Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Po stopách ztraceného Agenta

Po stopách ztraceného Agenta

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

26. 3. 2021 17:15

Špion jak se patří. Agenta od Rockstar Games nikdy nikdo neviděl, přestože mělo jít o „must-have“ exkluzivitu pro PlayStation. Co se s hrou stalo? A je nějaká šance, že se agent někdy vrátí?

Reklama

Tituly od Rockstar Games patří bez debat mezi špičku herní produkce. Většinou netvoří pouze řadové příspěvky v daném žánru, ba naopak - hranice žánru nezřídka posouvají a nastavují nový standard, jemuž se následně všichni ostatní snaží vyrovnat. Nic menšího se nečeká ani od pokračování série Grand Theft Auto.

V souvislosti se světoznámým studiem se často mluví i o jiné atraktivní značce. Pravděpodobně už jste slyšeli o hře Agent. Špionážní akce měla být dalším velkým hitem, společnost Take-Two Interactive se ho nebála označit jako žánr definující počin, v němž hráči zažijí věci, které ještě nikdy předtím neviděli. Na její slova ale bohužel nikdy nedošlo. Kam se agent ztratil?

BOND ŘÍZNUTÝ PROFESIONÁLY

Že si chtěli bratři Houserovi zařadit do portfolia špionážní hru, je vlastně zcela pochopitelné. Jednak jde všeobecně o velmi populární žánr, Dan i Sam navíc jsou známi svou slabostí pro klasické bondovky, za srdce je chytil také seriál The Professionals. Právě britská kriminální série měla poskytnout základní rámec pro novou značku.

Základní premisa agenta od Rockstaru byla jasná – špionážní akce ze sedmdesátých let s atmosférou studené války. Jednou z hlavních oblastí, kde se drama mělo odehrávat, byla Káhira, autoři však chtěli hráče chtěli vzít i do Ruska, Washingtonu D.C. a také kamsi do středomoří. Ambice jim evidentně nechyběly.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz

Hlavní hrdina měl disponovat celou řadou zajímavých udělátek, příkladem za všechny je malý kufřík, z něhož se za pár vteřin stalo miniaturní vozítko sloužící k rychlým úprkům. Dron s kamerou dnes již zřejmě nikoho nepřekvapí, široký výběr ze smrtících zbraní také ne.

V základu šlo o mix open-world lokací (Washington D.C.) s více sevřenými úrovněmi (Káhira). Záběry ze hry se na veřejnost nikdy nedostaly, z výpovědí autorů je ale patrné, že kladli velký důraz na filmovost, daleko více než bylo zvykem u jiných her, které měl Rockstar tou dobou v portfoliu. Nechyběla samozřejmě ani explozivní akce. V první demoverzi hráč utíkal před helikoptérou, zatímco kolem něj vybuchovaly celé budovy, mluvilo se dokoce o přistání na střeše Bílého domu s pomocí glideru. Právě tato hratelná ukázka Sama s Danem přesvědčila, autoři dostali zelenou a mohli se pustit do plné produkce.

EXKLUZIVNÍ ŠPION

V roce 2003 bylo v plánu vydat hru na konzolích PlayStation 2 a Xbox. První zmínky o agentovi jsou provázány s kalifornským studiem Rockstar San Diego, které vzniklo na základě akvizice Angel Studios v roce 2002. Agent měl v první řadě otestovat schopnosti vývojářů, dát jim možnost zařadit se mezi hvězdy herního vývoje. To se mimo jiné projevovalo v nekonečných přesčasech a v chaotickém managementu, toxické pracovní prostředí se dokonce odrazilo na zdraví některých zaměstnanců. Podobné příběhy o poměrech v Rockstar Games jsme ostatně již slyšeli.

Nejde ale o jedinou kontroverzi, která produkci bondovky od Rockstaru doprovázala. Jelikož vývojáři potřebovali nabrat inspiraci a podklady pro další práci, vypravili se za múzou až do Egypta, kde se měla odehrávat část hry. Zde se jim podařilo vyprovokovat tamní autority během fotografování všeho, co jim přišlo zajímavé, včetně vládních budov (připomeňme, že se podobná příhoda stala i dvojici českých vývojářů ze studia Bohemia Interactive při sbírání inspirace na řeckém ostrově Limnos, pozn. redakce). Došlo na opletačky s tamními úřady, asi netřeba dodávat, že mnoho použitelných materiálů nezískali. Autoři si tedy vyzkoušeli, jaké to asi je být v kůži vládního agenta. Že nešlo o příjemný zážitek, dokládá fakt, že si další pracovní cesty raději rozmysleli. A někdy tehdy byl projekt poprvé odložen.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz

Časem se objevily jisté problémy s celkovou vizí, autoři nebyli schopni ztotožnit se s britskou kulturou a navodit ve hře tu správnou atmosféru. Zatímco projekt pokulhával, autorům pod rukama uzrál engine, který chtěl Rockstar použít i jinde. Někdy v roce 2005 tedy vývojáři dostali pokyn, aby začali pracovat na Red Dead Redemption. Z britské kriminálky se tedy museli přeorientovat na western, a to ze dne na den. Technologie následně posloužila i jako základ pro sérii Grand Theft Auto. Agent se poté dostal péče studia Rockstar North. Některé zdroje tvrdí, že došlo na změnu enginu i podoby celé hry. K dalšímu vývoji však komentář chybí.

Špion v jisté formě stále přežíval. V roce 2007 se hrou nepřímo pochlubila Sony, když na oficiálním PlayStation blogu oznámila partnerství s Rockstar Games. Výsledkem měl být titul exkluzivní pro PlayStation 3. Více detailů přinesla až konference na E3 v roce 2009, během níž Jack Tretton, tehdejší šéf americké Sony Computer Entertainment, hru s hrdostí představil. Zmínil samozřejmě další úspěšné značky z dílny Rockstar Games, konkrétně Bully, Midnight Club, Manhunt a sérii GTA, právě na PlayStationu ostatně zažívaly velký úspěch. Tretton krom loga odhalil také vlastní přání, aby byl Agent stejným „must-have” titulem, jako hry série GTA. Je evidentní, že do projektu všichni vkládali velké naděje a očekávání, v první řadě Sony, která si od atraktivní exkluzivity hodně slibovala. Jak se ale ukázalo, patrně se Rockstar oficiálně k ničemu nezavázal. O dva roky později to byl opět Tretton, kdo o agentovi mluvil, tentokrát však trochu jiným tónem. Prohlásil, že si dohodou není úplně jistý, že jde o rozhodnutí, které musí udělat pouze Rockstar. Podobná situace přitom již nastala v případě L.A. Noire, původně slíbená exkluzivita se nakonec překlopila v multiplatformní detektivku.

 

 

Ještě v roce 2009 autoři věřili, že stihnou hru vydat o rok později. O vývoji se ale příliš nemluvilo. Ani společnost Take-Two neměla moc co říct. V roce 2011 přišla s ujištěním, že se na hře stále pracuje, rok na to se omezila na strohé vyjádření, že momentálně není nic, co by se k projektu dalo zmínit. Zákonitě se začaly objevovat pochybnosti o tom, zda je agent ještě naživu. Problém ohledně exkluzivity pro PlayStation 3 se v podstatě vyřešil sám, na trh se totiž s velkou slávou chystala PS4. Očekávalo se, že by se agent při této příležitosti mohl konečně ukázat, během oznámení nové konzole o něm však nepadlo jediné slovo. Ani velký šéf Šuhej Jošida o agentovi nechtěl mluvit, přestože naznačil, že se k němu nějaké informace dostaly. Agent tedy zůstal v utajení.

Přestože ochranná známka byla v roce 2015 a 2016 ze strany Take-Two opakovaně prodloužena, vše pomalu nasvědčovalo tomu, že projekt leží u ledu. Domněnky se potvrdily 19. listopadu 2018, kdy Americký patentový úřad oznámil, že byla ochranná známka opuštěna. Co bylo důvodem k ukončení vývoje? Vše poukazuje na skutečnost, že byl projekt zrušen již kolem roku 2012. Od té doby s agentem zřejmě již nikdo nepočítal. GTA V časem patrně přerostlo do mamutích rozměrů, takže bylo potřeba přiřadit k práci na městské akci další vývojáře. S trochou nadsázky se tedy dá říct, že jeho smrt mají na svědomí Trevor, Michael a Franklin.

PÁR OBRÁZKŮ

Z agentovy historie je snad patrné, že ke hře nebylo zveřejněno mnoho materiálů. Oficiálně bylo ukázáno pouze logo, nikdy nebyly prezentovány žádné trailery ani záběry ze hry. Spokojit se tedy musíme s několika obrázky od lidí, kteří na hře pracovali.

První se objevily v roce 2011 jako součást portfolia. Jeho vlastníkem byl Leigh Donoghue, bývalý vývojář Rockstar North, který měl krom Agenta v péči také GTA IV. Pochlubil se obrázky, na nichž jsou vidět nic neříkající vnitřní prostory jakéhosi domu.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz

Další várka obrázků se objevila v roce 2015 na Redditu, taktéž od jednoho z umělců od Rockstaru, Darrena Charlese Hattona. Zde již představy o podobě hry nabírají výraznějších obrysů. Materiály údajně pochází z let 2009 a 2010.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz

U posledních snímků není úplně jasné, zda vůbec souvisí s agentem. Zdrojem by měli být opět pracovníci přímo ze studia. Jde mimo jiné o ilustraci umístěnou v předešlé kapitole se silnicí klikatící se zasněženou krajinou. Další snímky zachycují rozpracované postavy.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz

ZMIZEL, ANI SE NEROZLOUČIL

Studio Rockstar se nakonec zachovalo jako stejně jako klasická organizace produkující speciálně vycvičené zabijáky. Své lidi v případě prozrazení a následného neúspěchu nechávají zemřít, aniž by se k nim přihlásila. Nebo snad existuje nějaká šance, že se vrátí?

Asi není pochyb o tom, že budou mít podobně laděné tituly velkou šanci na úspěch. Skutečnost potvrzuje třeba IO Interactive, které se po Hitmanovi pustí do vlastní adaptace Jamese Bonda. Pokud by něco takového oznámil Rockstar, zřejmě by se postaral o malé šílenství.

Sony má navíc k Rockstar Games stále jistou slabost. Remaster GTA V pro konzole nové generace by mohli někteří považovat spíše za snahu donutit hráče opět vytasit platební kartu a nechat je již poněkolikáté zaplatit za sedm let starou hru. I tak jí Sony přenechala prominentní pozici na prezentaci představující PlayStation 5. Agent měl být exkluzivitou pro PlayStation 3, pokud by se měl v jakékoliv podobě vrátit, Sony by za něj zřejmě zaplatila pořádný balík, stačí, když bude vzbuzovat již zmíněné „must-have“ chvění.

Agenta sice stále najdete na stránkách Rockstaru, ve výpisu her si i nadále drží své místo. Vsadil by se ale, že značka samotná je již odepsaná. Důvodů je hned několik. Krom vypršení ochranné známky nutno připomenout, že je spojena s kontroverzí ohledně pracovních podmínek v kalifornském studiu. Vedení, které zaměstnancům zdůrazňovalo, že je každý z nich nahraditelný, šestnáctihodinové směny, práce v sobotu i v neděli nebo soudní spor o neproplacené přesčasy, tyto záležitosti už si Rockstar ani Take-Two připomínat nechtějí.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz

Hra svým pojetím navíc nezapadá do modelu, který byl nastaven s GTA Online. Špionské drama se profilovalo jako čistý singleplayer, není zde příliš prostoru na implementaci monetizačních prvků. Tento argument spíše naznačuje, že se podobné hry nikdy nedočkáme, alespoň tedy ne od Rockstaru.

Poslední vzpomínkou na ambiciózní projekt je zřejmě mise Deep Inside z Grand Theft Auto V. Franklin se totiž nachomýtne k vozu, který nápadně připomíná Aston Martin DB5 z filmu Goldfinger. Až příště usednete za volant, zkuste se podívat, co má žihadlo na poznávací značce.

Po stopách ztraceného Agenta
i Zdroj: Hrej.cz
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama