Napoleon: Total War Článek Napoleon: Total War

Napoleon: Total War

Dalibor Franta

Dalibor Franta

5. 1. 2010 23:29 8
Reklama

Totální válka je silné slovo. Je tak silné, že jsou vlastně dvě. Ta slova. Totální válka je válka likvidační. Nemá zábran, postrádá mantinelů, nezná civilistů. Neb každý zdroj – lhostejno zda lidský nebo přírodní – není než postradatelnou dlaždicí na cestě k vítězství. A po dlaždicích, jak známo, tak po těch se, holenku, šlape. Šlapali po nich šóguni, šlapali po nich středověcí válečníci, šlapali po nich Římani i imperialisti. Šlapal po nich, po těch dlaždicích, úplně každý. A šlápne si i Napoleon. Ostatně… když už ne on. Tak kdo.

Cestu mu, jako to ostatně se zručnostní sobě vlastní dělá už od roku 2000, vydláždí britské studio Creative Assembly, a to rovnou v regulérním pokračování série Total War s vše říkajícím podtitulem Napoleon. Když už jednou nese hra podtitul Napoleon, něco důležitého to o ní vypovídá. Jako třeba, že v ní bude Napoleon. A ne třeba tenhleten… MacGyver. Nebo jiná cháska. Hra byla původně vyvíjena jako klasická Total War expanze s novými kampaněmi, původně kosmetické úpravy však záhy nabyly takových rozměrů, až podle vývojářů „dramaticky upravily herní zážitek a bylo nutné přistupovat k Napoleonovi jako k samostatnému dílu série“. A prodávat ho za plnou cenu. To dá rozum.

Od Arcole k Waterloo

Napoleonská éra, jakkoliv epicky se v hodinách dějepisu jeví, měla v čase poměrně krátkého trvání. Pidimužík z Korsiky dokázal si Evropu a přilehlé okolí podmanit (a ztratit) v pouhých 16 letech, což je fakt, který ostře kontrastuje s klasicky širokým dějinným rozpětím her série Total War. Lidé z Creativ Assembly vyřešili tento rozpor… inu kreativně. Klasické šestiměsíční tahy stáhly na délku dvou týdnů, což je změna, která se výrazně projeví jak na množství peněz, které za tu neznatelnou dobu vytřískáte z nebohých poddaných, tak na rychlosti, s jakou budete schopni rekrutovat nové jednotky a doplňovat prořídlé řady svých armád. Tradiční důraz na stavění strategických budov a navyšování armádních počtů tak v Napoleonovi nahradí zlatý grál válečných strategií – zásobování. Než byste se zabývali stavěním nových jednotek, budete se zkrátka snažit udržet naživu ty stávající. Svou roli sehraje každá maličkost – velikost zásobovacích sýpek v obsazených městech, kvalita zemědělské infrastruktury, počasí (v zimě či naopak extrémním horku se armádám hůře pochoduje, mají větší nebojové ztráty, o upadající morálce ani nemluvě) i to, nachází-li se právě vaše bojové síly na přátelském či nepřátelském území. Hluboko v území nepřítele, bez standardních zásobovacích bodů, vyčerpá se armáda mnohem rychleji a představuje snadný cíl pro dobře živené šiky obránců. Více než kdy jindy budete proto potřebovat důležité pečlivé a dlouhodobé plánování – zimní ofenzíva přes Alpy už nemusí být tak dobrý nápad jako kdysi. Jestli to někdy dobrý nápad byl. Jakože nebyl. To kdyby měl někdo pochybnosti.

S menším časovým měřítkem přichází i zmenšené měřítko zeměpisné. Herní mapa bude nově mnohem podrobnější – z části aby zachytila nástrahy nového systému zásobování, z části proto, že se hlavní napoleonská kampaň rozdělí do tří samostatných, geograficky jasně ohraničených etap. Ta první bude zachycovat Napoleonovo tažení severní Itálií v boji s Rakouskou armádou arcivévody Karla v letech 1796 a 1797. K dispozici zde dostaneme chabě vybavené, demoralizované francouzské jednotky, čekající na první slavné okamžiky. To africké tažení z roku 1798 nabídne výkvět francouzské armády, postaví však hráče před nástrahy boje mimo území Evropy, a tedy i z dosahu jakýchkoliv (nedomorodných) posil. Nejdelší etapu Napoleonských válek pokryje kampaň třetí, Evropská, pokrývající období nejslavnějších bojů v letech 1805 až 1812. Trojici ještě orámuje tutoriál z let, kdy Napoleon ke slávě teprve stoupal, a epilog z bitvy u Waterloo.

Mrazivá motivace

Kromě strategické mapy, dotknou se změny i bojiště. Významně bude promlouvat zejména počasí a různí bojoví efektové – dým z mušket a kanónů, prach zvířený za kopyty rakouských Hulánů atd. Počasí nově ovlivní nejenom viditelnost na bitevním poli (vést bitvu ve sněhovém blizardu jest tuze nesnadné), ale i morálku a výkonnost jednotek. Promrzlému vojákovi se do boje nechce, pomaleji láduje kanóny a hůř míří. Je mu zima, to se na něj nemůžete zlobit. Taky by se vám nechtělo ládovat. Dým a prach bitevního pole zas dokáže na dlouhé minuty zcela zahalit palebná postavení a skrýt tak před zraky velitelů úskočné přesuny jednotek. A je-li řeč o velitelích! Jak známo, Napoleon vrátil evropským bojištím koncept mobilního, bojujícího generála a i tento fakt se na bojištích Napoleon: Total War promítne. Velitelé armád dostanou svůj vlastní „motivační rádius“, v jehož okruhu budou schopni významně ovlivnit bojovou morálku a výkonnost svých jednotek (čím vyšší hodnost, tím vyšší rádius). Dojde-li například k situaci, kdy se ve vypjaté bitvě hroutí jedno z křídel, může generál se svou svitou přispěchat na pomoc a situaci zachránit. Má to však i opačný efekt. Padne-li generál, morálka všech bojujících jednotek klesne mnohem dramatičtěji, než tomu bylo v minulosti. A pak že živý pěšák je víc než mrtvý generál. Nejprominentnější jenerálové na čele s Napoleonem najdou ve svých tornách i nějakou tu speciální abilitku – mohou v mžiku vrátit odvahu a chuť bojovat prchajícím jednotkám (schopnost rally), případně je nebývale mocně motivovat k nadlidským bojovým výkonům (inspire).

Ve hře se objeví 355 bojových jednotek se zcela unikátními statistikami (rakouská jízda se od té francouzské nelišila jen barvou uniforem) a konečně i mnohem pestřejší nabídkou skinů. Armádu klonů z předchozího dílu tak nahradí až 64 obličejových kombinací pro slabší počítače a „číslo blížící se nekonečnu“ pro nejnabušenější stroje. Tím ale hra na detaily nekončí. Na bojišti nově potkáme třeba bloudící koně s mrtvými jezdci, případně – to když se chystáte provést opravdu hodně sebevražedný útok – plašící se zvířata shazující vojáky přímo pod kopyta těch odhodlanějších. Holt vojna…

Asi nejvíc nás zatím z detailů o novém Total War zaujala úžasná nová možnost propojit singleplayerovou kampaň s multiplayerem. Máte-li dojem, že AI není dostatečně silný protivník, můžete nechat počítač, aby vám skrz Steam do každé scénářové bitvy přiřadil náhodného lidského soupeře. Skvělý nápad, který určitě ocení hlavně soupeřivá komunita nejzkušenějších Total War hráčů. Vůbec celý mulitplayerový režim se dočká moc příjemných úprav. Nově bude možné vybírat svým armádám uniformy z nabídky až 355 vzorů nebo využít služeb hlasové komunikace. Tak uvidíme… už v únoru 2010, exkluzivně pro PC.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama