Q&Hrej - Jsou dnes hry jednodušší, než bývaly?
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Článek Q&Hrej - Jsou dnes hry jednodušší, než bývaly?

Q&Hrej - Jsou dnes hry jednodušší, než bývaly?

Redakce

Redakce

18. 5. 2021 11:50 4

Slýcháme to často - hry už nejsou takové, jako bývaly. Zatímco dříve jsme u některých titulů tuhli dlouhé týdny a zvali si zručnější kamarády, aby za nás dokončili náročnější pasáže, dneska nás všechny tituly vodí za ručičku a když se před námi objeví byť jen náznak výzvy, zbaběle prcháme. Nebo ne? Právě nad tím jsme se zamysleli v dnešní Q&Hrej. A co myslíte vy?

Reklama

JAKUB ŠTĚPÁNEK - ČÍM VÍCE MOŽNOSTÍ, TÍM LÉPE

Videohry už nejsou záležitostí malé skupiny podivínů. Vývojáři se snaží oslovit mnohem širší publikum, což jde ruku v ruce s celkovou obtížností. A vnímám to i já. Jako příklad může posloužit Assassin's Creed Valhalla, do hry jsem se totiž vrátil kvůli čerstvému rozšíření. Pohled do možností v nastavení obtížnosti mi docela dělá radost. Mohu si totiž zvlášť upravit stealth a zvlášť obtížnost klasických soubojů. A k tomu ještě poladit pomocné ukazatele, které varují třeba před blížícím se šípem.

Nejsem si úplně jistý, zda si všichni uvědomili, že je vysoká obtížnost podstatnou součástí zážitku.

Právě takový přístup je podle mě nejlepší, nebo tedy alespoň pro mě určitě ano. Dříve jsme si o podobných možnostech mohli nechat jen zdát, byť se i dnes často tvůrci omezují na tři základní obtížnosti. Nutno dodat, že v některých titulech se asi nemá cenu zaobírat podrobnějším nastavením.

Na druhou stranu je potřeba zmínit projekty, u nichž autoři odmítají jít hráčům na ruku. Opět nemusíme chodit zbytečně daleko, skvělým příkladem je Returnal. Nejsem si úplně jistý, zda si všichni uvědomili, že je vysoká obtížnost podstatnou součástí zážitku, možná tento fakt autoři dostatečně nezdůraznili. Returnal ale dokládá, že nelze obecně tvrdit, že jsou dnešní hry jednodušší.

ALEŠ TIHLAŘÍK - JÁ DOHRÁL DARK SOULS, KDO JE VÍC

Toť otázka. Od jisté doby se hry začaly ve větší míře dostávat do podvědomí mainstreamu, což s sebou zákonitě neslo i obecné snižování obtížnosti. Hraní se stalo běžnou součástí relaxace desítek milionů lidí po celém světě, přičemž tihle lidé samozřejmě nechtěli umírat už v tutoriálu, nechtěli opakovat poslední tři hodiny hraní kvůli nějakému přešlapu, před kterým si zapomněli manuálně uložit hru. A já se jim nedivím, protože to vlastně mám úplně stejně – například funkcionalitu vracení času v závodních hrách považuji za jeden z nejlepších herních vynálezů za hodně dlouhou dobu.

V reakci na postupné přibližování her mainstreamu ovšem začal vznikat silný a velmi hlasitý kult okolo hráčů těch „opravdových“, těžkých her. Opilecké poměřování penisů na hajzlících zapadlých pajzlů se najednou proměnilo do „Dohrál jsem Dark Souls, já jsem ten opravdový hráč a dívám se na ostatní spatra. A jestli se ti ta hra nelíbí, tak jenom proto, že jsi lama a nezvládneš ji dohrát.“ Pověstná onanie nad vlastním skillem tedy dala vzniknout hrám, které sice jsou zajímavé v mnoha jiných ohledech, veřejnost si je ovšem bohužel zafixovala do kolonky „příliš těžké“. Což je hrozná škoda, protože hry jako Sekiro, Nioh, Cuphead nebo nejnověji Returnal by mohly i méně zkušeným hráčům nabídnout desítky hodin skvělé zábavy.

Díky auře pekelně těžkých her si však tyto tituly spousta lidí nekoupí, což v konečném důsledku škodí jak mainstream hráčům, kteří si je nezahrají, tvůrcům, kteří od mainstreamu neuvidí tolik peněz, i hardcore hráčům, pro které se tímto koloběhem zákonitě snižuje šance na pokračování série.

Hry tedy v obecném měřítku nejspíše jsou lehčí než někdy v devadesátých letech.

Hry tedy v obecném měřítku nejspíše jsou lehčí než někdy v devadesátých letech, toto snížení obtížnosti ovšem do jisté míry kompenzuje vznik nových souls-like titulů, které naopak obtížnost napalují (zbytečně) vysoko. Kéž by většina her měla nějaké nastavení obtížnosti, aby si je mohl, nezávisle na zručnosti, užít každý! A jo, počkat, ono už to existuje. Tak nic…

TADEÁŠ PEPŘ - DÍKYBOHU ZA TY ZÁVODY

O obtížnosti her už toho bylo napsáno a nadiskutováno mnoho. Já se, podobně jako výše Aleš, řadím k těm, kteří moc nechápou fetišizaci brutálně obtížných her. Naprosto rozumím tomu, proč někoho Soulsovky baví a proč je považuje za nejlepší žánr široko daleko, vůbec ale nerozumím tomu, proč by to z daného člověka mělo dělat “víc hráče”. 

Q&Hrej - Jsou dnes hry jednodušší, než bývaly?
i Zdroj: Hrej.cz

Před pár dny se na Twitteru duchovní otec God of War Cory Barlog pochlubil tím, že rád hraje hry na nejnižší obtížnost. Šlo o reakci na klasickou řetězovku „řekněte nepopulární názor z herního světa“. Ve vzniklém vláknu se samozřejmě našla spousta lidí, která s ním souhlasila, i tak se ale vyrojili exoti, kteří kolem plivali síru s tím, že „kDo NEhRaJE nA HArD jE LůZR“. Ano, v devadesátých letech vás často hry potěšily omezeným množstvím životů a pořádně drsnou hratelností, postupná evoluce, která přinesla třeba postupné léčení ve střílečkách hraní zjednodušila značně. Hry se ale prostě otevírají všem a jsou čím dál komplexnější. Také už není třeba tak uměle natahovat herní dobu tím, že by hráči museli backtrackovat nebo opakovaně hrát zdlouhavé, obtížné pasáže bez míst k uložení. Ba naopak, dnešní obří open-worldy potřebují spíše opak a pro jistou formu kompaktnějšího zážitku nabízí různé zkratky a jednoduché formy rychlého cestování.

Navíc třeba u závodních her tyhle poučky úplně neplatí. S rozšiřováním možností se objevují třeba posuvníky obtížnosti. Díky nim (a bohaté nabídce asistencí) lze závodění skutečně upravit ku obrazu svému, a pokud posuvník zatlačíte do hodnot nad 100, stojí před vámi opravdu brutální výzva.

S obtížnosti navíc souvisí i ergonomie hraní. Dříve bývaly hry často neintuitivní, ovládání kostrbaté, v TPS chyběly systémy krytí a samotné ovladače nestály za nic. Dnešní gamepady jsou pohodlné, přesné, většina her se s nimi ovládá výborně a je tak mnohem jednodušší dosahovat lepších výsledků. A pokud je vám to proti srsti, nic vám nebrání dohrát Dark Souls na taneční podložce. 

LUKÁŠ ČERNOHORSKÝ - ZPOHODLNĚLI JSME

Za mě rozhodně ano. Není to však tak, že bych veškeré hry hrál s levačkou za zády a s jedním okem zavřeným. Nechápejte mě špatně. I takové Halo 5 na Legendary obtížnost si koleduje o náhlé vypnutí konzole. A Gears 5 na obtížnost ultra brutální je zase hazard se zdravím ovladače. Bezesporu. Spíš to vnímám tak, že hry jsou mnohem pohodlnější než dříve. Rád se sice nechám ukolébat hrami od Fromsoftware, případě kvalitní rogue-like jako Binding of Isaac. Tam je obtížnost mnohdy velmi vysoká, dá vzpomenout starým dobrým dobám a to já rád. Ale stále je to pouze pozlátko. I Soulsovky prošly velkou evolucí od původních Demons Souls po Bloodborne. V původních Demons Souls a Dark Souls nebylo možné použít více zkamenělých dušiček z batůžku. V remaku to již jde. Drobnost? Jistě, ale i v tomhle jsou hry pohodlnější. 

Hry se prostě změnily a my hráči neskutečně zpohodlněli.

Tu obrovskou propast mezi pohodlím a náročností vnímám i ve World of Warcraft. Opět musím přikývnout - máme tu brutální obtížnosti Heroic, Mythic a čím dál náročnější klíče. Ale vzpomenete si Vanillu a Burning Crusade? Jak náročný byl Black Temple a Blackrock Spire? Tehdy každý člen raidu musel věděl, co dělá a v batohu měl připravené desítky předmětů. Tehdy jsme i obyčejný trash zabíjeli tak, že jsme se vrhli na jednu elitu a jakmile si nedej bože přivolala kamarády, věděli jsme, že je ouvej. Boss byl pak obvykle záležitostí několika hodin. A to samozřejmě nemluvím o levelování postavy. To byla záležitost měsíců. A teď? Teď si vytvořím novou postavu a za týden se už proháním v aktuálním raidu. A trash se obvykle zabijí stylem “natáhnout vše v místnosti a stejně to umře”. V batohu vám stačí tři lahvičky (jedna vydrží hodinu) a pár dobrot a olejů. V progressu sice boss taky umírá desítky pokusů, ale po pochopení taktiky je boss záležitostí klidně i pár minut. Hry se prostě změnily a my hráči neskutečně zpohodlněli. Naštěstí stále existují výzvy jako je Hades, Bloodborne nebo Burning Crusade Classic.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama