O radostech a strastech herního testingu | Kapitola 3
Seznam kapitol
Bugy – tu malé, tu větší chyby a problémy, které kazí život vývojářům i hráčům. Pokud herní průmysl sledujete trochu blíže, jistě dovede z fleku vyjmenovat několik her z posledních let, které měly s technickým stavem velké problémy. Ať už to jsou technické problémy, kterými trpěly (či dodnes trpí) Kingdom Come: Deliverance, Fallout 76 nebo Cyberpunk 2077, či poddimenzování serverů jako v případě Diablo 3 nebo nejnověji u Outriders, v komentářích a reakcích hráčů se často setkávám s názorem, že za zpackaný stav hry mohou testeři.
NÁROČNÝ, LEČ KRÁSNÝ ŽIVOT TESTERŮV JEST
Jak jsme si tedy na předcházejících řádcích ukázali, herní testing má skutečně daleko od bezstarostného hraní her za peníze. Pokud ovšem o kariéře v tomto oboru přemýšlíte, rozhodně se předchozími řádky nenechejte odradit – každá mince má dvě strany. Herní průmysl je sice odvětvím velmi mladým a nezkušeným, ze své podstaty ovšem přitahuje velice zapálené, šikovné a přátelské lidi, na které například při práci ve státní sféře narazíte jen stěží. Ruku na srdce – kdo z nás má to krásné privilegium říct, že dělá něco, co ho skutečně baví? Že ve své klasické 9-5 práci denně netrůní jen kvůli tomu, aby zaplatil nájem či uživil rodinu? Přesně o tom totiž herní průmysl je – testeři ani vývojáři si v něm zpravidla nevydělají tolik, co v nadnárodních softwarových korporacích, ale dělají něco, co jejich životům dává smysl.
I proto je pozice herního testera přes všechny ty problémy takřka ideální cestou, jak s herním vývojem začít. Většina lidí v herních firmách jsou hráči tělem i duší, interakce s nimi tak není jen firmou vynucenou kooperací, ale často vyloženě přátelským zážitkem. Nemusí to tak platit všude (ano, díváme se na vás, zlé nadnárodní herní korporace!), ale když si jako tester přijdete sednout za grafikem či programátorem a zeptáte se ho, jestli by vás něco nenaučil, často vám své vědění rád předá. Pak už je samozřejmě jen na vás, jestli na takto získaných základech postavíte kariéru v jiném oddělení herního vývoje, nebo vás QA zaujme natolik, že se mu budete chtít věnovat i nadále.
A pokud by vás náhodou práce v této branži zajímala, rozhodně se nenechejte odradit. Brzy pro vás chystáme obsáhlý rozhovor s člověkem, který se po letech testingu našel právě v jedné úspěšné české herní společnosti. A rozhodně se nebojte poohlédnout po nejznámějších československých studiích – možná byste se divili, ale i studia takového formátu jako Bohemia Interactive, Hangar 13 nebo SCS Software testery shání poměrně často. A kdo ví, možná se právě s vaším jménem setkáme v titulcích jednoho z budoucích domácích herních projektů…