Pět let s Pokémon Go, mobilní hrou, jejíž úspěch se počítá v miliardách dolarů
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Pokémon Go Článek Pět let s Pokémon Go, mobilní hrou, jejíž úspěch se počítá v miliardách dolarů

Pět let s Pokémon Go, mobilní hrou, jejíž úspěch se počítá v miliardách dolarů

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

13. 7. 2021 16:00

Seznam kapitol

1. NEOBYČEJNĚ ÚSPĚŠNÁ MOBILNÍ HRA 2. BLÁZNIVÉ HISTORKY Z LOVU 3. POTENCIÁLNÍ NÁSTUPCI

Pokémon Go slaví páte narozeniny. Neobyčejně úspěšná mobilní hra přilákala desítky miliony hráčů, kteří v ní často nechali daleko více času, než by si sami přáli. Tím pádem se s ní pojí zajímavá čísla, bláznivé situace a několik nadějných nástupců. A na to vše si nyní trochu posvítíme.

Reklama

Těžko se tomu věří, ale je to tak. Pokémon Go slaví páté narozeniny. Začátkem července roku 2016 se mohlo zdát, že půjde jen o další mobilní hru, na kterou si za měsíc nikdo nevzpomene. Omyl! Právě tehdy se zrodil fenomén, jemuž propadl úplně celý svět. Není tedy náhodou, že se s ním pojí celá řada zajímavostí.

REKORDMAN

Stačilo jen pár týdnů, aby vyšlo najevo, že zde máme něco výjimečného. Vývojáři ze studia Niantic si spolu s Nintendem jen za první měsíc připsali hned několik rekordů. V první řadě hra vydělala přes 200 milionů dolarů, což v tak krátkém časovém horizontu ještě žádný mobilní titul nedokázal. S tím jde ruku v ruce počet stažení - novinka se dostala na číslo 130 milionů. Další rekordy se týkají všech myslitelných žebříčků, v nichž naprosto dominovala.


POKÉMON GO V ČÍSLECH

  • 1,92 miliardy dolarů - tolik hra vydělala pouze za minulý rok
  • 10 dní - tak dlouho trvalo, než se do chytání digitálních potvor zapojilo 10 milionů hráčů
  • Přes 150 milionů hráčů - aktuální počet trenérů
  • 1 miliarda stažení - překonáno v roce 2019
  • 23 miliard kilometrů - tolik hráči kolektivně ušli během roku 2019
  • 700 - tolik pokémonů můžete nyní ve hře potkat
  • Spojené státy, Brazílie, Indie - tři země, kde se Pokémon Go těší největší oblibě

POKÉMONI MĚNÍ SVĚT

Není mnoho her, o nichž by se dalo říct, že zahýbaly s celým světem, pro Pokémon Go ale toto tvrzení bezesporu platí. Pokud bychom se měli odrazit od výše zmíněných čísel, z nich je asi naprosto jasné, že studio Niantic natočilo světla reflektorů na mobilní platformy, protože jasně demonstrovalo, že i tady se dají vydělat velké peníze. Ne snad, že by předtím byla nouze o zajímavé a úspěšné kousky, za zmínku stojí třeba Subway Surfer, Angry Birds nebo Jetpack Joyride. Pokémoni ale přitáhli zájem vývojářů z AAA scény. Asi není náhodou, že si na mobily v následujících letech proklestilo cestu PUBG, Call of Duty, Fortnite a další velké značky.

Niantic zároveň významně podpořil technologii augmentované reality. Tou se do té doby zabýval hlavně Microsoft se svými Hololens, Pokémon Go ale AR uvedl do praxe (byť nešlo o plnohodnotné provedení). Google s Applem následně přinesli nástroje ARCore a ARKit, aby podpořili tvorbu podobných titulů. V této souvislosti se ale sluší dodat, že aplikování rozšířené reality automaticky neznamená, že se ze hry stane celosvětový trhák, příkladem může být Minecraft Earth, který v červnu vypnul servery.

Mnohem zajímavější je ale fakt, že mobilní hra dokázala významně změnit i každodenní život a svět kolem nás. I ostřílený gamer srostlý s židlí najednou s radostí špacíroval ulicemi města, aby provětral pokébaly a opatřil si nějaké zajímavé úlovky. Krátce po vydání hry jsme se dozvídali o výrazných úbytcích na váze u lidí, kteří do té doby marně bojovali s obezitou. Navíc šlo o velmi přístupnou zábavu, přece jen stačilo vlastnit mobilní telefon a nějaké to připojení k internetu. Na lov tak mnohdy vyrazily celé rodiny.

Virtuální svět se přitom prakticky okamžitě prolnul s tím skutečným. Kdejaký zapomenutý pajzl najednou sloužil jako povinná zastávka pro trenéry, majitelé podniku se marně snažili pochopit, proč najednou návštěvnost několikanásobně stoupla. Horší byly případy, kdy se lovci barevných potvor dostávali na místa, kam byl vstup zapovězen, výrazně tedy přibylo cedulí upozorňujících na zákaz vstupu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama