The Elder Scrolls V: Skyrim Článek Průvodce Skyrimem - naučte se přežít

Průvodce Skyrimem - naučte se přežít

Maggot

Maggot

22. 11. 2011 23:00 34
Reklama

Starobylé proroctví, smrt, utrpení, zkáza, na druhé straně pak nespočet unikátně strávených hodin, živý svět a zážitek jako žádný jiný. The Elder Scrolls V: Skyrim je dech beroucí titul, který v letošním roce jen stěží najde konkurenci. Jeho kolosální rozměry pak způsobují mrtvice v řadách slabších hráčů, ale také nekontrolovatelné vzrušení u rozených badatelů. Vzhledem k nátuře hry bychom vás s ní rádi seznámili prostřednictvím našeho pětidílného, naučně zábavného seriálu, ve kterém se o světě Skyrim dozvíte něco více. A také se vás, alespoň v rychlosti, pokusíme připravit na těžký život tam venku. Na tři, taste!

Hratelné rasy

Svět Tamriel, jehož je provincie Skyrim součástí, obývá celá řada ras a bytostí, každá třímající jiné poselství a nativní výhody určitého druhu. Vzhledem k tomu, že už počáteční tvorba postavy představuje značně jednoduší proces oproti minulosti, jediné na čem výrazněji závisí, je výběr rasy, s níž spasíte svět.

Argonian – Rasa argonianů je od svých prapočátků vedena prakticky k neustálým bojům, s domovem nejenom na souši, ale také ve vodě. Hráč při výběru získává hned několik velice užitečných výhod, kterým kraluje dýchání pod vodou a zvýšená odolnost vůči nemocem. V této podobě máte ovšem i několik výchozích kladů, díky nimž argoniané typicky reprezentují role plíživých jedinců.

Khajiit – Pokud jde o humanoidní zvěř, případně animalistické lidi, druhým v řadě je lid khajiitů, kočičích person s přirozenou bravurou v plížení. Při hraní za khajiita ovšem počítejte i se schopnostmi, díky nimž ve tmavých prostorech uvidíte mnohem lépe. Při pěstních soubojích navíc těžíte z nominální výhody drápů a od základu jste tak mnohem nebezpečnější, než ostatní.

Ork – Distinktivním poznávacím znakem této rasy je samozřejmě hrubá síla, žádné obskakování kolem, orkové, příchozí z největších pohoří Tamrielu, jsou něco jako beranidlo. Díky speciální síle předávané mezi členy jednotlivých kmenů, se v žáru boje mění v mlýnky na maso, proto se hodí nejlépe k charakterům čistých válečníků s malým mozkem.

Breton – Bretoňané se mohou pyšnit téměř čistokrevnou povahou mága, pakliže se tedy chcete od začátku hry orientovat zejména na magii, tohle je váš černý kůň. Jako jediní tvorové Tamrielu získávají od samotného počátku bonusy ke všem druhům magie, čemuž ještě více dopomáhají jejich speciální schopnosti, těžící z magické nátury těchto sofistikovaných stvoření.

Redguard – Pokud někdy navštívíte Hammerfell, dejte si pozor na tyto přirozené válečníky. Jejich výhodou je prakticky naturální spojení s dlouhodobou tradicí válčení. Díky tvrdému křtu bojem vynikají velkou výdrží a mnohem větší odolnosti vůči jedům. Opět, hraní za tyto postavy je vhodné zejména pro čistokrevné válečníky. Krom toho jim ale sedí i role bojového mága.

Nord – Seveřané pocházející z nehostinných končin Atmory představují téměř dokonalou barbarskou rasu, určenou k ničení a decimaci hrubou silou. Jako nord máte od počátku mnohem vyšší rezistivitu vůči mrazům, a také schopnost zastrašení nepřítele. Při hraní za tuto rasu se navíc setkáte s nejpozitivnějšími ohlasy, jelikož Skyrim je domovem právě pro nordy.

Elfové – Nebyla by to fantasy hra, kdyby v ní nebyly elfové. Skyrim vám nabízí hraní hned za tři elfské podoby, každá s vlastní historií a odlišným posláním. Temní elfové jsou přirozenými zloději, jejich talent na zlodějinu a tiché obkračování lidí jim vévodí, stejně jako obávaná pověst. Lesní elfové jsou na tom podobně, naproti svým temnějším kolegům navíc vynikají v magii díky dodržování pradávných tradic, kterých se jako jedni z mála nezřekli. Áno, ještě vysocí elfové, pravděpodobně nejlepší rasa pro startovní pozici mága. Nejenom že tito ušatí klauni od počátku třímají nejvíce kouzel ze všech ras, i jejich papírové hodnoty schopností převyšují konkurenci a to nejenom v magii. Pakliže chcete začít hru jako čistokrevný mág, zde je vaše sázka na jistotu.

Imperial – Rasa lidí, pocházejících ze sousedního Cyrodiilu je perfektním ubrusem, určeným k vlastnoručnímu počmárání. Imperiální jedinci mají totiž tu výhodu, že jsou od počátku naprosto vybalancovaní a hráč se tak může mnohem pohodlněji formovat v průběhu hry. Chcete čarovat, čórovat nebo vraždit s úsměvem od ucha k uchu? Toto je vaše volba.

Soubojový systém

Když ale dojde na ostrou akci, nepomůže vám žádný návod, a poznatky z teorie musí chtě nechtě přejít v praxi. Obtížnost hry je posazena o něco výše tak, abyste byli motivováni svou postavu hnát, pokud možno, co nejdál a nebáli se experimentovat s prvky, které byly dříve pasé. Nejdůležitější je pak pochopit samotný soubojový systém, který je opravdu povedený, a kterému se musíte částečně přizpůsobit. Doby, kdy jste naběhli mezi partičku nepřátel a sekali hlava nehlava, s kvikotem vyděšené holky, jsou pryč.

Nejpřirozenější, a svým způsobem nejvyváženější, je pak cesta čistokrevného válečníka. Sekery, obouruční meče, palcáty, jo, to máme my chlapi rádi. V takovém případě ovšem musíme, alespoň tedy na počátku hry, doporučit kombinaci štítu a jednoruční zbraně. Ve hře narazíte na desítky rozdílných nepřátel, mezi nimiž jsou i velice nepříjemní a silní protivníci, třeba i z řad klasických banditů, přičemž odpovídající způsob a rychlost blokování je tou nejdůležitější částí boje. Štíty posléze eliminují největší porci poškození, když jste fyzicky zasaženi a navíc umožňují nepřítele ochromit správně načasovaným výpadem. Pravda, možná nezpůsobíte tolik škod, jako když mácháte obřím obouručákem nebo dvěma rychlými dýkami, což je ve výsledku to nejmenší.

Až nový systém kouzel a použití obou rukou současně ovšem umožnilo kompletní využití magie i těm hráčům, kteří se nechtějí přehrabovat v desítkách tabulek a řešit triviální rozdíly mezi jednotlivými kouzly. Klasické rozdělení zůstává (destruktivní, léčivá, vyvolávací magie…), vy ovšem můžete kombinovat dvě kouzla mezi sebou. Není tedy problém jednou rukou sesílat blesky a druhou se současně léčit. Kombinací existují stovky, počítejte ovšem s tím, že jako čistokrevný mág budete mít zpočátku život o něco trpčí. Spousta postav vzdoruje magii, musíte brát v potaz logické slabosti nepřátel (oheň x led) a u tužších soubojů i přemýšlet takticky. Magie totiž spočívá nejenom v sesílání plamenů, díky ní se lze často značně posílit a třeba si vyčarovat i nějakého spolubojovníka. Hraní za mága je stále pravděpodobně nejtěžší cestou, na konci dne je to ovšem pocit více než uspokojivý.

Od pradávna platí, že ona střední cesta bývá nejvýhodnější. Povolání bojového mága je pravděpodobně nejlepší cestou jak se připravit na všechny nástrahy Skyrimu a ještě ze hry vytěžit o kousek více. S těžkým brněním snesete mnohem více, jednou rukou lze sekat a druhou sesílat čáry. Opět, rozdílných kombinací a přístupů k věci existuje spousta, pakliže si správně namícháte svůj pohádkový mix, stanete se opravdovým postrachem okolí. Univerzální zaměření nejvíce oceníte v momentech, kdy se na vás valí skupinka nepřátel, složená z magických i čistě brutálních stvoření. Každá rána si najde svůj cíl.

Specifický styl hraní posléze představuje i povolání zloděje. Už nyní vám doporučujeme se v nepřátelských obydlích plížit, jak to jenom jde, a snažit se na nepřátele doléhat pokud možno nespatřeni a hezky zezadu. Poškození se pak násobí a mnohdy vám přihraje obrovskou výhodu. S plížením na užitečnosti náhle nabírá i luk, který je, při nečekaném zásahu, prakticky fatální a velkou část nepřátel zničí na jeden zásah, přičemž vám umožní dále operovat, aniž by si vás kdo všiml. Tichý způsob hraní má samozřejmě spoustu výhod i v rámci plnění úkolů.

Vylepšování postavy

Pozitivní náladu Skyrimu lze spatřit i v systému budování vašich schopností a vývoji herního charakteru jako takového. Prostým používáním vašich schopností roste jejich účinnost, síla a v obecném měřítku i vaše možnosti. Pokud například často kradete z kapes lidí, postupem času zjistíte, že se nemusíte plížit po koutech, aby se vám úspěšný kapsářský pokus vydařil, ale není problém stát prakticky přímo pod očima zúčastněných a vesele si krást. Jakmile nasbíráte dostatečný počet bodů, přestupujete na další úroveň a vybíráte si bonusy k hladině života, maně a výdrži. Nejdůležitější jsou ovšem právě perky, tedy vylepšení konkrétních schopností.

Zpočátku se snažte distribuovat body zejména mezi nejčastěji používané schopnosti, přirozeně ty bojové, což platí dvojnásob u magie. Jako nováček ve hře se budete totiž často potýkat s únavou, případně nedostatkem many, což lze částečně suplovat právě vhodným rozložením bodů mezi aktivní dovednosti. Dalším důležitým prvkem, na který byste rozhodně měli brát zřetel, je řečnictví, které zocelujete prodejem a rétorickými rozhodnutími. Právě tato dovednost vám zabere nejvíce času, pakliže se jí budete snažit horlivě dostat na maximum. Podobně jako u drtivé většiny skillů vám můžeme poradit jediné – nevšímejte si jí.

Hra přímo vybízí k tomu, abyste jí pozvolna proplouvali a postupně se vypracovali nenásilnou metodou. Totéž platí o vašich dovednostech, samozřejmě, pakliže se budete chtít stát pravým MacGyverem a ovládnout vše, počítejte s ohromnou masou nahraných hodin.

Nemoci

I ten nejzdatnější badatel se ovšem může nakazit jednou ze zákeřných nemocí, poletujících po Skyrimu, zejména pak v ústech místního bestiáře. Nemoc zkrátka chytíte raz dva, tvrdý úder vám naštípne kost, vlčí kousnutí způsobí vzteklinu a živí mrtví jsou pravděpodobně největší přenašeči chorob, jež útočí na vaši mysl. Projevem těchto negativních symbióz je pak celá řada efektů ovlivňujících vaše schopnosti a to většinou směrem dolů. Jejich působení naleznete v menu s magií, červeně označená pole značí, že něco není v pořádku. Vycházet ovšem můžete i z reakcí ostatních lidí, kteří vám často dají najevo, že něco není v pořádku. Pokud se nakazíte, není důvod šílet, nemoci vás většinou neovlivní nijak důrazným způsobem, pokud se jich ale nahromadí více, je potřeba jednat.

Způsobů léčení je hned několik, nejpřirozenější cesta je vypití příslušného lektvaru, který nejenom že se dá koupit u každého lepšího apatykáře, lze si jej také vytvořit osobně. Další možností je léčivé kouzlo, které se u prodejců začíná objevovat na vyšších úrovních. Tou nejjednodušší cestou je pak prostá modlitba u jednoho z oltářů, který najdete prakticky v každém městě a v mnoha dungeonech rozesetých po světě. Za nemoc se ovšem považuje například i takový vampirismus nebo lykantropie. Jako stvoření noci získáváte celou řadu výhod, zároveň se ale musíte přizpůsobit úplně novému životnímu stylu.

Život upíra je těžká věc. Na denním slunci ztrácíte spoustu energie a vzhledem k nutnosti v pravidelných dávkách sát lidskou krev je hraní v takovém stádiu i velice otravné. Pokud se dlouho nenapijete, bestiální pudy se projeví a lidé na vás budou útočit jako na divoké zvíře. Život vlkodlaka je pak ještě o něco těžší, jako vlčí člověk jste v případě proměny prakticky jen dravé zvíře, určené k zabíjení a ničemu jinému. Nutno dodat, že abyste se obou chorob zbavili, musíte projít specializovaným procesem, ke kterému se dostanete prostřednictvím jednoho z questů.

Fajn, základy máte, teď přežijete. Skyrim není nijak složitá hra, její principy pochopíte prakticky okamžitě, je ovšem potřeba si je pečlivě roztřídit, přiřadit a správně použít. Pakliže vás neberou souboje a řadíte se spíš mezi ty praktičtější typy, další zastávka bude přímo pro vás – řemesla!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama