Rayman Origins Článek Rayman Origins

Rayman Origins

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

31. 8. 2011 22:49 1
Reklama

Ač má tělo nakouskované jako flák masa z čínské restaurace, dokázal si za dobu své existence podrobit doslova hordy fanoušků. A jak se zdá, jim všem iž brzy srdce nebývale zaplesá, neboť Rayman se chystá vrhnout do dalšího šíleně střeleného dobrodružství a bere si na pomoc nejen své ulítlé kamarády, nýbrž se i vrací ke starým dobrým základům klasiky z devadesátých let, kterou se autoři rozhodli přepracovat do moderní doby. A prozatímní výsledek jejich práce vypadá přímo fantasticky.

V kondici lepší, než kdy předtím

Přestože si Rayman ani tentokrát nevytrucoval nárůst chybějících končetin, nemusí nás to pranic mrzet. Jistě, z humánního hlediska bychom mohli projevit mírný soucit, ale jeho tělo už se stalo natolik ikonickým, že by s jakoukoliv změnou akorát ztratil na šmrncovním zevnějšku. A přece, záměrem tohoto titulu je podat dobrou klasiku z let minulých, tak proč měnit něco, co šlapalo jako hodinky – se vším všudy. Proto se vraťme i do 2D prostředí, do světa jednoduchých pravidel a starosti nechme ležet stranou. Nový Rayman už vše zařídí.

Není to Bůh, není silný ani velký, avšak je to právě on, kdo jako čarodějnickou hůlkou mává nad tímto světem a harmonicky ho uvádí do pohybu. Tím ho mění v okouzlující a hlavně pestrý. Skvělé přitom je, že zůstává sám sebou - rozpoutává kolem sebe neskutečný humbuk, na každém kroku tropí jednu skopičinu za druhou a počíná si neohroženě, jak ho již léta známe. Nyní se však starý dobrák Rayman vrací v ještě mnohem odvázanější podobě a ve všech směrech přidává na plynu. Což je záruka zatraceně rychlé a adrenalinem nabité jízdy.

Vypiplaná k dokonalosti

Nebudete se mýlit při tvrzení, že Rayman Origins se vlastně nevyznačuje nikterak přelomovými prvky. V jádru lze totiž mluvit o naprosto typické, principem až triviální plošinovce, avšak množství dokonale odvedené řemeslnické práce ji zvedá na úplně jinou úroveň. Důraz na každičký detail, neskutečné puntičkářství a rozmanitý level design nemůže jinak než ohromit. Vy jste přitom tím nezbytným článkem k tomu, aby se všechny mechanismy spustily a daly do pohybu, pak už se více méně jen kocháte brilantně ztvárněným světem, jemuž hraje do karet silně komiksové, avšak nenásilně působící grafické znázornění – není proto divu, že dění působí táák pohádkově.

Po technické stránce má dle slov autorů však zazářit i hudební vložka, která má dodat hraní nebývalou harmonii. Zvuky a hudba vás budou doprovázet doslova na každém kroku, a to na takové úrovni, že vaším počínáním ovlivníte celou melodii. Doprovod tak bude nejen rytmický, ale i tóny vystihující aktuální dění na obrazovce, což lze jen a jen kvitovat. Zaměstnat by vás přitom mělo na třináct různorodých prostředí, v nichž se logicky vystřídá i slušná řádka nepřátel. Jeden z nejvyzdvihovanějších elementů celé hry jsme si však nechali na konec – kooperace.

„Hej kámo, přilož ruce k dílu!“

Zapojit do hry více hráčů není vůbec žádný problém, neboť může proběhnout naprosto kdekoliv a kdykoliv, aniž by se kontinuita jakkoli narušila. V jedné chvíli proto můžete zdolávat překážky na vlastní pěst a okamžitě po zapojení dalšího ovladače už se promenádujete s parťákem po pravici. Celkově lze do kooperace zapojit až 4 hráče, kteří postupně obsadí role Raymana, následně jeho známého kamaráda Globoxe a ti dva zbývající vyfasují roztomilé Teensies potvůrky. Každý hrdina vyniká jinými přednostmi, tudíž se náramně doplňují, přičemž zajímavě je vyřešen i respawn systém, kdy se po skoku do věčných lovišť objeví postava znovu, ale v bublině, jíž je dopraven na již bezpečné místo. Rychlé, fungující a praktické.

Rayman Origins vypadá opravdu slibně, sice nezmění budoucnost plošinovek, ani by nás neměl překvapit jakoukoliv inovací, ale již na první pohled působí nadmíru šťavnatě a návykově. Především peprná práce autorů se totiž zasloužila o natolik pestrý svět plný dynamiky a harmonie, že se hře na E3, potažmo GamesComu, právem přisuzovalo ocenění nejlépe vypadající plošinovky za letošní rok. Potvrdit, nebo vyvrátit tento fakt by měl definitivně až listopad, na kdy je naplánováno datum vydání pro většinu konzolových platforem. PlayStation Vita se hry dočká až v březnu následujícího roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama