Prototype Článek Prototype

Prototype

Martin Klekner

Martin Klekner

2. 1. 2009 23:00 6
Reklama

Stalo se vám už někdy, že jste si nemohli vzpomenout vůbec na nic? Že jste netušili, co jste zač, jak jste se tu vzali a odkud jste přišli? Ano, většina z nás už nejspíš prožila probuzení po noci plné alkoholu. To ale není případ Alexe Mercera. Ten totiž trpí amnézií. To by nebylo tak hrozné, kdyby ovšem nezačal zjišťovat, že s ním něco není v pořádku. Na koho sáhne, toho podobu na sebe vezme, stačí jediná myšlenka a místo ruky má brutální zahnutou čepel, pravidla gravitace na něj očividně neplatí a... všichni mu jdou zničehonic po krku. První otázka – co se to, proboha, děje? Druhá – kdo je za to zodpovědný?

Problémy v koncovce

O Prototype, dlouho očekávané hře Radical Entertainment, jsme vás informovali již v našem předchozím preview. Přesto na úvod neuškodí krátké shrnutí. Prototype je strhující městská akce, v níž se vžijeme do role muže, který se očividně stal obětí nezákonných vládních pokusů na lidech. Ty z něj udělaly stvoření schopné běhat stokilometrovou rychlostí, skákat desítky metrů vysoko, absorbovat kohokoliv ze svého okolí (a to i s jeho vzpomínkami) a v nejvyhrocenějších případech se proměnit v supersilné zmutované monstrum.

Naštěstí nebude úplně sám, na koho se ve věrně zachyceném virtuálním New Yorku strhne pozornost. Většina členů výzkumného týmu, který na něm testoval jistou neznámou látku, se změnila v mutanty a sužuje teď nevinné obyvatele města. Ulice se stanou válečnou zónou, armáda povolá všechny vojenské složky, které bude mít k dispozici, a během pár hodin se rozpoutá peklo. A do toho všeho se vy, jako neutrální element (což v tomto případě znamená, že vám půjdou po krku úplně všichni), pokusíte zjistit, kdo za vším stojí a jak se dá mutace zastavit. A rozhodně si nebudete počínat nijak dušínovsky – ryze sobecká povaha vašeho snažení vás totiž postaví do role naprostého antihrdiny. Ale nakonec, proč ne, když si o to všichni říkali...

V kůži monstra

Hra je velmi podobná GTA. Nepotřebujete sice auto, jelikož běháte rychleji, a míra pozornosti, kterou budíte, je také kapku větší, základy jsou však stejné. Máme tu speciální metr, který měří, kolik lidí o vás ví a jaký poplach mezi svými nepřáteli způsobujete (od bílých barev klidu po rudé, signalizující poplach v celém New Yorku), máme tu otevřenou mapu, povinné i nepovinné úkoly a spoustu prostoru na to dělat, co se vám zachce. Bohužel, aby mohl Alex normálně (tzn. nadlidsky) fungovat, musí konzumovat biomasu. Což znamená, že musí přijít k vybrané oběti (ať už jde o civilistu nebo vojáka) a jednoduše ji zblajznout, nebo lépe řečeno, absorbovat. Bez toho není možné přežít, natož provádět speciální schopnosti.

Autoři dávají důraz na fakt, že ve městě se neustále něco děje, ať se toho vy účastníte nebo ne. Spíš než klasického probíhání levelů s bossem na konci se tak dočkáte neustálého napětí z toho, co přijde. Seskočíte z budovy a ocitnete se uprostřed vojenské barikády plné tanků? Natrefíte při bloumání ulicemi na stádo mutantů (nazývaných „Nakažení“)? Anebo vás zničehonic začne otravovat Black Hawk? Nikdy nevíte nic předem.

Když se zrovna nebudete honit po ulici, běhat v hyperparkourovém stylu po střechách a řezat se s nepřáteli, budete plnit úkoly. Zde už nepůjde tak riskovat, protože mnohdy budete nuceni operovat v samotném týlu nepřítele. Alex na sebe dokáže brát podoby okolních osob, se všemi jejich vědomostmi a vzpomínkami. Už vám svítá? Ano, právě ukradené vzpomínky klíčových NPC v podobě zajímavě stylizovaných cut-scén budou klíčem k odhalení tajemství vašeho původu. V kůži důležitých příběhových postav se dostanete na místa, která skrývají odpovědi. Půjde o detektivní skládačku, k níž dostanete i samostatné menu, kam budete jednotlivé střípky informací umisťovat.

Ohromující vývoj schopností

Hlavním cílem Radical je připoutat hráče k monitoru již na samém začátku, a pak už ho nepustit z drápů. Osvědčený způsob je hned v úvodních minutách ukázat, co za skopičiny bude hlavní hrdina schopen na konci provádět, a potom ho o ně připravit - jen aby je postupně zase všechny získal. Okusit jsme to mohli třeba v nedávném Star Wars: Force Unleashed a zde to bude fungovat úplně stejně... jen ještě o trochu víc megalomansky. Už na nejnižším stupni dokáže Alex skoro všechno, čeho jsme zatím byli svědky v uvolněných videích ze hry – a valili nad tím oči. Co víc tedy ještě očekávat?

Konzumováním osob, které mají schopnosti operovat ve vojenské technice, získáte tu samou dovednosti i vy. Nejdříve to budou obrněné transportéry, později tanky a vrcholem všeho bude přístup k helikoptérám. Ale to není všechno. Všemožné výběžky a ostny trčící z vašeho těla, jimiž budete moci stále efektněji půlit a čtvrtit své protivníky, půjdou nakonec kombinovat i s ukořistěnou technikou. Co to znamená, to si raději zatím nechci představovat...ale přiznávám, že nápad s helikoptérou posetou ničivými chapadly, mě nenechává zcela chladným :-).

Dovednosti hromadného ničení

Většinu času si to budete s nepřáteli vyříkávat pěkně postaru, ručně. Nebo chapadlovitě. Nebo také sekáčkovitě. Vždy bude záležet hlavně na tom, v co se vaše tělo v danou chvíli promění. Velmi zajímavě vypadá schopnost prorážení davem – kdy po sobě Alex nechá jen krvavé šmouhy nepřátel. Anebo popadnutí zmítajícího se protivníka, sprint na dlouho trať po stěnách mrakodrapů a jeho následné hození do rotoru helikoptéry. Ano, hra je to nejenom až bláznivě efektní, ale i velmi krvavá. Ratingoví pracovníci budou mít nejspíš plné ruce práce.

Mnohokrát jsme Alexe viděli, jak vrazí rukama do země a o kus dál vyskočí z betonu podivné černé výběžky. Těm autoři říkají Devastators a jsou speciálně určeny pro chvíle, kdy se octnete tváří v tvář přesile. Ani Alex totiž není schopen vydržet příliš dlouho vystaven soustředěné palbě, a tak budete v zásadě neustále muset buď hodně rychle utíkat, anebo hodně baštit biomasu. Bez zajímavosti není ani fakt, že se hlavní hrdina neváhá snížit i k používání obyčejných střelných zbraní – takový raketomet poslouží zvláště na začátku jako spolehlivá odpověď na přílet helikoptér.

Jen ať už to je hotové

Špatná zpráva je ta, že podpora hry více hráčů byla nakonec opravdu vyškrtnuta. Autoři v nedávných prohlášeních potvrdili, že po několika odkladech se rozhodli ukončit vývoj kooperativního multiplayeru, jednoduše proto, že by ho nestihli dodělat. Před takto radikálním krokem samozřejmě dlouho váhali, nakonec se na názor zeptali i samotné hráčské komunity. Po její pozitivní odezvě však už nebylo proč váhat – a tak se konečně mohli zaměřit na dopilování singleplayeru. Škoda jen, že odmítají i možnost dodatečného vydání online modu v podobě add-onu.

Pokud Prototype nezajde až příliš daleko ve snaze zalíbit se svým megalomanstvím, můžeme se těšit na pořádnou adrenalinovou jízdu. Grafická stránka sice občas zaostává v detailnosti některých textur a modelů, celkově se však jedná o vysoký nadprůměr, který svému účelu slouží víc než dobře. Je-li tedy nářezová akční hratelnost přesně to, co vám u hry stačí ke spokojenosti, mohl by se pro vás Prototype docela dobře stát hrou roku 2009. Uvidíme v dubnu, kdy má vyjít na PC, Xbox 360 a PS3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama