ve výsledku jejich spokojenost většinou natolik kopíruje názor vedení klubu, že je to vlastně jedno. Z celé novinky se tak dost často stává jenom další věc o kterou se sice můžete starat když vás zajímá, ale pokud ji budete úplně ignorovat, většinou se nic nestane. Co naopak může v některých případech být užitečné je sekce s názory fanoušků na jednotlivé hráče. Hodnocení občas dokáže ulehčit rozhodování koho nechat jít, nebo koho naopak udržet a udělat z něj důležitou součást týmu do budoucna.

i Zdroj: Tomáš Urbánek / Hrej.cz

Drobných vylepšení se dočkal i loni představený data hub. Pokud jste ten typ trenéra, který si v detailní analýze libuje a máte v plánu to rozjet v nějaké Horní Dolní po vzoru Midtjyllandu, budete v něm trávit opravdu hodně času. Nově hub nabízí kromě xG i xA (číselně vyjádřená pravděpodobnost že se z dané přihrávky z daného místa povede přihrát na gól), statistiku progresivních přihrávek nebo PPDA (passes per defensive action - kolikrát v průměru dovolí váš tým soupeři přihrát než ho o míč připravíte).

Vyloženě kosmetickou novinkou je pak takzvaná Manager timeline, kde si můžete hezky prohlédnout svoji kariéru s vyznačenými důležitými milníky. Což je sice určitě moc fajn, ale když se tohle prezentuje v oficiálních materiálech jako jedna z pěti největších novinek před vydáním hry, už to opravdu působí trochu komicky.

Je to pořád stejně dobrá a zábavná hra, na kterou dost často budete až nezdravě myslet i mimo čas přímo strávený sezením u počítače

Je jasné, že všechny připomínky platí především pro pravidelné a věrné hráče Football Manageru, kteří mají na účtě desítky a stovky hodin v každém ročníku. A ani pro ně vlastně 2023 nebude vyloženě zklamání, protože je to pořád stejně dobrá a zábavná hra, na kterou dost často budete až nezdravě myslet i mimo čas přímo strávený sezením u počítače (nebo konzole, kde už nějakou dobu vychází trochu okleštěná, ale vlastně stále plnohodnotná, verze).

I tak si ale myslím, že by se moc hráčů nezlobilo kdyby si Sports Interactive klidně dali větší pauzu, příští rok nám dali jen oficiální aktualizaci soupisek formou nějakého, klidně placeného, DLC a ve 2025 se vytáhli s nějakou opravdu zásadní změnou. A nemusí to být nutně jen výrazně hezčí zápasový engine, opravdu velkou péči by si zasloužilo třeba zpracování rohů a dalších standardních situací