Platí Microsoft za minulost, nebo budoucnost?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Platí Microsoft za minulost, nebo budoucnost?

Platí Microsoft za minulost, nebo budoucnost?

David Plecháček

David Plecháček

22. 9. 2020 10:30 4
Reklama

Kdyby Microsoft chtěl, mohl si do včerejšího odpoledne založit soukromé aerolinie. Možná, že to není aktuálně ten nejlukrativnější obchod, ale kdyby chtěl, mohl Phil Spencer nasednout před svou kanceláří do soukromé limuzíny, přejet za 20 minut do sídla společnosti Boeing, a tam předat objednávku na 75 letadel 787 Dreamliner. Nakonec však sedm a půl miliardy dolarů putovalo trochu delší cestou, přes celé Spojené státy do Marylandu. Microsoft totiž neobjednával novou letku a nezakládal MicroAirs, nýbrž činil velký krok k tomu, aby zlákal velkou část fanoušků PlayStationu na svou stranu. Nikoliv však na stranu Xboxu, ale na stranu Game Passu.

Jsem možná svými topornými humory známý, ale tentokrát si srandu nedělám. S více jak 170 miliardami korun na účtu se dá dělat mnohé, Microsoft se ale rozhodl investovat do videoher. Nemohl si přitom vybrat lepší dobu. Herní průmysl je na vrcholu, a to možná bude stoupat ještě do větších výšin. Za aktuálními čísly stojí z velké části pandemie koronaviru, která žene hráče do ještě větší izolace a náplní jejich času jsou z velké míry videohry. Navíc se k nim vrací i lidé, kteří roky nehráli. Rekordy by ale dost možná padaly i bez celosvětové pandemie, konzolí od třech velkých výrobců je na trhu přes dvě stě milionů, slušný počítač, na němž si může čas od času něco zahrát má doma ještě více lidí, a to stále opomíjíme mobilní trh, který nikdy nebyl silnější.

Microsoft i Sony se předhánějí v tom, kdo bude mít vyšší výkon u své konzole, která z nich bude levnější, která nabídne více her.

A samozřejmě opomíjíme i vydání nové generace konzolí. Je pravda, že ne všichni sledují situaci měsíce před vydáním, ale oněch dvě stě milionů držitelů konzolí si dost možná někde všimlo, že se něco chystá. Aktuální generaci vyhrálo Sony. To však za několik týdnů nebude vůbec nic znamenat a souboj vypukne nanovo. Válka žhne ale už teď. Microsoft i Sony se předhánějí v tom, kdo bude mít vyšší výkon u své konzole, která z nich bude levnější, která nabídne více her, která je hezčí, která bude mít pomyslnou výhodu na startu. Souboj je možná až překvapivě vyrovnaný, a ani my – interně – nedokážeme naleznout shodu na tom, jak si oba tábory stojí. Pro každý z nich hovoří něco jiného. Historie, hry, služby, nebo cena.

SE JMÉNY V ZÁDECH

Microsoft jako takový se zdánlivě snažil vyklidit pole. Volal: „Nás ale počet prodaných Xboxů nezajímá!“ Včera se svá slova rozhodl potvrdit. Akvizice ZeniMaxu, společnosti, která má ve svém portfoliu Bethesdu, Arkane, id Software a značky Elder Scrolls, Fallout, Dishonored, Doom nebo Wolfenstein, totiž více než co jiného nebude prodávat Xbox. Bude prodávat hlavně Game Pass.

Kdyby opačný krok udělala Sony, byla by situace opačná. Mluvili bychom o tom, že Sony investovala s cílem přivábit na svou stranu ještě více zákazníků s jasnou zprávou, totiž že nikde jinde si podobné hry zahrát nepůjde. Jenže zpráva v rukách Microsoftu znamená víc. Nejen, že budete muset hrát na PC nebo na Xboxu, abyste si tyto hry zahráli, ale když si k tomu pořídíte Game Pass, budete je mít v rámci služby v den vydání zdarma. A to je nabídka, které lze jen těžko odolat. Game Pass samozřejmě „zdarma“ není, nicméně právě jeho částka je pro Microsoft mnohem důležitější než to, kolik utrží z prodeje libovolného Xboxu. Fakt, že prodeje v tomto směru též porostou, je jen vedlejší bonus. Cílem není prodat třikrát víc konzolí, cílem je prodat třikrát více předplatného služby Game Pass a tyto peníze nezinkasovat jen jednou, ale měsíc, co měsíc.

Otázkou však je, jestli je zrovna ZeniMax trefou do černého. Takto na papíře to zní slušně – TES, Fallout, Wolfenstein… Ale poslední Elder Scrolls vyšlo v roce 2011 a od té doby se stal Skyrim žijícím memem. Poslední Fallout je Fallout 76, a z tohoto hlediska splachuje Microsoft všechny své peníze úspěšně do záchodu. Wolfenstein též s posledním dílem nezazářil, Youngblood se plácal daleko od toho, co jsme od MachineGames v minulosti viděli. Ani další značky neudělaly díru do světa, Prey se moc dobře neprodávalo, Rage 2 je na tom dost podobně. Aktuálně tak akvizici táhnou jiné značky. Například letošní Doom: Eternal. I u něj ale opakovaně hovoříme o tom, kdy se této hratelnosti přejíme a nakolik může v budoucnu vynikat. Možná, že je nadšení spíše otázkou nostalgie, sentimentu, než aktuálního stavu.

ZA HODNĚ PENĚZ...

O určitých pochybnostech ohledně této koupě svědčí i jiný fakt. Víte, kolik vytáhlo z kapsy Disney, aby si v roce 2009 pořídilo Marvel? Čtyři miliardy dolarů. Sice lze jen těžko srovnávat tuto částku tehdy a teď, stejně tak musíme připočíst, že v roce 2009 bylo MCU tak maximálně v plenkách, ale i tak. A jen o banálních padesát milionů dolarů více – tedy necelou dvacítku vozů Bugatti Chiron – Disney zaplatilo, aby pod svá křídla dostalo Lucasfilm a celou lukrativní značku Star Wars. Touto optikou tak mohl mít Microsoft obojí prakticky za stejnou cenu.

Platí Microsoft za minulost, nebo budoucnost?
i Zdroj: Hrej.cz

Výsledkem je ale to, že je nyní line-up studií a vlastněných značek Microsoftu vskutku impozantní. Větší zpráva snad letos nepřišla, a otázkou je, jestli vůbec přišla v uplynulých deseti letech. Není tedy divu, že se o ní tak mluví, jakkoliv se dá snadno zpochybnit a její význam zlehčit. I kdybych ale dospěl k závěru, že obchodní tým Phila Spencera ZeniMax trochu přeplatil, rozhodně se už nedá nijak zpochybnit, že to Microsoft s hrami myslí vážně. Jestliže dosud někdo pochyboval a opět říkal, že Microsoft nezvládá komunikaci a nedokáže protlačit svou, teď už i ten nejskeptičtější odpůrce musí krotit otěže a za svá slova si sype popel na hlavu.

Jestliže mezi devízu Sony patřila věrná komunita, i ta se teď možná otřásá v základech. I kdyby dosud nešlo o samotnou akvizici, hry ani Game Pass... tak každý, kdo se o průmysl aktuálně zajímá, vidí, že Sony oproti Microsoftu stagnuje. Je si až příliš jisté samo sebou, a i když představilo veskrze tradiční a očekávanou skvadru her, které nás na PS5 čekají, s žádnou velkou bombou se nevytasilo. A že by se teď nějaká pořádná hodila. Co by v táboře Sony dali za to, kdyby se skutečně ukázalo, že GTA VI vyjde jako první na PlayStationu 5? A co by dali za to, aby se potvrdily i námluvy mezi Sony a Konami?

Doteď bylo exkluzivních her relativně málo, s podobným přístupem se ale trh mnohem více rozdělí.

Bohužel se ale tímto stylem dostáváme do spirály, ze které není úniku. A jestliže z ní někdo nemá radost, jsou to povětšinou hráči. Doteď bylo exkluzivních her relativně málo, s podobným přístupem se ale trh mnohem více rozdělí, a pokud si koupíte PlayStation, přijdete tím dost možná o několik slavných sérií. To samozřejmě platí i naopak. Existuje však jedno východisko, kterým by Microsoft dal definitivní štempl na to, že mu vlastně na prodaných Xboxech vůbec nezáleží. Totiž kdyby se Game Pass objevil i na PlayStationu. To je však na trochu jinou debatu…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama