Pro Evolution Soccer 2010 Článek Pro Evolution Soccer 2010

Pro Evolution Soccer 2010

Blixa

Blixa

6. 9. 2009 22:44 9
Reklama

S Lionelem Messim a Fernandem Torresem na obalu vyrazí letošní ročník Pro Evolution Soccer do souboje o návrat na fotbalový trůn. Série PES má samozřejmě stále ohromnou základnu fanoušků, nicméně i ti nejzatvrzelejší vesměs loni uznávali, že konkurenční FIFA udělala pořádný skok dopředu a že si dokázala napravit pošramocenou pověst z minulých let. Obě série si už ale za dobu svých vzájemných soubojů prošly pěknou řádnou vzestupů i pádů a každý fanda virtuálního fotbalu moc dobře ví, že rozhodující je vždycky aktuální forma, respektive to, na co se daný ročník rozhodnou vývojáři soustředit a jak se jim to povede. Tvůrci Pro Evolution Soccer 2010 dali své snaze v letošním roce přízvisko „návrat k simulaci“ a vrhli se do práce skutečně s vervou.

Magických 360

Kouzelným spojením pro letošní ročníky obou fotbalových her se stává 360 stupňů. Poté co byla FIFA 10 na jaře prezentována právě především v souvislosti s tímto novým systémem pohybu hráčů, zareagovali Konami překvapivě zdrženlivě a prohlásili, že tuto funkci chystají až pro některé z následujících ročníků a že se rozhodně v PES 2010 neobjeví. Nakonec ale došlo ke změně plánů a pohyb ve 360 stupních bude i zde. Konečně se tak v obou hrách zbavíme historického běhání jen v základních osmi směrech, díky kterým nemohl být logicky pocit ze hry nikdy plynulý a přirozený. Během prvních pár minut hraní si zřejmě žádného velkého rozdílu nevšimnete, ale když se budete více soustředit na pohyb svého hráče, zjistíte, že přesnost a svoboda pohybu jsou skutečně o poznání lepší.

Na GamesComu jsme bohužel nenašli čas na to vyzkoušet další slibované změny v hratelnosti, ovšem věřte, že jich není málo a skutečně nejde o žádné drobnosti. Spíše naopak. Lidé z Konami se evidentně začetli do internetových fór a v aktuálním ročníku hodlají smáznout většinu fandovské kritiky. Především, konečně tu máme manuální ovládání brankářů, které má sice podle prozatímních ohlasů ještě své mouchy, ale už jen za odvahu za vnesení tohoto prvku do hry mají Konami plusové body. V souvislosti s touto změnou máme podle autorů počítat i s rozmanitějšími animacemi gólmanů a vůbec jejich přirozenějším pohybem po vápně, což je opět vlastnost, na kterou se soustředí i FIFA 10. Za zmínku stojí bezesporu také možnost manuální přihrávky volným hráčem, vylepšená grafika (i když v tomto směru to na Fifu 10 takřka stoprocentně stačit nebude) a zachování všech herních módů včetně Ligy mistrů a Become a legend.

Fotbalová chemie

Tím ale výčet zajímavých vlastností PES 2010 nekončí. Další oblastí, na kterou se autoři rozhodli zaměřit svou pozornost, je taktika. Tu budeme v tomto ročníku moci určovat nejen klasickými změnami rozestavení, ale i mnohem propracovanějším nastavením stylu hry celého týmu. Ten bude definován několika ukazateli, přičemž každý z nich může nabývat hodnot od jedné do stovky. V menu si pak snadno nastavíte takovou kombinaci, která vyhovuje aktuální situaci na hřišti. Kromě celkem obligátní úrovně pressingu nebo zapojování do útoku můžete nastavovat i takové detaily, jako zda mají volní hráči spíše roztahovat hru nabíháním do prostoru, nebo podporovat hráče s míčem běháním si pro přihrávky.

Druhá důležitá část nastavení taktiky se týká samotných hráčů a popravdě řečeno, zatím z ní nejsme příliš moudří. V teoretické rovině se jedná o to, že každý hráč má určité specifické vlastnosti, kterými se odlišuje od normálu. Tyto vlastnosti jsou zobrazeny pomocí jakýchsi kartiček s popiskem toho, o jakou vlastnost jde. Například Messi si rád probíjí cestu přes více protihráčů do středu hřiště, Ronaldo s oblibou zkouší střely z dálky a Ibrahimovič se pohybuje na hranici ofsajdu a čeká na příležitost. V PES 2010 budete mít možnost tyto vlastnosti u hráčů libovolně „zapínat a vypínat“, čímž můžete samozřejmě poměrně zásadně ovlivnit hru. Pokud kartičku vypnete, hráč se bude v dané věci chovat úplně standardně, jestliže bude ale zapnutá, bude svou charakteristickou vlastnost využívat kdykoliv to bude vhodné. Na GamesComu jsme bohužel konkrétní dopad tohoto prvku na hru samotnou neměli možnost vidět, a tak nebudeme vynášet předčasné soudy, nicméně trochu to vypadá na snahu zkoušet na PES 2010 prvky, které EA Sports svého času s oblibou cpali do série NHL. Ale nechme se překvapit, snad Konami vědí co dělají.

PC jako priorita?

Jak už bylo naznačeno výše, souboje Fify a PES byly vždy plné paradoxů. Ten aktuálně největší spočívá v kvalitě PC verzí obou her, respektive v tom, že původně čistě konzolové Pro Evo představuje v současné době pro majitele PC v podstatě jedinou možnost jak si zahrát moderní fotbalovou simulaci. O PC verzi FIFA 10 sice stále nic bližšího nevíme, nicméně právě to by nás mělo varovat. Přímá úměra mezi množstvím sdělovaných informací a výslednou kvalitou hry je totiž historicky prokázána. Každopádně, na konzolích bude tradiční rivalita mezi příznivci obou her nepochybně i letos rozdmýchána na maximum. Jako první vykopne začátkem října FIFA 10, PES 2010 následuje až koncem stejného měsíce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama