Killzone 2 Článek PlayStation Day 2008

PlayStation Day 2008

Jan Horčík

Jan Horčík

12. 5. 2008 22:55
Reklama

Místo: Londýn. Parta: novináři + markeťáci. Přilétáme zhruba dvě hodiny před začátkem akce. Objednaný mikrobus pro dvanáct lidí se v mžiku z ničeho nic proměnil ve standardní linkový autobus pro zhruba čtyř- až pětinásobný počet sedících, takže si děláme pohodlí a pokřikujeme na sebe přes celý nekonečný prostor. Markeťáci drží spolu, novináři jakbysmet. Když si to už hodinu a půl valíme z letiště do místa určení, kterým je gigantická kopule Millenium Dome, kde si Sony pronajala malý kousíček zvící třech pater, někteří markeťáci začínají být nervózní. "Už tam budem?... Co dělá ten řidič?... Andreji, popožeň ho!" Otázky zhruba takového smyslu přistávají na hlavě Andreje Duly, hlavního organizátora akce, který měl v batohu schované plácačky pro zastavování dopravy při skupinovém přecházení přechodů. Ale nikdy je nevytáhl.

Když už je v autobuse cítit dusnější atmosféra, přiletí najednou zprava jakési zrychlené kabrio, které pořádně pocuchá nervy našeho řidiče. Velký Anglán s vytetovaným keltským křížem na levačce s nápisem "Dad" uprostřed, si pod vousy odříkává mantru známých anglických slovíček začínajících na "f". Na jedné z mnoha světelných křižovatek v centru Londýna potkáváme další sporťák, který má s naším velkobusem zjevně problémy. Nebo je to ten původní? Těžko říct, ale je to jedno - náš řidič i řidič sporťáku na sebe začínají pokřikovat a markeťáci i novináři se hrnou k oknům, aby ze slovní přestřelky vůbec něco měli. "Andreji, slyšíš ho, co říká?" ptáme se. "Ty ko*** vyj*****," překládá nám náš slovenský průvodce do mateřštiny. K Millenium Dome přijíždíme zhruba 15 minut po začátku a po bezpečnostní problídce se většina z nás bez problémů hrne dovnitř.

Matička Evropa

PlayStation Day 2008
i Zdroj: Hrej.cz
Kaz Hirai, prezident Sony Computer Entertainment, zrovna hovoří o tom, jak moc mu záleží na službě Home. Hirai i další velké hlavy Sony nebo příbuzných herních studií pak další hodinu a čtvrt vyprávějí o tom, jak se je Evropa pro Sony důležitý trh, kolik se prodalo PS3 a PSP, že LittleBigPlanet vyjde v Evropě říjnu 2008 a Killzone 2 v únoru 2009, že hlavní zaměření Sony je nyní na sociální hraní ("social gaming") a že investice do nadupaného hardwaru konzole se vyplatila. Vcelku nudná čísla a nic opravdu nového pod sluncem - všechno už Sony v minulosti někde nějakým způsobem ventilovala. Fanoušky Metal Gear Solid 4 samozřejmě potěšil speciální bundle také pro Evropu (když už ho mají i Japonci a Amíci). Po skončení prezentace se stovky návštěvníků rozutekly po třech poschodích stánku, kde už byly připraveny desítky konozlí PS3 s předváděčkami a hratelnými demy slíbených hitů.

Jednoznačně největší pozornost si vysloužilo hratelné demo Killzone 2. Sev proti armádám Helghastu v tažení přímo jejich hlavním městem, to je věc, na kterou bylo několik členů naší výpravy ochotno stát frontu třeba do zemdlení. Ale nutno podotknout, že Killzone 2 skutečně vypadá - a také se hraje - opravdu úžasně. Kolega ze slovenského Sectoru si sice také všimnul, že Killzone 2 až příliš nápadně připomíná BLACK, ale co. Grafické zpracování, válečná atmosféra, chování protivníků i spolubojovníků, originální záběry kamery, to všechno je prvotřídní a až nebezpečně to celé zavání opravdu velkým hitem začátku příštího roku. Sony i Guerilla Games se poučili z nepříjemného faux pas před lety na E3 a Killzone 2 vybrousili jako ten nejzářivější diamant.

Herní (a)sociálové

PlayStation Day 2008
i Zdroj: Hrej.cz
Tím druhým klenotem, u kterého bylo podle očekávání totálně našlapáno, byla samozřejmě LittleBigPlanet. Viděli jsme, vyzkoušeli jsme a těšíme se ještě o něco víc než předtím. Úžasně detailní animace panáčků, skvělý fyzikální systém, nepřeberné množství různých kravin, kterými můžete svůj level vybavit, tohle všechno vás dostane na první pohled. Časem pak objevíte kouzlo společné tvorby levelů (při kterém lze využít kamerku PS Eye, zda i voice-chat, bohužel přítomný vývojář netušil) a především společného procházení levelů, při kterém musejí obvykle všichni hráči spolupracovat. LittleBigPlanet je pro Sony jednou z nejdůležitějších her s ohledem na tzv. "social-gaming", tedy oddechovou zábavu pro více lidí. Social gaming ale neznamená zdaleka jen hraní a sdílení téhle společné zkušenosti, ale také tvorbu vlastního obsahu a jeho nabízení online ke stažení ostatním hráčům. Právě tyhle služby mají hrát v budoucí strategii Sony velkou úlohu.

Na stejném patře jako Killzone 2 a LittleBigPlanet se ještě vyskytoval PlayStation Home. Příslušní vývojáři každého kolemjdoucího novináře přesvědčovali o tom, jak moc důležitá tato služba pro Sony je a jak strašně moc ji chtějí ještě dopilovat tak, aby odpovídala "social-gaming" přístupu. Pak nám předvedl jednoduchou možnost tvorby multiplayerového zápasu v MotorStorm přímo z Home. Propojení Home s hrami má být co nejtěsnější, a právě to je jeden z důvodů mediálně tolik propíraného odkladu na letošní podzim. Tak či onak, Home vypadá po grafické stránce lépe než kdejaká MMO na PC a Sony v něm bude mít silnou zbraň proti konkurenci.

Málem bych zapomněl. Kousek vedle konzolí s LBP sedí týpek s obrovskými dredy, jednou PS3, jednou PS Eye a čmárá si na papír různé podivné tvary. A ty tvary se pak zobrazují na televizi a kolečko, na které dvakrát poklepal tužkou, teď může ovládat jako přistávací raketu. Jet Pack rulez! Když se ho ptám, jestli náhodou nechystají spojení téhle technologie a LBP, jen se šalamounsky usměje a praví, že "možná". To víš, to ti tak budu věřit, vykuku jeden. Je to jasný, Sony něco chystá a bude to velké, hodně velké - ostatně, na hrátky s PS Eye se ještě dostane.

In špiritus sankti

PlayStation Day 2008
i Zdroj: Hrej.cz
Mezi přítomnými novináři a štáby na všech patrech se začínají promenádovat hostesky a hostesové s hříšně dobrými pamlsky, takže pozornost se maličko přesouvá od her k občerstvení. Tři obrovské bary, kde je veškeré pití zdarma, se začínají pomalu zaplňovat namlsanými zpravodajci, markěťáky a dalšími přítomnými. Anžto je všechno zadarmo, vydatně si dávají do nosu i barmani a barmanky, což je dost dobře poznat už zhruba za dvě další hodiny. Od pecek v podobě Killzone 2 a LBP sestupujeme do nižšího patra. Tam se nacházejí SOCOM: Confrontation, které mě graficky ani herně nijak neuchvacuje. Ghost Recon vypadá a také se hraje řádově lépe. Hned vedle je ale jedna konzole se starší, nicméně stále geniálním Super Stardust HD, tentokrát s přídavkem Versus mode, na kterém trávíme spolu s kolegy nekřesťansky dlouhou dobu. Vývojář, který nám před chvílí prezentoval Home prochází kolem a jen uznale pokyvuje hlavou. "Vodvaz, co?" Ani Resistance 2 která běží opodál v rané verzi nepřitahuje pozornost. Prostě další FPS s multiplayerovým módem pro 60 lidí. Hah. Koho to bere.

Mnohem větší sranda je v úplně nejspodnějším patře, kde už se připravuje parket a pódium pro vystoupení jakéhosi DJe jakéhosi známého jména. Nikdo z přítomné české delegace herních novinářů ale nemá valnou představu, o koho jde, a vlastně je nám to šumafuk. Raději zkoušíme hodně zajímavý Echochrome, logickou hříčku, ve které neexistuje perspektiva. Musíte pomocí ovladače natáčet scénu tak, aby chodící panďulák mohl jednoduše překonávat překážky. Hodně zajímavý koncept bohužel dostává na frak totálně nedotaženým ovládáním, poněvadž se mi párkrát chtělo mrsknout SIXAXIS o zem jak to bylo neohrabané. A to jsem pil celou dobu sodovku. Raději jsem si proto s kýmsi neznámým dal hned vedle partičku Super STardust HD a všechno bylo zase OK. Přesunul jsem se k na celé akci hodně protěžovanému MotorStorm 2: Pacific Rift, pro staromilce prostě MotorStorm 2. Velmi raná alfa verze měla zjevně své mouchy. Ať už co do grafiky, fyzikálního systému nebo ovládání. To bylo těžkopádné, auta jako by byla z polystyrenu, neustále někam padala. Moc se to hrát nedalo. Náročnější řídiči si proto mohli oddechnout u kabinky s Gran Turismo 5 Prologue s volantem a pedály.

PS Eye, duchové a ten zbytek

Znaven z ježdění a luštění Echochrome se zabořím do hlubokého kanape, hned vedle pohledné starší ruské dámy, která za celou dobu neřekne ani slovo. Ale zato si se mnou a ještě jedním typem zahraje Buzz! the Game, kvízový luštič se speciálním ovládátkem, který je překvapivě zábavný a můžete ho hrát i s lidmi, se kterými si nerozumíte ani slovo. Hned vedle kdosi mává zeleným umělohmotným mečíkem, příčemž ho snímá PS Eye a provádí ho kresleným dungeonem. Občas narazí na protivníka, kterého pár seky sejme, případně musí skrýt meč za záda nebo se skrčit. Reakce PS Eye je ale o pár sekund zpožděná, což vyvolává nepříjemný dojem. Úplně ulítlá je pak podobná hra, ve které si ovšem nehrajete na bojovníka procházejícího jeskyní, ale na roztleskávačku s třásněmi. Chtěl jsem vyzkoušet, ale zástupy dalších zájemců nedovolily :). Tak jsem místo toho zkoušel alespoň Ghostbusters ve verzi pro PS3. Vynikající fyzikální systém, zatím nějaké ty problémy s grafikou, ale jinak to vypadá parádně. Hned vedle běžela ukázka LEGO: Batman, který bude minimálně stejně vtipný, jako předtím LEGO Star Wars.

PlayStation Day 2008 se vydařil. Přestože zástupci firmy neoznámili nic nového ani převratného, dali novinářům i dalším návštěvníkům možnost vyzkoušet a osahat si nejnovější novinky, upřesnili data vydání a vůbec celkově herní svět naladili na pozitivní notu ve vztahu k budoucnosti PS3. A stejně jako oni doufáme, že se z PSDays stane každoroční akce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama