Hardware Článek Minirecenze vysokokapacitního Seagate Game Drive Hub 8TB

Minirecenze vysokokapacitního Seagate Game Drive Hub 8TB

23. 6. 2022 13:15

Největší aktuálně nabízené diskové řešení Seagatu nabízí design a deklarovanou podporu konzolí Xbox. Jak vypadá, jak se používá a jaké jsou alternativy?

Aktuální generace diskových řešení Seagate určených (především designově) pro konzole Xbox není v redakci žádnou novinkou. Už dříve jsem si posvítil na kompaktnější řešení terabajtového SSD nebo macatějšího pětiterabajtového přenosného disku. Dnes se ale podíváme na nekorunovaného krále nabídky tohoto výrobce, kolosální Game Drive Hub s osmi terabajty kapacity. Pro koho je určen, jak funguje, a jak i vzhledem ke svým rozměrům působí designově?

UŽ ZASE MÁM DOMA ONE X

Z poměrně rozměrné krabičky na vás doma vykoukne samozřejmě samotný disk pečlivě chráněný polystyrenovými vložkami. Samozřejmostí je u Seagatu poukaz na měsíční členství v Xbox Game Pass, i když tentokrát bez elegantních samolepek, které byly zřejmě bonusem pro fanoušky Halo u limitované edice jednoho z menších disků. Vzhledem k tomu, že jde o klasický poctivý plotnový disk s vyšší kapacitou, najdete v krabici také napájecí kabel s celou plejádou regionálních redukcí. Pytlíček s nástavci na mě jako vždycky působí trochu úsměvným dojmem, jeho účel ale plně chápu a Game Hub si tedy můžete odvézt třeba na dovolenou do zahraničí… I když pro tyto účely úplně navržen nebyl.

Designově jde o velmi zdařilý produkt. Osmiterabajtová varianta není úplnou novinkou, Seagate už dříve nabízel v podstatě první generaci tohoto disku, jen s odlišnou konstrukcí a pár menšími rozdíly v hardwarové výbavě. Ale zatímco původní bílý hub na mě působí trochu pouťovým dojmem, ten aktuálnější, recenzovaný, skutečně vypadá k světu. S rozměry 12,8 x 4,92 x 20,6 centimetrů se vedle konzole neztratí, ba naopak třeba vedle kompaktního Series S působí hodně výrazným dojmem. Zamrzí snad jen dojem, že zblízka nepůsobí plastové provedení moc bytelně.

Zajímavý je především ten fakt, že konstrukčně hodně připomíná starší Xbox One X, především kontrastem mezi horní obdélníkovou částí, a spodní zapuštěnou základnou s chladícím žebrováním. To platí především pro variantu naležato, nicméně disk můžete používat i “na stojáka” a pak One X evokuje o něco méně. Velmi výrazné je podsvícení, které patří mezi novinky oproti předchozí generaci. V základní podobě je zelené a poměrně pronikavé, což třeba v nočním obýváku může působit trochu rušivě, v nastavení skrz Windows lze ale samozřejmě vypnout nebo upravit.

i Zdroj: Seagate / Oficiální obrázky

Bonusem je pak dvojice USB zdířek. Při zapojení tak nepřijdete o konektor přímo na konzoli, naopak se nabídka rozroste o jeden USB C vstup, v obou případech vhodné třeba pro nabíjení herních periferií nebo připojení dalších paměťových zařízení.

V součtu rozměrů a vyšší hmotnosti, dalece přesahující kilogram, případně i logické křehkosti celkové technologie je samozřejmě nutné upozornit, že Drive Hub není mobilním diskem vhodným pro časté přenášení. Tenhle cvalík by se měl uvelebit v poličce vedle vaší konzole nebo počítače a sloužit jako odkladiště objemných dat. Také se nenechte zmást brandingem Xboxu. I když se na všechny strany chlubí svou přízní k “zelené” straně, využijete ho i u konkurenčních konzolí nebo na počítačích.

DATOVÝ BLESK

Jak tedy funguje Drive Hub v praxi? Klíčový fakt je, že podobně jako dříve testované disky nesplňuje rychlostní požadavky SSD uložišť současné generace Xbox Series. Přímo z disku si tedy hry aktuální generace nezahrajete a v takovém případě na vás čeká přenášení sem a tam, respektive Drive Hub můžete používat jako spižírnu, ze které budete vytahovat neaktivní hry v případě potřeby. To naštěstí není nijak zásadní problém. V testu přenosu téměř stogigabajtové instalace Assassin’s Creed Valhalla dosahoval přenos rychlosti 1,1 Gbps a na Drive Hub se Eivorovo dobrodružství odporoučelo za zhruba 14 minut. Opačným směrem to pak jde ještě svižněji. Rychlost vyrostla na zhruba průměrných 1,34 Gbps a za deset minut už Valhalla čekala na disku konzole připravená ke hraní.

Lepší situace samozřejmě nastane u her z předchozí generace konzolí, tedy Xboxu One. Fanoušci zpětné kompatibility si mohou do knihovny nasypat pořádnou porci titulů a bez ostychu vzpomínat, přičemž dostanou i velmi uspokojivě rychlé načítací časy.

i Zdroj: Seagate / Oficiální obrázky

Za zhruba 5 500 českých korun dostanete pořádnou porci dobře využitelného prostoru s líbivým designem vhodným jako doplněk ke konzolím Xbox. Pro občasného hráče jde asi o zbytečnou investici, stejně tak fanoušci sezónního hraní jednoho nebo dvou titulů asi velkou kapacitu uložiště nevyužijí a smůlu mají i ti, kteří přísně vyžadují zapínání her přímo z paměti. Alternativou od konkurence může být WD Black D10, který zaujme nepatrně nižší cenou a distingovanějším designem, na druhou stranu ale nenabízí podsvícení a místo USB C nabízí druhé klasické USB. Konkurenční výrobce mimochodem nabízí ještě o polovinu většího macka s 12 terabajty volného místa. Pokud tedy chcete maximální kapacitu, musíte se porozhlédnout tady.

Jinak jde ale o velmi solidní, elegantní a funkční nabídku pro ty, kterým základní paměť konzole nestačí, sahají do početné knihovničky starších titulů, méně často se vrací k novým hrám, nebo touží po větší paměti jako řešení domácího uložiště.